Vakantieverhaal: culinair orgasme in Lissabon

Redactie - 23 september 2017

Vakantieverhaal: culinair orgasme in Lissabon

Redactie - 23 september 2017

Leonie brengt in haar eentje een aantal dagen door in het heerlijke en overweldigende Lissabon. Het lijkt alsof de knappe stad haar een beetje versiert terwijl ze door de smalle, steile straatjes wandelt. Steeds verrast Lissabon haar opnieuw met de mooiste fonteinen, pleintjes, kerken en ouderwetse trams. Als klap op de vuurpijl heeft ze ook nog een culinair orgasme op een terras.

Straatjes Lissabon

Daar zit ze dan. Onder een rode luifel aan een gietijzeren tafel. Op de tafel ligt een rood-wit tafelkleedje. Keurig ingedekt en met een klein, rood kaarsje op de hoek. Uit de speakers klinkt zachtjes jazzmuziek. ‘Het voelt nu al als een fijne date.’

Culinaire verrassing in Lissabon

‘Als ik de kaart voor me zie, kan ik bijna niet kiezen. Alles ziet er lekker uit. Het is alsof de kok me kent en precies die gerechtjes heeft uitgekozen waarvan hij weet dat ik er blij van word. Elk gerechtje heeft een kleine verrassing, iets onbekends. Ik wil meer weten over de geroosterde geitenkaas met zijdezachte perzikjam en verse tijm. Maar ik wil ook de brie proeven, gegratineerd in de oven en afgemaakt met de fijnste, zoetste frambozengelei.’

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/eten-drinken/5x-moet-gegeten-portugal/”]

Cafe No Chiado in Lissabon

Uiteindelijk kiest Leonie voor een selectie van Portugese kazen. Soms zachte, soms romige en hier en daar een pittige kaas. Het voorspel kan beginnen! ‘Bij elke hap sluit ik even mijn ogen en doe ik mijn best niet hardop te kreunen. Nog nooit heeft mijn tong zich zo geliefd gevoeld. Na een paar happen pauzeer ik en neem ik een slok van de Portugese rode wijn die zojuist voor me is neergezet. Samen met de heerlijke kazen is dit duo precies wat ik nodig heb.’

Een spannende keuze

Het hoofdgerecht is een spannende keuze: de specialiteit van het huis. De specialiteit is biefstuk, maar wat ze ervan maken weet Leonie niet. Toch weet ze van tevoren al dat het niet kan tegenvallen. Bij de aanblik van het bord gaat haar hart al sneller kloppen. ‘Het vlees met een mooie, bruine huid laat voorzichtig een stukje van haar perfect roze binnenkant zien. Gedrenkt in een lekkere, romige saus ligt ze mij op te wachten. Ik durf haar bijna niet aan te raken. Als ik haar voorzichtig in mijn mond neem en haar heerlijke smaak proef, ben ik verkocht. Ik wil me niet haasten, zo lang mogelijk deze perfecte combinatie van de mooiste ingrediënten proeven. Ik wil niets missen, alles in me opnemen en voor altijd bewaren. De smaakexplosie bereikt een orgastisch hoogtepunt als ik de naast het vlees gedrapeerde spinazie proef.’

Cafe No Chiado - Lissabon

‘Wie dit heeft bedacht, wist niet wat zo’n gerecht met een mens kan doen. Mijn ogen gesloten en hardop zuchtend geniet ik van deze maaltijd zoals ik nog nooit van eten genoten heb.’

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/vakantieverhalen/corsicaanse-vakantieverhalen-gevecht-zeespiegel/”]

Leonie krijgt het restaurant dagenlang niet meer uit haar hoofd. Zelfs als ze terug is in druilerig, grijs Nederland droomt ze nog van dat terrasje. Kun je verliefd worden op een restaurant? Absoluut! Leonie is gevallen voor de verleiding van Cafe No Chiado. Kun jij na dit vakantieverhaal niet wachten om het vliegtuig naar Lissabon te pakken? Logeer bij Bed and Breakfast Zuzabed of Hotel Avenida Palace.

Heb jij ook een bijzonder, spannend, ontroerend of grappig vakantieverhaal? Meld je aan: [email protected] (o.v.v. vakantieverhaal) of vertel je verhaal in een reactie!