Hochgericht Neuerburg

7Goed

Op vakantie geweest naar Hochgericht Neuerburg?

• 7folieske14-06-2011

Nog veel hoger dan burcht Neuerburg. Deel 1

Google Maps: 50.003795,6.27948 Huidige plaatsnamen: Auf dem Gericht, Beim Hochgericht, Bei den 3 Kreuzern. Pas in 1613 begon in Neuerburg de jacht op vermeende heksen. De grafelijke juffer von Leuchtenberg, die in de burcht op bezoek was als bruid van de kasteelheer, werd na een stormachige winternacht dood in bed gevonden. De graaf kweet haar mysterieuze dood aan de aanwezigheid van heksen, de bijgeroepen dokter stelde vergiftiging vast. Van deze daad werd mevrouw Magdalena Pirken verdacht.

Gereisd met partner in juni 2011

• 7folieske14-06-2011

Deel 2

Om de marteling te verkorten bekende ze haar aandeel hierin en beschuldigde 14 andere mensen uit de stad van medeplichtigheid: “ Een vreemde man, gekleed in zwart, riep me vanuit het molen en beloofde mij veel geld en een goed leven, ik geloofde hem. Elke donderdag kwam hij en voerde me op een zwarte bok door de schoorsteen naar buiten naar de heksenvergadering. We hadden er besloten om de nobele dame te doden. We hebben op het kerkhof van Eligiuskapel een ongedoopt pasgeboren kind opgegraven en daarvan de drank bereidt. Het hele gezelschap is dan naar het kasteel gereden waar we de juffer de dodelijke drank hebben gegeven”. Mevrouw Pirken overleed op de brandstapel op deze site. Vanaf toen volgde het ene proces op het andere: tot het einde van de 30-jarige oorlog stonden hier 56 mensen uit Neuerburg terecht als heksen voor het hooggerecht, 21 werden als heksen veroordeeld en verbrand, van slechts één persoon is een vrijspraak bekend.

Gereisd met partner in juni 2011