/Georgie

Vakantie in Georgië

Georgië is nou niet bepaald je standaard vakantiebestemming maar het is zeker de moeite waard! De prachtige natuur, interessante cultuur en gezellige hoofdstad maken Georgië de moeite waard.

0 accommodaties

Over Georgië

Georgië is een heel bijzonder vakantieland. Eigenlijk beschikt dit vakantieland over zeer veel vakantie mogelijkheden. Zelf denk ik Georgië een vakantieland is voor hen die willen: ontdekken, genieten, beleven en ervaren. De KLM en andere Airlines brengen u in minder dan 4,5 uur tijd vanaf Amsterdam naar de hoofdstad van Georgië – Tbilisi. Georgië is gelegen aan de Zwarte Zee en strekt zich uit tot aan de Caucasus bergen. Een overweldigende natuur en cultuur bieden zich aan, zeker voor hen die zich in kunnen leven in andere gewoonten en tradities (daar later meer over).

Even iets meer over het zogenaamde moderne toerisme in Georgië: het toerisme staat nu nog in de startblokken en men kan het niet altijd vergelijken met de erg goed georganiseerde toeroprators zoals deze in Nederland zijn, echter dat heeft zeker zijn charme echter, naar mijn idee, te maken met hun recent verleden. Georgië behoorde tot circa 1992 toe aan het toen bekende Rusland. Nu is de Republiek Georgië een zelfstandige democratische staat en men is bezig om alle kennis te vergaren om tot een normaal leven te komen. Vanaf 15/06/2005 hebben Nederlanders geen visum meer nodig voor Georgie.

Meer dan 90 % van de Georgiërs zijn praktiserend lid van de Georgische Orthodoxe Kerk. Indien wij, vanuit een westers oogpunt, kijken naar deze kerkvorm zien wij dat de kerk niet alleen op het gebied van het religieuze, maar ook op het gebied van de werkgelegenheid veel voor hun leden doen. Georgië is een land in opbouw (en er moet nog veel worden gedaan) en de kerk heeft zich mede tot taak gesteld om hieraan hun steentje bij te dragen. Zo hebben de leden en kloosterlingen van het Shavnabada klooster, eenzaam gelegen op een hoge berg op circa 20 kilometer vanuit de hoofdstad Tbilisi, bewust gekozen om het toerisme mede te gaan opstarten en daarmede niet alleen Georgië bekend te maken onder de komende toeristen, maar hierdoor ook gekozen voor het opstarten van een grote vorm van werkgelegenheid.

Klooster

Bij mijn eerste aankomst in Georgië werd ik opgehaald door - zoals beschreven in mijn reispapieren – een iemand die gekleed zou zijn in kerkkleding. Direct nadat ik vanuit het vliegtuig van Georgian Airlines (Airzena) op het landingsplatform stapte, stond daar werkelijk iemand in Kerkkleding op mij te wachten. Het bleek dat deze Monnik (getrouwd met een Non en inmiddels vader zijnde van 9 kinderen + dat zijn moeder ook Non is) zijn naam David was. Ook Koba en anderen waren bij mijn aankomst aanwezig. Het was inmiddels donker en ik kon me niet echt goed oriënteren. Ik moest mijn paspoort en boarding card aan hen afgeven en ik behoefde me ook geen zorgen te maken over mijn reispapieren. De Monniken hebben zeer goede contacten op het vliegveld (en wat later bleek ook elders in het land) en dus werd mijn bagage voor mij opgehaald. Vervolgens stond er een BMW auto (met chauffeur) klaar die me met een snelle rit, over nogal hobbelige wegen, naar Tbilisi reed. Ik dacht dat ik daar in een hotel zou gaan slapen, echter de verrassing kwam al heel snel. We lieten het centrum achter ons en vervolgden onze weg (met kuilen en hobbels) naar de buitenwijken van Tbilisi, nog immer wist ik niet waar we heen gingen. Tbilisi is een zeer oude stad met meer kerken dan hospitaals, echter hierover later. Eenmaal buiten de stad aangekomen, sloegen we na enkele kilometers, plotseling rechtsaf, verlieten hiermee de geasfalteerde weg en kwamen op een onverharde weg aan, die langzaam maar zeker aan het stijgen was. Aan het einde van de weg, lag op een heuvel het Shavnabada Klooster, ver weg van de voor mij beschaafde wereld (althans volgens mijn gevoel).

Het Klooster bestaat uit een klein kloosterkerkje, gebouwtjes waar de (aankomende) Monniken wonen en een groter gebouw waar, indien de Patriarch op bezoek is in het Klooster, hij zelf zijn dagen slijt. In dit laatste gebouw werd ik gedurende mijn eerste reis, mijn onderkomen, alwaar ik met veel plezier aan terug denk. Alhoewel er op dat moment een zeer groot taal probleem was, niemand sprak een taal die ik kon begrijpen, werd ik iets later in contact gebracht met Irina (Engels sprekend), die mij hielp op velerlei gebied. Het Klooster heeft zo’n 40 (aankomende) Monniken en is zelf supporting. Men kweekt eigen groenten, melkt de eigen koeien, en wat ook zeer belangrijk is: ze beschikken over een geweldige wijnkelder, zelf uitgehouwen in de berg onder het Klooster. Deze wijn wordt ondermeer verekocht in Rusland, maar er worden ook wijnproeverijen gehouden. De ontvangst en verblijf bij deze Kloosterlingen in het Mannen klooster Shavnabada is geweldig, ze zullen er alles aan doen om je het naar de zin te maken, voor zover dat tot hun mogelijkheden behoort. Ik kan dus zeggen dat ik er een geweldige tijd gehad heb en kan iedereen aan raden dit ook eens te ervaren op een door het klooster georganiseerde culturele reis door hun land. Staat dit bezoek aan het Shavnabada Klooster niet vermeld in de reisgids, dring er dan bij de organisator op aan om het Shavnabada Klooster te gaan bezoeken.

