Tuol Sleng

9Fenomenaal

• 10Niki02-12-2018

Kippenvel, erg indruwekkend

Erg indrukwekkend, je krijgt een audio tour (koptelefoon en er word vanalles verteld over de plek waar je op dat moment bent) en loopt zo op eigen houtje de gevangenis door. Iedereen is stil en luistert aandachtig naar zijn eigen audio tour. Kippenvel momentjes zijn er zeker, het is vreselijk te zien/horen wat hier gebeurd is maar zeker ook heel leerzaam. Het hoort er echt bij.

Gereisd met partner in november 2016

• 8M. Zaagman07-11-2018

Indrukwekkend

Wanneer je in Cambodja op vakantie bent, kun je natuurlijk de recente geschiedenis van het land niet negeren. Veel mensen zullen in Phnom Penh dan naar the Killing Fields gaan, maar minstens zo indrukwekkend is het museum Tuol Sleng wat gevestigd is in een oude school die door Rode Khmer omgebouwd was tot een gevangenis. Er is binnen enorm veel informatie te verkrijgen over hoe de Rode Khmer destijds te werk ging. Maar wat ik echt kan aanraden, is een gids in te huren die zich daar bij de gevangenis aanbieden. Deze gidsen hebben vaak indukwekkende, verdrietige en persoonlijke verhalen te vertellen. Ze zijn misschien niet altijd even goed te verstaan, maar reken maar dat je er genoeg van begrijpt.

Gereisd met partner in januari 2016

• 9evl06-02-2014

Confronterend

Persoonlijk vond ik dit indrukwekkender dan de killingfields, alle gezichten die je aanstaren vanaf de honderden foto's met de verhalen die zij hebben beleefd is confronterend. Dat iemand dit zijn bevolking aan kan doen, dat snap je gewoon niet. De laatste twee overlevende zijn nog dagelijks aanwezig om hun boek te promoten, je voelt je bijna schuldig als je het niet koopt.

Gereisd met partner in januari 2014

• 9Marleen30-10-2013

Om stil te worden

In al zijn eenvoud is deze getuigenis van de gruwel een plek die je niet onberoerd kan laten.

Gereisd met vrienden in oktober 2013

• 9Laureen01-09-2013

Onvoorstelbaar

Ik denk vaak terug aan het bezoek aan dit museum in combinatie met een bezoek aan de Killing fields. Indrukwekkend en onvoorstelbaar wat hier allemaal is gebeurd. Zeker een aanrader.

Gereisd in juni 2013

• 10jozef_van_oerle17-09-2012

hier krijg je de rillingen

Ik persoonlijk kreeg hier een moielijk gevoel zeker bij het zien van 2 overlevenden waaronder de schilder

Gereisd met partner in september 2012

• 8Conny24-05-2012

eigenlijk een verplichting voor alle toeristen

Ondanks dat je er alleen maar gruwelijkheden ziet is het een verplichting voor alle toeristen om deze gevangenis te bezoeken. Je wordt hier met je neus op de feiten gedrukt wat Pol Pot en zijn kornuiten hun eigen landgenoten hebben aangedaan. Het gebouw was origineel een school voor het werd gebruikt als gevangenis.

Gereisd met vrienden in maart 2003

• 9yolrin15-02-2012

indrukwekkend

De zalen met al de foto's.Heel indrukwekkend.

Gereisd met partner in november 2011

• 9frank.haring26-07-2011

Indrukwekkende historie (om nooit te vergeten)

Zoals al toegelicht in de andere beoordelingen, een verschrikkelijke periode in de historie van Cambodja (1975 - 1980). Goede tip is om eerst dit complex te bezoeken en daarna naar de 'Killing Fields' toe te gaan. Samen ben je er een goede dag mee zoet. Tussendoor even lunchen en met de warmte kun je beter in het midden van de dag rustig aan doen. Onderhandel met een tuk-tuk chauffeur om beide in een bezoek te doen (10-20 usd). Je kunt ook nog in deze omgeving schieten met diverse wapens, maar als je de gruwelijkheden hebt gezien wil je dat echt niet meer. Doe dat dan voor het bezoek, maar wat mij betreft kun je deze activiteit beter NIET doen (make love, no war). Om beter te begrijpen wat er zich allemaal heeft afgespeeld lees dan een boek over S-21 (zo werd Tuol Sleng genoemd).

juli 2011

• 9R.v.S20-02-2011

Ongelovelijk maar waar gebeurd

Als onderdeel van de rondreis was er een bezoek aan dit museum. Als je aan komt lopen ziet alles er uit als een scholencomplex, maar werd gebruikt door de rode kner als gevanenis waar tegenstanders werden gemarteld en gedood op een gruwelijke manier. Als je er doorheen loopt en je ziet al die afbeeldingen en martelwerktuigen wordt je koud van binnen en vraag je je af hoe kunnen mensen dit elkaar aandoen. Het museum heeft op mij en mijn vrouw een diepe indruk achtergelaten. Toen we dit terrein verlieten en op weg gingen naar de killing fields buiten de stad was het muisstil in de bus. Als je een complete indruk wild hebben van Cambodja dan moet je dit museum zeker bezoeken en dus niet alleen Ankor wat.

Gereisd met vrienden in februari 2010

10 van de 11 reviews gezien