Vakantie Hongarije
header

Vakantie Hongarije

Ontdek Hongarije

Bij Hongarije denk je al snel aan de bruisende hoofdstad Boedapest, waar veel te beleven is. Denk alleen maar aan het Sziget-festival, de badhuizen en de mooie architectuur. Maar Hongarije heeft veel meer te bieden. Ontdek de prachtige natuur rondom het indrukwekkende Balatonmeer, ga kamperen op één van de mooie campings en proef de Hongaarse keuken.

Bekijk accommodaties

Regio's in Hongarije

Inspiratie voor Hongarije

Proef de Hongaarse keuken

decoration

Een echte boerenkeuken

Het stevige Hongaarse eten is heerlijk na een lange dag dwalen door de natuur. De Hongaarse keuken is over het algemeen rijk aan vis, vlees, verschillende soorten groenten en aardappels. Een echte boerenkeuken: de landbouwers moesten er vroeger genoeg energie van krijgen. Dat lukt zeker met deze maaltijden!

Verser dan verse vis

Ook al heeft Hongarije geen zee, toch is vis een belangrijk ingrediënt in de Hongaarse keuken. Uit de Donau en de Tisza worden onder andere riviertong, zalm en forel gevist, die 's avonds weer op je bordje liggen. Zeker proberen: de Baltonsnoekbaars. Zoals de naam al zegt komt deze grote vis uit het Balatonmeer. De vis weegt soms wel acht kilo.

Paprika en goulash: typische gerechten

Hongaren zijn gek op paprika en, deze groente wordt dan ook in bijna elk lokaal gerecht verwerkt. Op elke menukaart vind je goulashsoep, want dit is hét nationale gerecht van Hongarije. Ook de vissoep halászlé is erg populair. Hongaren eten ook graag stoofpotten met aardappelen. Hoe steviger, hoe beter.

Dol op koffie

Koffie is erg belangrijk in de Hongaarse cultuur, dus na het eten krijg je vaak een kop koffie of een dessert waarin koffie is verwerkt. Denk aan een cafécremetaart. Vaak zit daar ook een lekker zoet snoepje bij of marsepein. Ook madártej, een vla met vruchten, is een populair nagerecht. Lekker als afsluiter van je heerlijke maaltijd.