Tbilisi

De stad Tbilisi is, zoals eerder gezegd, een oude stad, gelegen aan de oevers van een snelstromende rivier. Het recente verleden heeft er zijn sporen achtergelaten en dus kwam deze stad mij over als een oude Oost Europese stad, alhoewel gelegen in Azië. De stad is zeer snel aan het veranderen en wordt voor het bezoek van President Bush behoorlijk opgeknapt en dat kan je zien ook. Het verkeer is er zeer druk. Luid toeterend rijden de auto’s overal langs je heen. Er zijn bussen, kleine privé busjes, een ondergrondse, trolley bussen, je kunt hiermede goed en goedkoop door de stad en het land reizen. Overal waar je kijkt zie je Kloosters, vaak rijk beschilderd met fresco’s en voorzien van diverse kostbare iconen. Ik denk dat er in Tbilisi meer dan enige honderden kloosters zijn. Op dit moment (jun.2006) wordt de grootste kathedraal van georgie afgebouwd. Het bestaat uit 3 kerken die onder elkaar zijn gebouwd, op een top van een berg. Erg indrukwekkend.

Het is beslist meer dan de moeite waard om minstens 1 x de kerkdienst mee te maken. Je zult niet alleen versteld zijn van de lengte van de dienst (circa 3 uren en soms meer), maar ook door de grote opkomst van de kerkelijke bezoekers die de hele dienst in de kerk staan. Het zingen in de kerk is overweldigend. Het is net of er een warme chocolade stroom over je heen voelt gaan, heerlijk, ontspannend en warm. Er worden geen muziek instrumenten gebruikt in de kerk, dus alles wat je hoort zijn menselijke stemmen. Na de dienst blijven vele gelovigen nog even bij het klooster rondhangen of men gebruikt de bossen rond het Shavnabada Klooster voor hun berg picknick, inclusief een heerlijke wijn of een Georgische YaYa (lokale whisky) of eigen gemaakte Cognac. Hierbij eet men veel brood en verse groenten en zelf gemaakte kaas. Indien een schaap of geit op het menu van de picknick (en het klooster) staat, dan wordt eerst het (arme) beest 3 x rond het Klooster Kerkje gewandeld om vervolgens het te doden. Ik denk dat iedereen zijn gelijke deel hiervan krijgt. Een bezoek meer dan waard zijn de muziekuitvoeringen. Tot zelfs zeer kleine muziekkantjes (vanaf 4 jaar jong) tonen achter bijvoorbeeld een veel grotere piano waar ze toe in staat zijn, en dat is niet weinig. Als u dan toch op de culturele toer bent, bezoek dan ook het operagebouw en als het Nationale Folklore Theater optreedt moet u er beslist bij aanwezig zijn. Dat missen is Georgië niet gezien hebben. De mensen in Georgië zijn uitnodigend en behulpzaam geven je een veilig gevoel. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik onveilig op straat liep, en dat is ook veel waard.

Bijzonderheden

Ik heb nog heel wat van Georgië mogen zien. Hieronder enige bijzonderheden. Een rit, meer dan de moeite waard, dit in verband met zijn overweldigende flora en fauna, een 4 wheel drive over de Militaire Highway welke door de Caucasus bergen heen slingert. Verwacht geen gebaande wegen, verwacht kuilen en gaten in de wegen. Daar in tegen krijgt u onder meer te zien: tegen de bergranden aan gelegen kleine dorpjes, vriendelijke mensen in de straten en op de wegen, loslopend vee, geweldige uitzichten, bergtoppen met sneeuw, rotsen waarvan helder water afdruipt die je vervolgens gewoon kan drinken. Op de weg naar de grens komen we ook langs hun wintersportplaatsen. Verwacht geen uitgebreide luxe, die is er niet altijd, verwacht belangstelling en nieuwsgierigheid. Georgië kan een echte sneeuw garantie aanbieden, want er is het hele jaar door sneeuw op de toppen van de Caucasus bergen. De natuur is hier overweldigend, de fauna en flora wachten op uw bezoek, de eco toerist kan zijn hart hier ophalen. Ook de sportieveling kan ongeremd zijn gang gaan. Fietsen, wandelen, watersporten, mountain biken en bergbeklimmen, om er maar een paar te noemen. Hier kan je in de stilte van je rust genieten. Als je eenmaal over de hoogste top van deze weg heen bent gekomen wachten weer prachtige uitzichten op u. Klop eens aan bij een Klooster, ze zullen u beslist het beste bieden wat ze hebben en dat is meer dan hun gastvrijheid.

Heeft u interesse in hun Stalin cultuur, ook daarvoor zijn mogelijkheden. U kunt een bezoek brengen aan zijn geboortehuisje (erg klein). Of wat dacht u van het Stalin museum of aan zijn eigen trein die vlakbij het museum staat opgesteld en waar menig heftig gesprek gevoerd schijnt te zijn geweest. Erg indrukwekkend voor de liefhebbers. Ook Georgië lag aan de zijden route en is bezocht door de Mongolen. Bezoek ook eens de grottenwoningen, uitgehouwen in het zachte steen. Kerkjes, woningen, alles om een toentertijd bestaande economie draaiende te houden in moeilijke tijden.

Boek met garantie
  • BanContact
  • Mastercard
  • Visa

Fijn dat je hier bent!

Zoover.nl plaatst cookies zodat je beter kunt vinden wat je zoekt.