header
Cork

Cultuur snuiven in Cork

Wil je tijdens een stedentrip het echte Ierland leren kennen? Dan is Cork een ideale bestemming. Snuif cultuur in deze knusse kuststad waar alles op loopafstand van elkaar ligt. Bewonder de natuur, ga uitgebreid shoppen en geniet natuurlijk van het typisch Ierse eten. Cork heeft voor ieder wat wils!

Inspiratie voor Cork

Hier wil je zijn!

Top-3 bijzonder accommodaties

Sfeervol verblijven doe je hier

Ook dit is Cork

Laat je inspireren door onze blogs!

3x leuke plekken om te eten

Culinair genieten doe je hier!

Top-3 hotels

Stijlvol verblijven in Hotel Hayfield Manor

Dit sfeervolle en traditioneel Ierse hotel is jouw luxe uitvalsbasis in Cork. De kamers zijn ruim en beschikken over een royale badkamer. Binnen tien minuten lopen sta je in het bruisende centrum van Cork, maar voor een dagje ontspannen kun je gewoon bij Hotel Hayfield Manor blijven. Wat dacht je bijvoorbeeld van het heerlijke stoombad?

Aan het water bij Hotel The River Lee

Dit luxueuze en moderne hotel biedt een prachtig uitzicht over de stad en rivier. Een goed begin van de dag wanneer je de gordijnen opzij schuift en de prachtige rivier ziet! Na het uitgebreide ontbijtbuffet kun je al dat moois gaan verkennen. In de avond relax je in de gezellige loungebar of op je eigen luxe kamer

Cenraal gelegen: Hotel Clayton Cork City

Hotel Clayton Cork City is een ideale uitvalsbasis om Cork en omgeving te verkennen. Of zoals we in een review lezen: ‘Dit hotel is echt super centraal met mooie ligging aan het water. Prima kamers en ontbijt en veel zitgelegenheden. Zeker een aanrader voor een stedentrip naar Cork!‘ Niet voor niets één van de meest populaire hotels.

Must-see bezienswaardigheden

Kasteelbezoek: Blarney Castle

Blarney Castle wordt niet enkel bezocht vanwege de prachtige bouw, maar ook vanwege de mythische steen die bijzondere krachten zou bevatten. Mensen vanuit heel de wereld komen hierheen om de steen te kussen, terwijl ze ondersteboven hangen. Volgens de legende zorgt dit voor welbespraaktheid. Laat jij het ons weten wanneer dit het geval is?

Fort met een Nederlands tintje

Oorspronkelijk bedoeld om Nederlanders buiten de deur te houden, is het Charles Fort vandaag de dag een interessante bezienswaardigheid. Het fort biedt een prachtig uitzicht over de kustregio, maar haak ook zeker aan bij een rondleiding om meer te leren over de boeiende geschiedenis. Eén van de meest fascinerende gebouwen van Cork

Kleurrijke huizen in Kinsale

Voor kleurrijke huisjes hoef je niet naar de Cariben af te reizen: ook in Ierland zijn ze te vinden. Zoals in de wijk Kinsale, waar de inwoners hebben gekozen voor vrolijke en afwijkende kleuren. Dat mag van de gemeente en dat lieten ze zich geen tweede keer zeggen. Vergeet niet je camera mee te nemen.

3 populaire plekken in Cork

Hip en happening

’Kleine stad met een leuk centrum en leuke winkels waar je naar hartenlust kunt shoppen.’ Het is één van de vele positieve reviews waarin het shoppen wordt genoemd. Cork beschikt over veel vintage kledingwinkels die razend populair zijn onder vakantiegangers. Scoor een nieuwe outfit of wandel door de gemoedelijke straatjes.

Bezoek de English Market

De overdekte English Market van Cork is de bekendste foodmarkt van Ierland. Zodra je door de karakteristieke ingang van het gebouw loopt, komen de geuren en kleuren je tegemoet. Slenter langs de kramen vol verse vis, gebakken brood, taartjes en lokale jam. Maar vooral ook heel veel chocola en fudge. Dat is pas cultuur proeven!

All aboard: stap op de Titanic

Altijd al eens een stukje met de Titanic mee willen varen? Ga als passagier aan boord van de Titanic die in Cobh de laatste mensen oppikte voordat hij zonk. De originele aanlegsteiger kun je nog zien. Je krijgt een ticket mee van een echte passagier van het schip.

Sfeervol verblijven doe je hier

Lokale sfeer bij Hotel Isaacs

Wanneer je op zoek bent naar een kleinschalig hotel waar je met typisch Ierse hartelijkheid wordt ontvangen ben je bij Hotel Isaacs aan het juiste adres. De kamers zijn traditioneel en warm ingericht. Eten doe je bij het sfeervolle restaurant met een echte pub-vibe. Daarnaast ben je binnen vijf minuten lopen in het centrum. Ideaal!

