Cyprus met de kids

Redactie - 13 april 2007

Cyprus met de kids

Redactie - 13 april 2007

Of je nou Pafos of Paphos schrijft, iedereen op Cyprus kent deze strandbestemming wel. Op onze site wordt Paphos beoordeeld met een gemiddelde van een 7,4. Belangrijk daarbij is de hoge waardering met een 9 voor kindvriendelijkheid.

Op de site van het Cyprus Verkeersbureau, kun je lezen:

“Aphrodite is uit de golven bij Pafos, tevoorschijn gekomen, aan de westkust van het eiland en voelde zich daar zo thuis dat ze er is gebleven. Pafos zelf vormt een belangrijk cultureel centrum voor de Middellandse Zee, met fascinerende mozaïeken in de Huizen van Aion en Dionysus, de zuil van de apostel Paulus, de Koningsgraven, en nog veel meer. De hele stad is op de UNESCO-lijst van internationale cultuurmonumenten geplaatst. In het nabijgelegen schiereiland Akamas en het binnenland liggen prachtige kloosters, zoals het Agios Neofytos klooster en het klooster van Chrysorrogiatissa, schilderachtige dorpjes en natuurpaden.”

Blauwe vlag

Cyprus telt veel stranden met de ‘Europese blauwe vlag’. Dit staat voor stranden die voldoen aan strenge criteria ten aanzien van milieubewustzijn en informatie, strandbeheer en de kwaliteit van zwemwater. Dat is een geruststellend idee. De kids kunnen dus lekker spelen en ravotten op het strand en in het lekkere warme zeewater. Ouders kijken met een gerust hart toe, want het strand loopt heel geleidelijk af de zee in. “Kijk mam, ik ben al heel ver in zee, maar nog maar tot m’n middel in het water”, roept de kleine Pieter.

Kindvriendelijkheid een 9!

Verblijven in een appartement kan met kinderen erg fijn zijn. Op Zoover.nl komt Akteon Holiday Village goed naar voren met een waardering van gemiddeld 7,8. Ook hier is de kindvriendelijkheid weer hoog beoordeeld, met een 9. Eén van onze lezers beoordeelt het als volgt:

Algemene indruk: 9; Ligging: 7; Service: 9; Prijs/kwaliteit: 9; Eten: 9; Kamers: 9; Kindvriendelijkheid: 9; (Gem. 8.7 ).

Ik ben net terug van Cyprus ( 30/10 – 5/11) en het was enorm goed. Alles was piekfijn in orde. Het personeel heeft me extra in de watten gelegd wegens omstandigheden. Deze zomer ga ik zeker terug naar Akteon. Mis de mensen daar nu al. Ik moet echt van deze vakantie afkikken. Prijs/kwaliteit was dit een heel goed hotel. Juist de ligging is wat minder. Er is ook een animatie team en deze doen hun best om er een leuke vakantie van te maken voor de kinderen. films, sport, spelletjes….

Ezeltje rijden

Zoover.nl nam een kijkje op dit zonovergoten eiland en vond er leuke mogelijkheden om uitstapjes met de kinderen te maken. Ezeltje rijden bijvoorbeeld! Een mooi, grijs of bruin, ezeltje trekt ieders aandacht. De kids kunnen er zeker om lachen, want wat zijn ezels toch leker koppig. In het asiel voor de Cypriotische ezel valt er veel te leren over deze bijzondere viervoeters. Maar ook een ezelsafari roept spannende verwachtingen op. En dan merk je pas echt hoe eigenzinnig deze dieren zijn. Maar memorabel is het zeker, ook voor de kids, om op de rug van zo’n trouwe ezel de weide wereld te verkennen.

Attracties

Een ander leuk uitstapje in Pafos is bijvoorbeeld naar Island Cove minigolf, vlakbij de hotels Cypria Maris en Ledra Beach. Een ingenieus opgezette Amerikaanse minigolf met 18 holes. De banen zijn schitterend aangelegd en vormen een uitdaging voor spelers van alle leeftijden. En ja, ook ouders kunnen zich hier prima vermaken, al is het natuurlijk geen échte 18 holes golfbaan…
De kids zullen ook blij worden in het Pafos Vogelpark. Een interessant park met tropische vogels zoals papegaaien, adelaars, struisvogels, flamingo’s. Het park is het hele jaar geopend en blijft zelfs open tot de schemering valt. Dus hier kun je lekker lang verblijven. Houden de kiddo’s meer van spanning? Dan is Slangen George the place to be. Dit reptielenpark is ook het hele jaar geopend en er leven meer dan honderd langen en andere reptielen. Door hun natuurlijke leefomgeving na te bootsen, probeert men de slangen, zoals de Grasadder en andere soorten te beschermen. Tot slot bezoeken we nog een waterpark, Aphrodite. De kids rennen, spetteren en glijden. Een dolle boel! Cyprus is zeker een kindervriend!

Meer weten over Cyprus? Kijk op de site van het verkeersbureau.

Tekst: Marije Smit