Annuleren i.v.m. corona

Annuleren i.v.m. corona

Mag ik mijn vakantie annuleren wegens het coronavirus?

In veel gevallen is het zo dat de reisorganisaties en airlines zelf al besloten hebben om hun reizen te schrappen. Bekijk hier het actuele overzicht van geannuleerde reizen. Als je reis geannuleerd wordt nemen wij binnen twee werkdagen contact met je op. We kijken hierbij maximaal twee weken vooruit. Gaat je vakantie wel door? Dan is het mogelijk om zelf je vakantie te annuleren.

Wordt mijn vakantie geannuleerd?

Alleen voor bestemmingen met code oranje annuleren wij zelf je vakantie. We kijken hierbij maximaal 2 weken vooruit. Je vakantie wordt niet geannuleerd bij code geel. Uiteraard kan je er wel zelf voor kiezen om je vakantie te annuleren.

Wanneer wordt er kosteloos geannuleerd?

• Is het reisadvies voor jouw bestemmingcode oranje en vertrek je over 15 dagen of later,

dan wordt je vakantie niet kosteloos geannuleerd. De kans is aanwezig dat het reisadvies in de tussentijd wordt aangepast. We kijken hierbij maximaal twee weken vooruit.

• Is het reisadvies voor jebestemming oranje en vertrek je binnen 14 dagen? In dit geval wordt je reis kosteloos omgeboekt of geannuleerd in overeenstemming met de touroperator. We kijken hierbij ook 10 tot 14 dagen vooruit.
  • Is het reisadvies voor jouw bestemming code geel met restricties zoals quarantaine of een inreisverbod? Dan kan je helaas nog niet op vakantie en wordt je vakantie kosteloos omgeboekt of geannuleerd. We kijken hierbij tussen de 10 tot 14 dagen vooruit.
  • Is het reisadvies voor je bestemmingcode geel? Dan heb je geluk, je vakantie gaat door! Voel je je er toch niet prettig bij om in deze tijden op vakantie te gaan, kijk dan of je je reis kunt omboeken. Annuleren is alleen mogelijk volgens de voorwaarden van de reisuitvoerder

Krijg ik een coronavoucher?

Als je vakantie kosteloos geannuleerd wordt dan wordt je betaalde reissom omgezet in reistegoed, ook wel bekend als de coronavoucher. Je ontvangt je voucher binnen 14 dagen nadat je vakantie geannuleerd is. Je krijgt je voucher toegestuurd. Alleen met een voucher ben je verzekerd van dekking in het geval van faillissement van de reisorganisatie. Boek je liever geen nieuwe vakantie? Dan kan je vanaf 6 maanden na ontvangst van de voucher, een verzoek tot restitutie indienen. In geval van nood is het ook mogelijk om eerder je geld terug te vragen. Hiervoor dien je contact op te nemen met onze klantenservice.

Kan ik zelf mijn vakantie annuleren?

Ook als er geen officieel negatief reisadvies is voor jouw vakantie is het mogelijk om je reis te annuleren of om te boeken. In dit geval zijn de kosten voor annulering voor eigen rekening.

Kan ik wel veilig op vakantie?

Of je veilig op vakantie kan is afhankelijk van de situatie per land. Bekijk hier de actuele reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Als je bestemming een geel reisadvies heeft zonder restricties kan je veilig op vakantie. Uiteraard zullen er extra gezondheidsmaatregelen van kracht zijn en wordt het aangeraden om ook zelf maatregelen te treffen. Lees hier meer over de maatregelen die de Europese Commissie heeft opgesteld voor de reisbranche.

Ik ga liever niet meer op vakantie nu er aanvullende maatregelen van kracht zijn.

Bij ons kan je alleen kosteloos annuleren bij een negatief reisadvies. Ook in Nederland zijn aanvullende gezondheidsmaatregelen van toepassing.  Dit is daarom geen legitieme reden om jouw vakantie kosteloos te annuleren. Echter is het in de meeste gevallen wel mogelijk om je vakantie om te boeken. Lees hier meer informatie over het omboeken van je vakantie.

Bekijk ook het artikel van MAX Ombudsman Jeanine Janssen over pakketreizen in coronatijd.

Wat zijn de kosten voor het annuleren van mijn vakantie?

Aan het annuleren van je vakantie zijn altijd kosten verbonden. De kosten zijn afhankelijk van de voorwaarden van de uitvoerende touroperator + €50,- administratiekosten. Hoe eerder je annuleert, hoe lager je annuleringskosten zullen zijn. Lees hier onze voorwaarden.

Komen de annuleringskosten bovenop de aanbetaling?

Nee, de annuleringskosten komen niet bovenop de aanbetaling. De annuleringskosten worden verrekend met de aanbetaling. Dit houdt in dat als je bijvoorbeeld een nota hebt gekregen met €400,- annuleringskosten en je hebt al €100,- aanbetaald, je openstaande rekening €300,- bedraagt. Lees hier meer over onze voorwaarden.

Annuleringskosten of annulering aanvragen

Wil je graag je vakantie annuleren of ben je benieuwd naar de annuleringskosten? Neem dan contact op met onze klantenservice via [email protected]. Wij berekenen dan de annuleringskosten en sturen je deze per mail toe.

Valt corona onder de dekking van mijn annuleringsverzekering?

In de meeste gevallen wordt annuleren i.v.m. het coronavirus niet gedekt door je verzekering. Heb je via ons een verzekering bij de Europeesche geboekt? Dan biedt de standaardverzekering geen dekking m.b.t. annuleren i.v.m. corona. Meer informatie lees je op de site van de Europeesche. Niet via ons verzekerd? Check dan bij jouw verzekeraar welke regelingen van toepassing zijn op jouw situatie.

Op deze pagina's vind je nog meer informatie over reizen en het coronavirus.