Gelegen op een eilandje: Hotel Lancaster Lodge

Lancaster Lodge ligt op een klein eilandje op een paar minuten lopen van het gezellige stadscentrum. De ruime kamers bieden een prachtig uitzicht over de rivier en groene omgeving. Bestel een drankje bij de gezellige Ierse bar of breng een bezoek aan de naastgelegen Murphy’s brouwerij. Maar goed dat je te voet bent…

Leven als een local bij Hotel Ardfield

Cork ontdekken vanuit het perspectief van een local? Dit oorspronkelijk woonhuis is omgetoverd tot sfeervolle B&B met een gastvrouw die kosten noch moeite spaart om het je naar de zin te maken. Na een typisch Iers ontbijt loop je zo naar alle bezienswaardigheden die de stad rijk is. Ook kun je gratis de manege bezoeken.

Laat je inspireren door onze blogs!

decoration
Zoveel te doen, maar waar moet je zijn?

Je hebt een aantal dagen Cork voor de boeg en je wilt natuurlijk het maximale uit je tijd halen. Waar kun je het beste winkelen? Welke bezienswaardigheden mag je echt niet missen? En wat zijn nu echt typische gerechten? In ons blog geven we je 10 leuke opties zodat jouw dagen in Cork goedgevuld zullen zijn.

Vintage shoppen in Cork

Het levendige centrum van Cork zit vol met vintage winkels en antiekzaken die het bezoeken meer dan waard zijn. En het mooie is: omdat Cork niet zo heel groot is, zijn al deze hippe winkels op loopafstand van elkaar! Ga je mee met de Zoover-vintage-route door Cork?

De schitterende kustlijn van Cork

Ongerepte natuur vind je volop in Ierland, vooral als je een tocht maakt langs de kust. Ga je voor steile rotspartijen of dromerige kuststroken? Je vindt het allemaal in Ierland. Zeker ook in de omgeving van Cork! Check hier de mooiste kustlijnen.

Culinair genieten doe je hier!

Pak een terrasje in Cobh

Zin om een gezellig terrasje te pakken tijdens je stedentrip? Als het weer een beetje meezit kun je heerlijk relaxed een drankje bestellen in havenplaats Cobh. Ook hier vind je rijen gekleurde huizen en gezellige terrassen en restaurantjes. Ook leuk om te combineren met de Titanic Experience.

Lokaal eten bij Fenn's Quay

Wanneer je even niet oplet zou je er zo voorbij lopen, maar probeer tijdens je bezoek aan Cork zeker een ontbijtje, lunch of diner mee te pikken bij het typisch Ierse Fenn’s Quay. De eigenaren gaan er prat op om uitsluitend te werken met lokale ingrediënten. Tel daar een halve liter ijskoude lager bij op en je kunt letterlijk cultuur proeven!

Thee bij het Farmgate Café

Eén van de meest populaire theehuisjes met uitzicht op de English Market is Farmgate. Niet alleen kun je hier echt lokaal van een kopje nippen, je kunt in de naastgelegen winkel ook lokale gerechten kopen om thuis de smaak van Ierland nog eens op te roepen.

• Type accommodatie

• Faciliteiten

• Waardering

Reviews over Cork

Op bezoek bij Ierse vrienden

L.L.
    18-8-2017

Wij hebben vrienden die op een gigantisch buitenverblijf wonen ( 54 kamers )

Veel dingen met hun ondernomen. O.a. Blarney Castle, even buiten Cork, bezocht met onze kleinzoon, die de Blarney stone kuste op een hoogte van 104 feet. Petje af voor hem! Ik deed dit reeds in 1964. Super leuk, maar wel eng !!! Hahaha!

Een aanrader voor vintage shoppers

Alexandra van Doorn
    7-8-2017

Cork is echt onwijs leuk om naar toe te gaan voor een stedentrip. De English Markt is onwijs leuk. Wat mij daarnaast op viel is dat je veel vintage shops hebt in Cork. Er zijn daarnaast genoeg leuke koffie tentjes en eettentjes! Een aanrader voor een dag of twee om er even op uit te gaan!

Cultuur + shoppen

Erwin
    16-9-2014

Tijdens onze rondreis door Ierland hebben we hier een dagje vertoefd. Met name gewinkeld en wat door de stad gewandeld.

Gemoedelijke sfeer

Leuke stad

Dirk
    23-3-2014

Patrick Street is een lange straat midden in Cork, met vele winkels en leuke zijstraatjes. De English market is ook zeker een bezoekje waard. Bij Dunnes kun je goed lunchen. Verder genoeg kroegjes met live muziek en een gezellige sfeer.

Leuke stad

Shui
    13-2-2014

Ik ben er niet zo heel erg lang geweest, maar het is een leuke klein plaats. Je verdwaald er niet snel en je kan er volop winkelen. Grote keten en kleine shops in overvloed

Cork scoort een 8,1 uit 10, op basis van 29 reviews