Vakantieverhaal: Vakantieliefde in de Zwitserse Alpen

Redactie - 22 oktober 2018

Vakantieverhaal: Vakantieliefde in de Zwitserse Alpen

Redactie - 22 oktober 2018

Corinda trok vijf maanden solo door de Alpen. Al wildkamperend liep ze van Slovenië naar Frankrijk: 1500 kilometer met een rugzak van 25 kilo op haar rug. En toen ontmoette ze in een klein Zwitsers dorpje, hongerig en uitgeput, een leuke man…

Terug naar de basisbehoeften

Corinda wilde met haar reis een geestelijke en lichamelijke uitdaging aangaan. Terug naar de basisbehoeften. Rust, geen verplichtingen en alleen maar denken aan: ‘heb ik genoeg eten en drinken, waar ga ik slapen en welke kant ga ik nu op? Vijf maanden liep ze door de Alpen, van Slovenië naar Frankrijk over ruig terrein en onder allerlei weersomstandigheden. Van een verstikkend hete zon en glibberende sneeuwhellingen. En dat helemaal alleen.

Bang en alleen in de Alpen

Corinda: ‘Met slecht weer of heftige onweersbuien voelde ik me soms wel angstig en alleen: aan mijn lot overgelaten. Ik heb weleens ‘ineens’ aan een gladde kabel gehangen boven een afgrond omdat de route daarheen leidde. Je neemt dan toch het risico omdat je anders weer uren terug moet lopen. Op zo’n moment moet je sterk zijn om niet in paniek te raken. Ik vind het juist weer heerlijk om alleen te zijn op mooie zonnige dagen, vooral als je de top van een berg bereikt hebt en je je zo klein en machteloos voelt in deze grote, ruige, imposante wereld vol bergen en grillige rotsen.’

’s Nachts de tent uit

Aan de andere kant heb je je leventje in de bergen ook wel weer in eigen hand. Ik koos zelf wanneer ik opstond – meestal rond 8 uur als het nog koud was – en at kleverige havermoutpap. Meestal liep ik rond de 8 tot 9 uur per dag, zocht een mooi plekje met uitzicht, kookte mijn avondeten, schreef in mijn dagboek en wachtte tot de zon onderging. Daarna kroop ik met mijn vermoeide lijf, maar een voldaan gevoel, mijn slaapzak in om nog wat te lezen bij een waxinelichtje. Vaak was ik te moe om veel na te denken en je raakt gewend aan de geluiden van de dieren, de koeien, het geruis van de wind en het nachtleven in de bergen. Alleen als ik ’s nachts mijn tent uit moet om te plassen was het toch altijd weer een beetje spannend!

‘Waar gaat die grote rugzak met dat kleine meisje naartoe?’

Op een dag liep Corinda in de bewoonde wereld over een weggetje langs een klein dorpje in Zwitserland. Een paar mannen waren aan het werk op het dak van een huis. Corinda: ‘Toen een van hen wat naar mij riep reageerde ik eerst niet. Ik dacht ‘weer zo’n bouwvakker die de vrouwen nafluit.’ Na de derde poging riep hij: ‘Hé, waar gaat die grote rugzak met dat kleine meisje naar toe?’ Toen heb ik toch maar gereageerd. Ik zei dat ik op zoek was naar eten. Hij vertelde dat er kilometers verderop een restaurant was.

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/bijzonder/in-beeld-kamperen-in-zwitserland/”]

‘Eindelijk weer eens een normaal bed!’

‘Na 2,5 uur kwam ik er eindelijk aan: het zag er niet lekker uit. Ik had me zo verheugd op een biefstuk na een aantal dagen alleen maar droogvoer te hebben gegeten. Maar ze hadden alleen maar patat en een vette schnitzel. Toevallig kwam de man van het dak – Alexander – aangereden en vroeg of hij me kon helpen. Na mijn beklag nodigde hij me uit om bij hem te eten. Ik had helemaal geen eten meer en supermarkten waren er ook niet in die kleine bergdorpjes. Ik heb toen geweldig lekker gegeten bij hem en uiteindelijk ook geslapen. Heerlijk: Na bijna drie maanden weer een normaal bed!’

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/buiten-de-deur-koken/lunch-voor-op-de-piste/”]

‘Ik heb een rustdag gehouden en ben de dag daarop verder getrokken. Alexander wilde af en toe met me meelopen in het weekend en gaf mij zijn nummer. Een beetje gezelligheid om me heen vond ik ook wel leuk, dus waarom niet. Hij sms-te me vaak. Die berichtjes ontving ik dan weer na een aantal dagen, omdat ik niet overal bereik had met mijn telefoon.’

Vakantieliefde in de Alpen

‘Hij was meteen verliefd’

Na een aantal weekenden met elkaar doorgebracht te hebben, telkens in een ander bergplaatsje en op mooie wildkampeerplekken, begon Corinda hem steeds meer te missen. ‘Op een gegeven moment scheurde ik mijn enkelband bij Saas Grund op tweeduizend meter hoogte. Ik kon niet meer lopen en de reddingshelikopter heeft me opgehaald en naar het ziekenhuis gevlogen. Alexander haalde me op. Het was vier uur rijden vanaf daar naar zijn huis. Ik nam twee weken rust en bleef bij hem. In de tussentijd is mijn liefde voor hem gaan groeien. Hij zegt dat hij meteen al verliefd op me was, maar ik had wat meer tijd nodig. Ik was tenslotte met mijn wandeltocht bezig. Ik wilde die alleen doen en ik wilde vrij zijn. Een relatie paste daar even niet in. Maar ja: wat gebeurt dat gebeurt.’

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/kamperen/5x-mooie-knusse-campings-bled-slovenie/”]

‘Het begin van onze ontmoeting, het buitenleven, het elkaar leren kennen, het samen nieuwe plekjes ontdekken, het wandelen en dan wildkamperen. De leuke momenten zijn te veel om op te noemen. Het samen heerlijk uit eten gaan na zo’n lange wandeling was misschien wel het leukste. Van al dat trekkers-eten word je niet zo vrolijk, namelijk. Het is ook erg gezellig om je reis met iemand te kunnen delen. Iemand die af en toe een dag meeloopt en die begrijpt hoe je je voelt. Je leert elkaar ook enorm snel kennen op die manier. Zo kan het voorkomen dat je je anderhalve week niet doucht. Of dat je moe en chagrijnig bent.’

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/tips/italie-hiken-in-de-ligurische-alpen/”]

De toekomst?

Corinde kijkt niet te ver vooruit. Ze woon nu bij Alexander in Ausserferrera in het Zwitserse Graubünden en helpt hem met het maken van daken. ‘We willen graag ergens een huis bouwen in de richting van Davos, maar dat kan nog wel even duren. Eerst kijken of we elkaar leuk blijven vinden! We gaan nu een paar maanden naar Thailand, waar hij een klimhal heeft gebouwd. Daar gaan we lekker van elkaar genieten en elkaar nóg beter leren kennen!’

Ben jij ook gek op kamperen, maar dan niet per se wild? Kijk op Zoover voor fijne campings!