We kennen ze allemaal. Van die vakanties waar je nog jaren over kunt napraten. Niet alleen omdat je zo’n geweldige tijd hebt gehad tijdens die vakantie of citytrip, maar omdat je iedere keer als je eraan terugdenkt weer in lachen uitbarst. Wat jou die vakantie nou allemaal overkomen is … Dat moet Maaike ook gedacht hebben.

Vriendinnenweekenden staan garant voor mooie verhalen. Zo ook deze. Een aantal jaar geleden stapte Maaike samen met twee vriendinnen op het vliegtuig voor een weekendje Boedapest. Goedkoop vliegticket gescoord, mooi betaalbaar hotel (zoals Hotel Bo18 of Hotel Art Otel) geboekt. So far so good. Eenmaal aangekomen bleek dat Hongaars toch moeilijker dan gedacht. En zo logisch als het openbaar vervoer in Londen of Parijs is, zo is het niet overal. Tipje: lees voor vertrek ‘Openbaar vervoer Boedapest: wat, waar, waarmee?‘.

We waren wat verloren in het openbaar vervoer. We spraken en lazen de taal niet en de Hongaren die wél Engels spraken, waren bijzonder schaars. Op een gegeven moment stonden we bij een bushalte. Kaart in de hand. Geen idee welke van de bussen die langskwamen we moesten pakken om op de plek te komen waar we wilden zijn.

Plots stopte er een bus recht voor de neus van de vriendinnengroep. De deuren gingen open. ‘Ik dacht ik stap even snel naar binnen en vraag of deze bus naar onze bestemming gaat.’ Zodra Maaike een stap binnen had gezet, deed de buschauffeur met een chagrijnig gezicht de deur dicht. Tot overmaat van ramp begon de bus ook nog te rijden. De bus reed gewoon weg. Met Maaike binnen en haar vriendinnen nog bij de bushalte.

Word ik nou ontvoerd door de buschauffeur? Ik keek verschrikt naar mijn vriendinnen die door het deurraam van de bus heen steeds kleiner werden.’ Haar vriendinnen keken met blikken vol horror terug. ‘I need to get out‘, probeerde Maaike de buschauffeur nog duidelijk te maken. ‘Hmm’ gromde hij als antwoord op haar noodkreet. Het was duidelijk dat de buschauffeur geen intentie had om vóór de volgende halte te stoppen. Zou hij überhaupt wel bij de volgende halte stoppen? Godzijdank minderde de bus vaart toen de halte in zicht was. ‘Yes, hij stopt!’

Gehaast en opgelucht stapte ik uit en begon terug te rennen naar de bushalte waar ik ‘ontvoerd’ was. Ik zag mijn vriendinnen me geschrokken tegemoet komen. Daarna hebben we een uur de slappe lach gehad volgens mij. Dit vergeten we nooit meer.’

Als je denkt dat dit soort taferelen alleen kleine kinderen gebeurt: think again! Gelukkig werd Maaike in Hongarije snel weer herenigd met haar vriendinnen en hebben ze er een lachkick en een goed verhaal aan overgehouden.

Wat voor spannends, bizars of grappigs heb jij weleens meegemaakt op je vakantiebestemming? Laat je vakantieverhaal achter in een reactie of mail naar [email protected] Wie weet staat jouw vakantiebelevenis volgende keer wel op Zoover.nl!

Uitgelichte berichten

Lees ook