Zoover ondersteunt Zinfo op reis. Journalist Robbert Zoon bezoekt tijdens zijn reis door Latijns Amerika diverse duurzame projecten en post hierover op Zinfo.nl. Op het Zoover weblog houdt hij ons op de hoogte van al het moois dat Nicaragua, Costa Rica, Panama en Colombia te bieden hebben voor ons vakantiegangers. Dit is zijn vierde reisverslag: Colombia.

“Ruim zes weken reis ik rond in Colombia. Wat een geweldig land en wat een verscheidenheid: witte stranden, jungle, bergen, woestijn, primitieve dorpjes maar ook chique en moderne steden. Mijn reis begint in Cartagena, een grote stad gelegen aan de Caribische Zee. Het centrum is erg luxe en veel panden zijn eigendom van Italiaanse en Duitse investeerders. De prijzen in de winkels en restaurants zijn hier vaak nog hoger dan in Nederland.

Maar er is ook de autentieke Colombiaanse wijk Getsemani waar de meeste backpackers rondhangen. Hoogtepunt hier is Ciudad Movil. Een creatief cultureel centrum met tevens een goede bar met mooie binnentuin. Een absolute aanrader!

In La Boquilla, een arm vissersdorpje aan de rand van Cartagena, zet de Nederlandse stichting La Vecina zich in voor kansarme kinderen. Voor mijn website Zinfo op reis breng ik een bezoek aan hun school en het dorp. Ik krijg een uitgebreide rondleiding en voel me net een soort ambassadeur van Unicef. Maar ik ben erg onder de indruk van al hun zinvolle activiteiten en efficiente aanpak, erg inspirerend.

Vanaf Cartagena reis ik door langs de kust naar het oosten, naar National Park Tayrona. Hier vind je prachtige jungle die over gaat in de felblauwe Caribische Zee. Mijn vriendin en ik besluiten niet in een bungalow of op de camping te slapen maar door te lopen richting het afgelegen naaktstrand. Daar hangen we mijn 2-persoons hangmat aan de palmbomen, maken we ons eigen kampvuur en worden we gewekt door de opkomende zon. Een naakte ochtendduik in de lauw warme zee…. wow wat is het leven mooi!

Volgende stop is Taganga, een kustplaatsje in de buurt van Santa Marta. Taganga is een soort Zandvoort aan Zee maar wel met een goede mix van locals en toeristen. Vanaf hier reizen we door richting het uiterste oosten van Colombia, de provincie Guajira. Hier zie je de woestijn, vol cactussen en rood zand, overgaan in de felblauwe Caribische Zee. Prachtig! Het dorpje Cabo de la Vela is buiten het hoogseizoen (slechts een paar weken per jaar) heerlijk rustig. En de specialiteit hier: langosta al ajillo. Kreeft met knoflook, een groot bord voor slechts 9 euro. Om je vingers bij af te likken!

Dan is het tijd om de Caribische Zee achter me te laten en naar het zuiden te reizen, richting het binnenland van Colombia. Na negen uur in de nachtbus kom ik aan het Mompos. Een prachtig UNESCO erkend koloniaal stadje. Het is de week voor Pasen en dan wordt Mompos overladen door locals en toeristen die allemaal de christelijke processie optochten komen bekijken. Indrukkend om te zien.

Via de moderne stad Medellin, met onder meer een luxe metrolijn en het beeldenpark van kunstenaar Fernando Botero, reis ik naar Rio Claro. Een schitterend natuurgebied waar de rivier Rio Claro door de krijtsteenrotsen en groene bergen kronkelt. Hier slaap ik in een soort boomhut midden in de jungle. Een open slaapkamer zonder ramen met alleen een muggennet. De geluiden van de natuur en kolkende rivier zijn geweldig. En zeer slaapverwekkend en rustgevend.

Dit deel van de Colombiaanse binnenland is prachtig maar ook een stuk frisser en regenachtiger. Dus voor mijn laatste week besluit ik weer de Caribische Zee op te zoeken. Dit keer in het uiterste noordwesten nabij de Panamese grens: de dorpjes Capurgana en Sapzurro. Het is hier zo mooi, ik verkies het tot mijn mooiste plek in Colombia! En nog nauwelijks ontdekt door toeristen of onroerend goed makelaars. De omliggende bergen zijn nog helemaal groen en ongerept. In het dorpje vind je alleen voetpaden en soms een paard en wagen. Kleurrijke huisjes en locals die op straat bingo spelen. Vanaf het witte strand kun je prima snorkelen tussen het levende koraal. Het leven hier is simpel maar zo puur en tranquilo (relax). Ik voel me hier erg thuis.

Dan zit mijn 3 maanden reis door Latijns-Amerika er dan toch echt bijna op. Helaas heb ik niet genoeg tijd om helemaal naar het zuiden van Colombia te reizen en ook Ecuador nog te bezoeken. Wie weet op een volgende reis. Het zal wel weer even wennen zijn om terug te keren naar ons koude kikkerlandje en de hectische westerse wereld.  Het was ieder geval een inspirerende, zinvolle reis. En een bijzondere ervaring die niemand me meer afpakt…”

Hoe ziet jouw perfecte actieve vakantie eruit? Doe mee en maak kans op een actieve vakantie t.w.v. €1.500! Mede mogelijk gemaakt door Kras

Uitgelichte berichten

Redacteur