Vakantie in Santorini

De officiële naam van het zuidelijkste eiland van de Cycladen is Thera. Maar de meeste mensen spreken nog van Santorini, een Italiaanse naam die aan het eiland werd gegeven tijdens het Venetiaanse bestuur. Vanaf het water lijken de witte dorpen op de roodkleurige bergen wel van sneeuw. Maar niets is minder waar, het zijn schitterende stadjes vol winkels en restaurants.

vakanties Santorini

We hebben een aantal aanbieders voor Santorini voor je op een rij gezet:

Bebsy
Bebsy
Griekenland Kids
Griekenland Kids
Eliza was here
Eliza was here

Over Santorini

Reisverslag van de redactie

Boven op de 300 meter hoge kraterwand ligt de hoofdplaats Fira. Hier meren iedere dag cruiseschepen vol toeristen aan om Santorini te bezoeken. De toeristen gaan per ezel of lift vanuit de lage, oude haven, omhoog naar Fira. Je kunt het stadje ook bereiken via 588 traptreden. Ik kom echter met de ferry vanuit Naxos en huur in de haven een auto, waarmee ik via haarspeldbochten omhoog rijd en uiteindelijk in Fira beland. Het is een gezellig plaatsje met veel toeristenwinkels. Vooral t-shirts, zeesponzen en juwelen doen het hier goed. Opvallend is het hoe smal en zigzaggend de straten en huisjes zijn. Rechte lijnen zijn onbekend op Santorini. Alles is in bochten gevormd en dit geeft het eiland een unieke, karakteristieke architectuur. Vaak zijn de witte huisjes met blauwe kozijnen en luiken in de aarde of rotswand verzonken, wat er voor zorgt dat het in de hete zomers binnen uit te houden is.

Een eiland met historie

Na de laatste aardbeving van 1956 werd Fira grotendeels opnieuw opgebouwd. Het gemeentebestuur houdt zich aan de typische bouwstijl van de Cycladen met veel rondingen. Hoogbouw ontbreekt gelukkig op het eiland. Natuurlijk zijn er ook veel terrasjes en restaurants waar onder andere heerlijke vis wordt geserveerd. Bijna altijd met een schitterend zicht op zee. Soms lijkt het wel of je op een terras boven zee zit. Dit gevoel schijn je in het kunstenaarsplaatsje Oia al helemaal te hebben. Dus stappen wij verder in de auto richting deze plaats.

Schilderachtig Santorini

Dan komen we aan in het schilderachtige Oia met witte huisjes, blauwe luiken en roze of okergele muren. Weer leuke winkeltjes en prachtige terrassen. En inderdaad net even iets leuker en mooier, vinden wij. Er worden mooie sieraden, iconen, posters van wandschilderingen, beelden en heerlijke cakes verkocht. Er is zelfs één zaakje echt gespecialiseerd in cakes. Je kunt het zo gek of mooi niet verzinnen of ze hebben het: bananen-, chocolade-, kokos- of likeurcake. Gegarandeerd met mooi uitzicht vanaf het terras op zee. Vanaf hier kun je ook het vulkaaneiland Nea Kameni zien liggen.

De smalle straten zijn bekleed met authentieke, witte marmeren tegels en overal lopen of liggen honden. Geen vieze straathonden, maar gewoon leuke, mooie (straat)honden. Waar ze in de meeste Griekse plaatsen zwerfpoezen hebben, hebben ze in Oia honden. Dit plaatsje is echt zo fotogeniek dat je het gevoel hebt altijd je camera in de aanslag te moeten hebben.

Zwart strand

In het gebied bij Oia liggen twee stranden. Opvallend is dat de stranden hier zwart zijn vanwege de vulkanische bodem. Het is moeilijk om de stranden van Oia te betreden, aangezien er geen wegen zijn. Ze zijn alleen te voet en via 200 traptreden te bereiken.

Belangrijke opgravingen

Santorini is rijk aan historie en telt een aantal interessante opgravingen. Vanuit Kamari volgen wij een oude stenen weg omhoog. Velen doen dit te voet, maar zo midden op de dag in de felle zon rijden wij liever zo ver mogelijk door over de haarspeldbochten. Even denken we echt te moeten stoppen omdat de weg heel slecht is, we lopen een stuk, maar besluiten toch verder te proberen met de auto. We eindigen op een hoge bergtop en lopen vanaf daar naar het oude Thera. Op dit hoogste punt van het eiland ligt het klooster Profitis Ilias. De ruïnes van deze oude stad uit omstreeks 1000 voor Christus liggen op een rotsplateau van 800 bij 200 meter.

