Mijn betaling en het coronavirus

Mijn betaling en het coronavirus

We begrijpen dat je waarschijnlijk vol zit met vragen over je vakantie en je betaling. Hoewel de antwoorden hieronder niet specifiek zijn toegespitst op jouw persoonlijke situatie, vragen we je om alleen contact met ons op de nemen voor dringende vragen. Voordat je contact met ons opneemt, vragen we je eerst deze richtlijnen door te nemen.

Mijn vakantie gaat door. Wanneer moet ik mijn vakantie betalen?

De reisadviezen veranderen regelmatig, je hebt dus een goede kans dat je vakantie doorgaat. In dit geval moet je je vakantie nog betalen. Hierbij is de normale betaaltermijn van 6 weken voor vertrek van toepassing.

Mijn vakantie is door jullie geannuleerd, krijg ik mijn geld terug?

In het geval van een negatief reisadvies, een inreisverbod of een annulering door de touroperator wordt je vakantie kosteloos geannuleerd. Pas als het zeker is dat jouw vakantie niet door kan gaan, zullen we je vakantie kosteloos annuleren.

Als jouw vakantie is geannuleerd wegens een van de bovengenoemde redenen dan wordt je betaalde reissom omgezet in reistegoed, ook wel bekend als de 'coronavoucher'. Het bedrag van de voucher staat gelijk aan het betaalde bedrag. De vouchers zijn geldig vanaf 1 mei 2020 t/m 30 april 2021. Dit heeft betrekking tot de boekdatum, niet de vertrekdatum. Zo kan je voor 30 april 2021 je zomervakantie in augustus boeken met de coronavoucher.

Wanneer ontvang ik mijn voucher?

Wij doen onze uiterste best om de vouchers zo snel mogelijk te versturen. Maar omdat het momenteel ontzettend druk is, kan het zijn dat je even op de voucher moet wachten.

Is het accepteren van de voucher verplicht?

Je hebt altijd het recht om je geld terug te vragen. Echter kan dit pas vanaf 6 maanden na ontvangst van de voucher. Als je je reissom hebt teruggevraagd en we hebben de som binnen 6 maanden retour van de touroperator dan wordt het gelijk naar je overgeboekt.

Lees hier het artikel van ACM over jouw reisrechten m.b.t. de uitgifte van de voucher.

Heb ik recht op een voucher als ik zelf mijn vakantie annuleer?

Sommige touroperators geven een voucher als je de vakantie zelf annuleert. Dit is echter afhankelijk van de reisuitvoerder. Om na te gaan of dit van toepassing is op jouw vakantie vragen we je om contact met ons op te nemen.

Is het mogelijk om de gemaakte kosten te verhalen op mijn verzekering?

In bijna alle gevallen worden de kosten niet gedekt door verzekeraars. Dit geldt ook voor reis- en/of annuleringsverzekeringen die je via ons hebt afgesloten. De Europeesche dekt namelijk geen schade gemaakt m.b.t. het coronavirus. Er zijn enkele uitzonderlijke gevallen waarin verzekeringen een vergoeding aanbieden. Ga bij je verzekering na of dit het geval is.

Bekijk ook deze video uit de uitzending van Kassa

(04/04/2020) voor meer informatie.

Op deze pagina's vind je nog meer informatie over reizen en het coronavirus.