Drie jaar geleden ging ik voor het eerst met mijn vriend Markus op vakantie. Of het nou aan de romantiek lag die van deze vakantie afdroop, of omdat het gewoon echt de lekkerste pasta ooit was, maar ik héb me tijdens die vakantie toch een potje zitten smikkelen van een spaghetti alle vongole. Onderaan het recept!

Omdat we toen nog jong en onbezonnen waren -ja, dat is wel even andere koek, nowwadays– besloten we om de reis naar het bordje pasta met een krakkemikkige Mercedesbus te maken. We leenden hem van een vriend van Markus. Op de dag dat we vertrokken regende het als een malle en hebben we een uur langs de A2 gestaan, met een paraplu uit het kapotte dakraam gestoken. Toen de donkere wolken openbraken, zetten we koers richting stop nummer 1: de Champagnestreek.

Beeld: privébeeld Laura

Overdag  peddelden we op onze racefietsen door het glooiende landschap van champagnehuis naar champagnehuis. We wisselden de huizen af met een bezoekje aan Reims en een dagje chillen aan het Lac d’Orient. ’s Avonds staken we kaarsen aan voor onze ‘camper’. Stokbroodje erbij, kaasje, salade en een wijntje … Wat een leven! We trokken verder zuidwaarts met onze trouwe rammelbak en stopten bij Camping Saint Nicolas (Zooverscore: 8,5). Eén van de fijnste campings onderweg: klein, een lekker zwembad en midden in de natuur. We reden verder naar Genève en na wat omzwervingen via Grenoble en Nice, koersden we recht op het bord spaghetti alle Vongole af.

Het Grote Genot

Het was in het kustplaatsje Borgio Verezzi waar we onszelf na al die (overigens heerlijke) campingmaaltjes trakteerden op een goed restaurant. Het werd Ristorante MuMa: een klein restaurant op een berg in een oude molen.

Ik besloot voor de spaghetti met schelpjes te gaan. Een goede keuze, zo bleek. Met mijn lief aan de andere kant van de tafel, een zwoele bries, een glas witte wijn en de volle smaak van de venusschelpjes, staan deze minuten in mijn geheugen gegrift.

Beeld: Adobe

Na het Grote Genot, vroeg ik de ober om het recept van de spaghetti alle vongole. Even later kwam hij terug uit de keuken: hij kon het helaas niet geven. ‘Maar’, zei hij, met een samenzweerderige blik, ‘mijn oma maakt deze spaghetti óók heel lekker.’ Hij gaf me een briefje met een verbluffend simpel recept. Ik heb het de volgende dag op de camping meteen gemaakt. Het was inderdaad om van te smullen en super makkelijk te maken. Ben je in een romantische bui en verlang je naar zon, zee, strand: maak dan onderstaand recept!

Recept spaghetti alle vongole

Ingrediënten voor 4 personen. Bereidingstijd: 15 minuten.

• 800 gram ‘vongole’ (venusschelpen of kokkels)
  • 400 gram verse pasta (Spaghetti heeft de voorkeur maar lintpasta is ook prima.)
  • 50 tot 100 ml extra vergine olijfolie
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 tot 2 gedroogde pepers (kan ook uit een molentje)
  • peterselie, fijngehakt
  • 10 gehalveerde cherrytomaatjes
  • 200 ml witte wijn

Bereiding

1. Laat de ‘vongole’ een uur in koud water met wat zout staan. Gooi kapotte schelpen weg en controleer of de rest van de venusschelpen gesloten is. Open schelpen gooi je ook weg.
  2. Kook de spaghetti al dente in gezouten water. Neem de spaghetti uit het water, besprenkel met olijfolie, hussel en zet apart.
  3. Fruit de knoflook en rode peper in de olie in een koekenpan. Blus de boel af met een scheutje witte wijn.
    Voeg de schelpen en de tomaatjes toe, en plaats de deksel op de pan. Laat het geheel 1 minuut op middelhoog vuur garen. Gooi ongeopende schelpen weg.
  4. Voeg de peterselie en de beetgare spaghetti toe aan de pan. Laat het geheel nog een minuut nagaren op laag vuur.
  5. Serveer in een diep bord met een paar stukken vers wit brood.

Buon Apetito!

Wat is jouw mooiste herinnering aan vakantie-eten? Laat het ons weten in een comment!

Maak nu bij Zoover 2x kans op een vakantie in Frankrijk bij RCN Vakantieparken!

Uitgelichte berichten

Redactie