De bezichtiging begint bij de kleine kapel Agios Stefanos, waar een bewaker ons enkele reliëfs toont van een weegschaal en stier. We lopen langs overblijfselen van tempels, een Romeins bad en een theater. Schitterend, maar vooral ook warm. Een fles water moet je zeker meenemen als je deze oude opgravingen gaat bezoeken. Dat doen we dus ook als we naar de opgravingen van Akrotiri gaan. Een veel toeristischere plek, want hier kunnen autobussen (excursies vanaf de cruise) komen.

Het hele terrein, waarschijnlijk een Minoïsche stad, wordt beschermd door een dak en omheiningen. Er is nog maar een klein deel van de stad opgegraven en daarvan is lang niet alles in de rondleiding opgenomen, zo schijnt. Je gaat ook hier weer eeuwen terug in de tijd. Je loopt langs ruïnes van smalle straten, huizen en openbare gebouwen. In ieder huis was er wel een vertrek met muurschilderingen. Het is dan ook een wonder dat hier na diverse aardbevingen nog prachtige, ongeschonden fresco’s zijn gevonden. Die moeten we zien! Maar helaas voor ons, want deze liggen nu in het Nationaal Archeologisch Museum in Athene.

Boottochtje

Een echte aanrader is het verder om een boottochtje naar het vulkaaneiland Nea Kameni te maken. Dit eiland ligt in de baai van Santorini en hier kun je naar de krater lopen. Na zo’n half uur lopen bereik ik de donkere kraterrand. Een prachtig uitzicht op zowel de krater als op Santorini. Na deze inspanning is het tijd om te relaxen in de hot spring bij het eilandje Palea Kameni, wat naast Nea Kameni ligt. Aan het einde van de dag worden we weer op Santorini afgezet, waar we bij een ondergaande zon genieten van een zalige vismaaltijd.

Weer & Klimaat Santorini

JanFebMrtAprMeiJunJulAugSepOctNovDec
Max. temp. (℃)14°15°16°19°22°27°30°29°27°23°19°15°
Min. temp. (℃)11°11°12°14°17°21°24°24°21°18°15°12°
Zeewatertemp (℃)16°16°16°17°18°21°22°25°25°23°20°18°

Reviews over Santorini

• 8John en Angela13-08-2019

Fijne week

We zijn een week geweest. Hotel in Kamari, leuke plaats, fijn strand, veel winkeltjes en restaurants. Ook naar Oia en Fira geweest. Ga wel s,morgens vroeg, later op de dag erg druk. Het eiland is erg mooi, maar kijk niet te veel langs de wegen, veel rommel en afval. Local bus is te doen wel erg druk.

• 9Cultuur

Gereisd met partner in augustus 2019

• 9Maud01-08-2019

Prachtig 😍

Het is een prachtig eiland , met veel mooie stranden. Een hele leuke sfeer. Een super mooie omgeving. Het echt een prachtig eiland! Zeker een aanrader om daar op vakantie te gaan! 😍

• 8Cultuur
    • 10Sfeer in stad
    • 10Stranden

Gereisd met vrienden in juli 2019

• 8M29-07-2019

Geweldige Griekse parel

Prachtig eiland met diverse leuke plaatsen die elk een eigen sfeer hebben. Oia voor rijk en hip, jongeren/backpackers zie je vooral in Fira en veel gezinnen gaan naar Kamari. Temperatuur is constant en er staat continue een zeewind, waardoor het niet snel te warm is. Een paar tips die onze vakantie net wat extra’s gaf: een bezoek aan de openlucht bioscoop en eten bij restaurant Fistikies (reserveren is aan te bevelen) beide in Kamari. En de wandeltocht van Fira naar Oia (11 kilometer) voor spectaculaire vergezichten (goede schoenen zijn fijn) Voor op het strand is het handig om waterschoenen mee te nemen.

juli 2019

• 8Emely Verhoeven30-06-2019

Fantastisch graag gaan we nog eens terug!

Wij waren er in 2014( maar dat jaar stond er niet bij) wij hebben het daar “super” gehad. Ik werd helaas door het eten van een ijsjes daar en vele zon helaas zo ziek, dat ik met spoed naar de boot gebracht moest worden om terug te keren helaas. Graag gaan we daar nog eens terug! Wand wat we gezien hebben was als een sprookje zo mega mooi! Vriendelijke mensen en heerlijk eten.

• 5Uitgaanslevenn
    • 8Cultuur
    • 10Sfeer in stad
    • 9Zorg voor natuur

augustus 2017

• 9Pim van Dinten29-06-2019

Fantastische vakantie met heerlijk weer!

