Tijdens het voorbereiden van je autovakantie in Frankrijk barst je ongetwijfeld van de vragen. Wat moet ik bij me hebben? Moet ik tol betalen in Frankrijk? De meeste autosnelwegen in Frankrijk zijn tolwegen. Dus ja, dat wordt betalen!

Tol betalen in Frankrijk - daniela-cuevas-29107-unsplash-2

Frankrijk is een echt tolwegenland. Bijna alle grote autosnelwegen zijn tolwegen. Als je geen zin hebt om in trage omwegen, ontkom je er dus niet aan om tol te betalen in Frankrijk. De prijzen variëren van een paar tientjes tot zo’n honderd euro. Zo is de tolweg tussen Parijs en Lyon zo’n 35 euro, terwijl je tussen Lille en Nice onegveer 100 euro kwijt bent. Hoe langer je rijdt, hoe meer je betaalt. Des te meer reden om het lekker dichtbij huis te zoeken, dus!

Tol betalen in Frankrijk - lauren-kay-322320-unsplash-3

Tol betalen: hoe hoog is je auto?

Moet ik tol betalen in Frankrijk voor mijn caravan? Dat hangt af van de hoogte. De Fransen hanteren vier tariefklassen. Auto’s, campers en caravan’s tot twee meter horen tot tariefklasse 1, de goedkoopste klasse. Is het hoogte punt van je auto tussen de twee en drie meter, dan betaal je voor tariefklasse 2. Nóg hoger betekent nóg duurder. Goed om te weten is dat eventuele dakkoffers of fietsen niet meegerekend worden.

Tol betalen in Frankrijk - andrew-neel-266219-unsplash-2

Geen zin in tol betalen in Frankrijk? Ga voor dichtbij!

Een autovakantie in Frankrijk zonder tolwegen? Het kan! Die wijn, baguettes en geblokte tafelkleedjes vind je namelijk óók net over de grens. Sterker nog, plaatsen als Nancy en Lille krijgen stapels goede reviews. Zo noemt reviewer Jochem Nancy ‘de grote verrassing langs de route de soleil‘. En is Lille volgens jullie een ‘superparel’. Geen verkeerd idee, dus, om die tolwegen in Frankrijk lekker te laten voor wat ze zijn en in te checken bij B&B l’Hôtel Particulier in Nancy of Auberge du Forgeron in Lille.

Trotseer je toch de tolwegen in Frankrijk, check dan vooral ook de volgende accommodaties.

Camping Sandaya Domaine du Verdon Village Nature Paris
Camping RCN Le Moulin de la Pique Vakantiepark La Vallée de la Sainte Baume
Les Alicourts Resort Camp du Domaine

Hoe ziet jouw perfecte actieve vakantie eruit? Doe mee en maak kans op een actieve vakantie t.w.v. €1.500! Mede mogelijk gemaakt door Kras

Uitgelichte berichten

Sylvia