“Ik ben eerst vanuit Amsterdam naar Buenos Aires gevlogen. Vervolgens per vliegtuig verder naar Ushuaia, het meest zuidelijk gelegen stadje ter wereld. Dit is de uitvalsbasis van de Grigoriy Mikheev, een voormalig Russisch onderzoeksschip. De versterkte boeg maakt het mogelijk dat we door stukken ijs kunnen varen. We zijn met 49 passagiers; Amerikanen, Canadezen, Italianen, Polen en Nederlanders. Ons eerste reisdoel, de South Shetlands, is twee dagen varen. We genieten van de zon en kijken naar de albatrossen en Kaapse stormvogels die het schip volgen. Twee wetenschappers van het expeditieteam houden lezingen in het Engels over het klimaat, het ijs, de dieren en de historie van Antarctica.”

“De volgende bestemming is het adembenemende King George Island. Ons schip wordt omgeven door prachtige sneeuwvelden, gletsjers en glinsterende ijsbergen. We zien verderop geelgekleurde blokkendozen van het Poolse wetenschapsstation Arctowski. Bij ons aan boord zijn enkele Poolse wetenschappers die hun collega’s komen aflossen. Ze zullen een jaar blijven. Voor ons een buitenkansje om een bezoek aan het station te brengen. De woonkamers is verrassend warm en gezellig. Veel grenen en overal foto’s en gedenkborden aan de muur. Buiten is een grote vlakte met geelbruin gekleurde korstmossen te zien. Sommige honderd jaar oud.”

“’s Nachts glijdt de Grigoriy Mikheev verder door het zeewater op weg naar het Antarctisch Schiereiland. Af en word ik wakker van het geluid van kruiend pakijs dat de romp van ons schip schuurt. We bezoeken Danco Island bij de Errera Channel. Op de zwaar besneeuwde hellingen leven maar liefst 15.000 ezelspinguïns. Indrukwekkend. Het volgende hoogtepunt dient zich aan; Paradise Bay. Het is een van de mooiste sneeuwlandschappen op aarde. We zien de ruim 40 meter uit zee oprijzende Petsval-gletsjer. Het ijs is blauwgekleurd door de hoge druk van het bovenliggende ijs. Het water is rimpelloos, bergen lijken zich in het water te verdubbelen. Het is stil, overweldigend stil.”

“De laatste dag op het Antarctisch Schiereiland bezoeken we Lemaire Channel, een nauwe kloof van 7 kilometer. Het is omgeven door bijna verticale bergwanden met gletsjers. Aan beide kanten zijn kleine pinguïnkolonies te zien. Niet voor niets wordt deze kloof ook wel de ‘Kodak-gap’ of ‘Fuji-tunnel’ genoemd. Iedereen staat op het dek foto’s te maken. Tijdens de oversteek terug naar South Shetlands baant ons schip zich probleemloos een weg door het vele pakijs. Vanaf de boeg een fantastisch schouwspel hoe ons schip het ijs breekt. Her en der liggen zeeluipaarden en Weddel-seals op de ijsschotsen, te ‘blaffen’ naar het schip.”

“Via de beruchte Kaap Hoorn keren terug naar het vasteland van Zuid-Amerika en Ushuaia. De cruise wordt  in stijl op het voordek afgesloten met een toast (oer-Hollandse Beerenburg!). We vormden een bont gezelschap, jong en oud. Iedereen met een passie voor de natuur en dit onontgonnen gebied. Zo’n reis heeft een geweldige impact. Het laat je beseffen hoe belangrijk het voor de mensheid is de natuur te beschermen en te behouden voor toekomstige generaties. Het leert je bovenal de tijd te nemen om te genieten van al het moois op aarde.”

Lees voor meer vakantieverhalen het boek Het is hier geweldig… van auteur Raph Schouten. Deze opmerkelijke vakantiebelevenissen zijn gebaseerd op de beoordelingen op Zoover. Lief en leed, top en flop wisselen elkaar af. De vijftig verhalen zijn geïllustreerd met vakantiefoto’s die door de geïnterviewden zelf zijn gemaakt.

Bestel het boek Het is hier geweldig… op www.bol.com.

Maak nu bij Zoover 2x kans op een vakantie in Frankrijk bij RCN Vakantieparken!

Uitgelichte berichten

Redactie