Santorini is echt een aanrader. Heerlijk weer en een fantastische omgeving. Wij zaten zelf in Kamari. Dit is een badplaats met een hele lange boulevard. Aan de boulevard heb je tal van restaurantjes met uitzicht op zee. De Grieken zijn vriendelijke mensen. Kortom zeker een aanrader.

• 7Uitgaanslevenn
    • 9Cultuur
    • 10Omgeving

Gereisd met partner in juni 2019

• 2A V12-05-2019

Nooit meer

Een kapot eiland. Fira en Oia (de 'parels' van Santorini) doen in het beste geval denken aan een soort verrommeld Mont st Michel: ooit mooi, maar nu verruïneerd door massa toerisme. Horden toeristen wringen zich door te nauwe straatjes , straatjes vol gestouwd met souvenirwinkeltjes met overal dezelfde meuk, beneden zie je de cruise schepen liggen ... Je wordt er niet vrolijk van. Perissa is minder massaal, maar nu al -eerste helft van mei- hoor ik op mijn balkon, tot rond middernacht, van drie kanten deng-deng-deng-muziek, van strand- terrassen op 100 tot 300 meter afstand. Santorini is vast ooit mooi geweest. Nu is t niks meer.

• 2Uitgaanslevenn
    • 3Cultuur
    • 1Omgeving
    • 1Sfeer in stad
    • 1Stranden
    • 1Zorg voor natuur

Alleen gereisd in mei 2019

• 8R. Landuyt21-01-2019

Gaan zeker nog eens terug , voor een volle week!

Via een cruise reis ontdekt! Gezellige smalle steegjes vol met winkeltjes!

• 6Cultuur

Gereisd met partner in augustus 2018

• 8Kim Riemens05-11-2018

Genieten, Griekenland op zijn mooist!

Wat een heerlijk eiland! Wij verbleven in de DeNaxia suites, mooi en schoon appartementje met kleine prive jacuzzi op ons terras. Genieten! Wij zijn hier een week verbleven, dit is voor dit eiland meer dan genoeg! Wij hadden voor een week een autootje gehuurd. Dit is zeker een aanrader, gezien er bijna tot geen taxi’s te vinden zijn en de afstanden best wat uit elkaar liggen van stadje tot stadje. Met de lokale bus kan natuurlijk ook gewoon, maar voor ons was dit een ideaal vervoersmiddel! Op deze manier hebben wij het hele eiland kunnen ontdekken. Wij vonden persoonlijk kamari en perissa beach het leukste om lekker naar het strand te gaan . Fira is erg leuk om te bezoeken, prachtige uitzichten en de bekende griekse huisjes die romantisch aandoen. De bekendste stad Oia is leuk om gezien te hebben, maar best klein en gigantisch druk. Wij hebben in ieder geval erg genoten van Santorini!

• 6Uitgaanslevenn

Gereisd met partner in september 2018

• 4Foppe29-09-2018

Kapotte parel

Santorini is echt een schitterend eiland, als er maar geen mensen waren. Het is er werkelijk veel en veel te vol (en wij waren in september, niet eens het hoogseizoen!). Het is veel te bebouwd, en er zijn veel te teveel toeristen, de wegen zijn slecht en vol, en het openbaar vervoer is onder de maat. Het aantal toeristen wordt dan ook nog dagelijks verhoogd door de cruiseschepen die Santorini ook aandoen, Die duizende extra mensen per dag(!) worden van en naar de paar schitterende dorpjes vervoerd met ladingen bussen en mini-busjes. De havens zijn te klein en de wegen er naar toe zijn regelmatig geblokkeerd door teveel verkeer. En tot slot, de luchthaven is veel te klein, voor de vele vliegtuigen die dagelijks binnenkomen. Hoe het toerisme een parel kapot kan maken!

• 6Uitgaanslevenn
    • 3Cultuur
    • 1Omgeving
    • 6Sfeer in stad
    • 5Stranden
    • 1Zorg voor natuur

Gereisd met partner in september 2018

• 8Lou19-08-2018

Griekse gastvrijheid met mooie uitzichten

Santorini is uniek met haar mooie witte huisjes, rotsen en mooie stranden. In het hoogseizoen wel erg toeristisch. Vooral Oia is bij zonsondergang enorm druk en viel tegen. Fira daarintegen wel mooi en beter te doen qua uitzicht ook erg mooi. Kamari heeft een fijn kiezelstrand met veel restaurantjes en barretjes. Gezellig druk. Altijd lekker gegeten en gedronken. Gastvrije, vriendelijke mensen. Binnen een week heb je de bezienswaardigheden van het eiland wel gezien.

• 7Uitgaanslevenn

Gereisd met partner in augustus 2018