Levenslang een vaste stek. Het is voor andere badgasten nauwelijks voor te stellen. Je hoort het regelmatig dat toeristen een weekendje op een eiland lang genoeg vinden; “In twee dagen heb je alles wel gezien”, klinkt het soms een tikkeltje schamper. Sien Dijkstra schudt het hoofd; “Het is vooral het er zijn, je verbonden voelen met de rust, ruimte en natuur. Vanaf 1978 kom ik er ieder jaar. Eerst met mijn gezin, nu alleen. Nee, ik voel me beslist niet eenzaam in mijn De Waard tent. Af en toe komen de kinderen langs en ik ken veel mensen. Ach, ik ben nogal op mezelf, maar als ik het wil is er ook voldoende aanspraak.”

“Als op 1 april de camping open gaat, zit ik er. Ja, dan is het nog ongelooflijk stil en leeg. Alleen de echte Stortemelkers zie je dan. Dat sfeertje heeft wel iets. In het hoogseizoen is het druk, maar je kunt de stilte opzoeken. Ik kom uit Amsterdam. De hectiek van de stad staat in schril contrast met het eiland. Definitief verkassen naar het eiland? Nou nee, ik vind de stad toch ook heel prettig, met name in de wintermaanden.” Omdat ze zo vaak op het eiland is kent ze veel inwoners. “Je maakt een praatje met elkaar, het is heel vertrouwd. Toch een beetje je tweede thuis. Op de camping ontmoet je andere vaste kampeerders. De ene keer zoek je elkaar op, het andere moment ga je je eigen gang. Heerlijk om elkaar vrij te laten.” Op de vraag hoe haar dag er uit ziet, antwoordt Sien; “Ik plan niets. Als de zon opkomt en de tent verwarmt word ik wakker en sta op. Overdag ga ik fietsen, zwemmen, wandelen, een praatje maken of gewoon even niets doen. Als het donker wordt ga ik naar bed.”
Op Stortemelk is er zelfs een zandpad naar haar vernoemd, ‘Pad van Sien’. “Vier jaar geleden heeft iemand bedacht dat ik vanwege mijn staat van dienst recht heb op de naam van dit pad. Er is zelfs een echt naambordje geplaatst. Prachtig toch?” Sien heeft 25 meter achter haar De Waard-tent nog een tweede tentje staan. Ook een seizoenplaats. “Het is een soort van berging en tevens logeerkamer. Ik nodig regelmatig bekenden uit en die moet je dan natuurlijk wel een slaapplaats kunnen aanbieden.”

Lees voor meer vakantieverhalen het boek Het is hier geweldig… van auteur Raph Schouten. Deze opmerkelijke vakantiebelevenissen zijn gebaseerd op de beoordelingen op Zoover. Lief en leed, top en flop wisselen elkaar af. De vijftig verhalen zijn geïllustreerd met vakantiefoto’s die door de geïnterviewden zelf zijn gemaakt.

Bestel het boek Het is hier geweldig… op www.bol.com.

Volg Zoover ook op Instagram voor de mooiste vakantiefoto's en leukste winacties!

Uitgelichte berichten

Lees ook