Dit jaar voor het eerst skiën of boarden? Check onze tips!

Redactie - 19 februari 2017

Dit jaar voor het eerst skiën of boarden? Check onze tips!

Redactie - 19 februari 2017

Jong geleerd is oud gedaan. En laat dat nou ook voor skiën gelden. De meeste kinderen staan zo rond hun vierde op de latten, levenslang plezier gegarandeerd! Heb jij als kind nooit geskied, dan kun je daar natuurlijk alsnog mee beginnen. Het kost wat meer inspanning, maar is zéker de moeite waard. Check onze vijf tips en gaan!

1. Een goede skiuitrusting is het halve werk

De blits maken op de piste. Dat willen we allemaal wel. Een mooi skipak, een hippe bril en de nieuwste ski’s. Maar ho, wacht! Dat is niet waar het om draait tijdens je wintersportvakantie. En al helemaal niet als je graag wilt leren skiën. Een goede uitrusting is cruciaal, maar dat betekent niet dat je direct je bankrekening moet plunderen voor de hipste outfit. Een complete wintersportuitrusting kost namelijk een flinke duit. Vooral als je niet zeker weet of je volgend jaar weer naar de sneeuw gaat, is lenen of huren een betere optie. Vraag familie of vrienden of ze skikleding hebben liggen waarmee jij op pad kunt. Plaats een oproepje op Facebook en je hoeft gegarandeerd geen fortuinen uit te geven aan de juiste uitrusting. Kun je dat mooi weer verbrassen tijdens de aprés-ski of een lekkere lunch op de piste.

Op de piste zijn trouwens de meest bizarre kleurencombinaties en outfits geoorloofd: er is geen dresscode. Dus no worries, voor gek lopen is er niet bij.

Wintersport accessoires

Wat heb je verder nodig? Water- en winddichte kleding is een must. Als je met een natte bips zit te vernikkelen op de piste wordt het allemaal een stuk minder leuk. Dus wat dacht je van accessoires zoals goede waterdichte en warme handschoenen, een lekkere sjaal, een skibril/zonnebril, een helm en een goede muts?

Als je dat allemaal bij elkaar hebt weten te sprokkelen, is het tijd voor ski’s of een board, schoenen en eventueel stokken. Lenen van vrienden of familie kan, maar dat raden we je niet aan. Het type ski’s of board waarmee je op pad gaat is afhankelijk van zowel je lengte als je niveau. Beter sluit je dus even in de rij aan bij de skiverhuur. Daar weten ze precies welke ski’s of welk type board geschikt is voor jouw eerste avonturen op de piste. Zo krijg je als je leert skiën vaak kortere en lichtere ski’s.

Let op! Besteed uitgebreid aandacht aan hoe je skischoenen zitten en of ze perfect aansluiten. Skischoenen zijn namelijk nóg belangrijker dan ski’s. Je schoenen maken uiteindelijk het verschil of je wel of niet die bocht doorkomt.

[article href=”http://weblog.zoover.nl/voorpret/hoe-kies-je-tussen-oostenrijk-frankrijk-of-tsjechie-als-wintersportbestemming/”]

2. Verover een aantal pistes via YouTube

Voor iedereen die wat wil leren biedt YouTube een schat aan informatie. Ook voor de beginnende skiër of boarder. Ga digitaal met een leraar mee op piste-avontuur. Verdiep je in de basishoudingen, leer alvast wat over de termen die na een weekje wintersportvakantie waarschijnlijk je neus uitkomen en zorg dat je voorbereid bent. Tuurlijk kun je niet alles in één keer onthouden en leer je van een filmpje alles behalve perfect skiën. Maar het helpt absoluut. Wie zo snel mogelijk fatsoenlijk een piste af wil komen skiet ook een paar uurtjes digitaal.

indoorsneeuwbaan

3. Optimale voorbereiding met een lesje indoor

Wil je je optimaal voorbereiden voor je wintersportavontuur? Boek dat een (proef)les in een van de indoorbanen die Nederland rijk is. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om de techniek onder de knie te krijgen op een matten- of rolbaan, maar we raden je de indoorbanen met echte sneeuw aan. Zo hebben we onder meer SnowWorld in Zoetermeer en Landgraaf, de Uithof in Den Haag en Snowplanet in Spaarnwoude.

Bij SnowWorld in Zoetermeer vind je inmiddels drie pistes. Het is meteen ook de steilste indoorpiste van Europa. Daar in één stuk vanaf leren komen kan een doel zijn. Of wat dacht je van alvast wennen aan een stoeltjeslift? In en uitstappen kan best een uitdaging zijn. Oefenen kan gewoon in Nederland, bijvoorbeeld bij SnowWorld Landgraaf.

4. Zorg voor een basisconditie

Leren skiën is vallen en opstaan. Leer je boarden? Tel daar veel op je billen in de sneeuw zitten bij op. Zorg dan ook dat je een basisconditie hebt als je je eerste meters op ski’s of een board maakt. Je zult jezelf dankbaar zijn! Een regelmatig bezoekje aan de sportschool of zo nu en dan een rondje hardlopen voorafgaand aan je wintersportvakantie kan geen kwaad. In het begin zul je veel omhoog moeten lopen, maak je regelmatig een smakkerd en is een gezond lichaam geen overbodige luxe. Alleen al het slepen met je complete uitrusting van hotel naar skipiste kan een flinke uitdaging zijn.

[article href=”http://weblog.zoover.nl/toplijstje/wintersportbestemming-zongarantie/”]

5. Leer de fijne kneepjes van een professional

Oké. Ben je optimaal voorbereid? Heb je YouTube-filmpjes gekeken voor de basis? Heb je een les gevolgd indoor? Is je skiuitrusting op orde? En zit het ook met de basisconditie wel snor? Wees dan niet eigenwijs door direct zelf op pad te gaan in de Oostenrijkse of Franse bergen. Laat je coachen door een professional. Wees zo slim om tijdens je eerste wintersportvakantie te investeren in minimaal een paar dagen les. De sneeuw is hier heel anders (veel gladder), de bergen kunnen indrukwekkend zijn en je bent nog geen expert. Daarbij is het alleen maar leuk om met een klasje gelijkgestemden de pistes te veroveren.

Als je al onze tips volgt, kun je geheid na een weekje skiën of boarden. Veel blauwe plekken, maar ook pret gegarandeerd. We wensen je alvast heel veel plezier op je wintersportvakantie!

Vergeet natuurlijk ook niet om een review van je wintersport achter te laten. Zo help je andere vakantiegangers de ideale wintersportbestemming te vinden.

Heb je nog tips voor beginnende skiërs en boarders? Laat het ons weten in een reactie.