Wintertijd: een uurtje eerder licht

Redactie - 26 oktober 2015

Wintertijd: een uurtje eerder licht

Redactie - 26 oktober 2015

Afgelopen weekend (in de nacht van zaterdag op zondag) mochten we dankzij het ingaan van de wintertijd heerlijk een uurtje langer slapen. Het is dus een uurtje eerder licht in de ochtend (helaas dus ook een uurtje eerder donker in de avond). Het is niet overal zo vanzelfsprekend dat het daadwerkelijk licht wordt tijdens de wintertijd. In het Zweedse Kiruna komt de zon helemaal niet op voor 28 dagen achter elkaar.

Vlak voordat de zonder ondergaat en voorlopig niet meer terugkomt.

Vlak voordat de zonder ondergaat en voorlopig niet meer terugkomt.

Een hele maand lang dus geen zonlicht. We kunnen ons voorstellen dat dit vreemde dingen met je doet. Wij hebben nu al moeite met opstaan, laat staan wanneer het licht een maand lang helemaal niet meer schijnt. Maar, het kan nog vreemder. In datzelfde Kiruna is het namelijk – wanneer de zomertijd ingaat – 50 dagen achter elkaar helemaal nooit donker. Je leest het goed. Bijna 2 maanden lang gaat de zon niet onder.

Kiruna heeft deze extreme weer- en tijdomstandigheden omdat het extreem ver boven de evenaar ligt. De evenaar, een denkbeeldige ‘evennachtslijn’ op ons aardoppervlak die de aarde verdeelt in een noordelijk halfrond en een zuidelijk halfrond. Hoe dichter je bij de evenaar komt, hoe minder lang het dus zou moeten duren voordat het ’s avonds donker is. En dat klopt. Wanneer je je op de evenaar bevindt (en dit wordt in vele landen aangegeven door middel van bordjes) verandert de dag in de nacht wel heel erg snel. Soms kan de zon wel binnen 5 minuten verdwenen zijn, waar het in ons land toch wel ruim een uur duurt.

kenya

Op veel plekken in de wereld staat aangegeven wanneer je bij wijze van spreken ‘op de evenaar staat’.