Dat Praag een leuke stedentripbestemming is, wisten we al langer. Dat Praag ook het ideale startpunt is voor bijzondere dagtripjes is een stuk minder bekend. Geheimzinnige kastelen, donkere zilvermijnen, sprookjesachtige kathedralen: Midden-Bohemen (Středočeský), de regio rondom Praag, heeft het allemaal. Tijd om Midden-Bohemen van dichterbij te bekijken! Wij gingen op reis en testten de mooiste dagtripjes vanuit Praag.

Met een propvol programma landen we op een koude donderdagochtend op het vliegveld van Praag. Terwijl de meeste toeristen rechtstreeks richting het stadscentrum gaan, staat er bij ons een kleine omweg op het programma. Een omweg van maar liefst drie dagen. Wanneer we op zondag alsnog een weg banen over de drukke Karelsbrug in Praag, is één ding duidelijk: Midden-Bohemen heeft zoveel meer te bieden dan alleen haar beroemde hoofdstad! Welk dagtripje het allermooiste is? Hierbij ons toplijstje!

Mooiste Dagtripjes vanuit Praag - Kozel Bierbrouwerij

Kozel Bier, foto: Kozel Bierbrouwerij

5. Bierbrouwerij Kozel, Velké Popoviče

Wie aan Tsjechië denkt, denkt al snel aan bier. Een dagtripje naar een bierbrouwerij mag dan ook niet ontbreken op ons programma. Met een stuk of twintig bierbrouwerijen in Midden-Bohemen, is het nog best lastig kiezen. Wij gaan voor Brouwerij Kozel. Vanwege de ligging (zo’n dertig kilometer buiten Praag), de geschiedenis (bierbrouwen gaat hier terug tot de 15de eeuw!) maar ook vanwege de naam. Kozel betekent namelijk geit. En daar zijn ze hier trots op. Op de bierpullen, aan de muren, op de bar, op de vloer: de geit is overal! Wil je weten wat geiten precies met bier te maken hebben? Dan is een rondleiding door Bierbrouwerij Kozel een perfect dagtripje vanuit Praag (hint: geit + bier = bokbier!). Na een korte workshop biertappen volgen we een rondleiding door het museum en de brouwerij en mogen we een kijkje nemen in de fabriekshal waar de duizenden flessen en blikjes dagelijks van de band rollen.

Mooiste Dagtripjes Vanuit Praag -

Karlštejn Kasteel, foto: Ladislav Renner

4. Karlštejn Kasteel, Karlštein

Voor de tweede dag staat het beroemde middeleeuwse Kasteel van Karlštejn op het programma. Wanneer we op de parkeerplaats aankomen, zien we het al prominent uitsteken in de groene heuvels. We volgen het straatje vol schattige huisjes, winkeltjes en restaurantjes omhoog en worden verwelkomd door een gids met een gigantische bos sleutels. Zij zal het komende anderhalf uur de ene na de andere zware, krakende kasteeldeur voor ons openen en alles vertellen over de trots van Midden-Bohemen en misschien wel heel Tsjechië: Koning Karel IV. Dat deze diepreligieuze man zich omringde met heilige relikwieën en zijn privékapel met enorm veel toewijding versierde, maakt de rondleiding des te boeiender.

Karlštejn Kasteel is het meest bezochte kasteel in heel Tsjechië en ligt een half uurtje buiten Praag – of, voor Karel IV: slechts één dagje ter paard!- en is daarmee een ideale bestemming voor een dagtripje. Mocht je tijd over hebben, dan kun je een bezoek aan het kasteel prima combineren met wandelroutes in de omgeving.

Tip: check voor je bezoek de beschikbaarheid van de verschillende rondleidingen online of reserveer vooraf, het kan aardig druk zijn in het kasteel.

mooiste-dagtripjes-vanuit-praag-knekelhuis-sedlec

3. Knekelhuis (Ossuarium) Sedlec, Kutná Hora

Wat zou jij doen als je stuit op een kelder met meer dan veertigduizend beenderen? De 19de eeuwse houtsnijder František Rint en zijn gezin wisten er wel raad mee. Van alle schedels en botten bouwden ze een gigantisch en enigszins luguber eerbetoon in de vorm van een kapel. Wanneer je het knekelhuis van Sedlec binnenstapt, weet je even niet goed waar je moet kijken. Naar de gigantische klokken van schedels en beenderen die tot aan het plafond reiken? Of toch naar het altaar of de schilden aan de muur die volledig uit botten bestaan? Het knekelhuis is een adembenemende ervaring. Nu maar hopen dat men spoedig de moed en de financiën bij elkaar vind om dit kunstwerk de grondige restauratie te geven die het verdient.

Dagtripjes vanuit Praag - Konopiště Kasteel

Konopiště kasteel, foto: Ladislav Renner

2. Kasteel Konopiště, Benešov

Bij de allereerste traptrede in Kasteel Konopiště blijven we stokstijf stilstaan om de overdaad geweien aan de muur in ons op te nemen. “Dit is nog maar het begin” zegt de gids. En hij heeft gelijk. Om de hoek worden we verwelkomd door twee enorme opgezette beren die ons vriendelijk aankijken en ook in de rest van het kasteel lijkt er geen einde te komen aan de gigantische collectie jachttrofeeën. De enorme wapencollectie, die ook onderdeel is van de rondleiding, komt dan ook niet bepaald als een verrassing.

Het overweldigende decor van het kasteel van Konopiště geeft tevens een bijzonder kijkje terug in de tijd. Van de gedekte tafels tot de moderne lift en de luxe badkamer; de woonvertrekken zijn zo goed intact gebleven dat het lijkt alsof de klok hier heeft stilgestaan sinds eigenaar Frans Ferdinand er aan het begin van de 20ste eeuw woonde. Al is er één voorwerp die verraadt dat aan die tijd toch echt abrupt een einde is gekomen: een van de kogels waarmee de aanslag op Franz Ferdinand en zijn vrouw in Sarajevo werd gepleegd en die de start betekende van de Eerste Wereldoorlog.

Mooiste Dagtripjes Vanuit Praag - Kutná Hora

Kutná Hora, foto: Libor Svacek

1. Kutná Hora: oud zilverstadje vol verrassingen

Ooit was Kutná Hora even groot en minstens zo machtig als Praag. Nu zijn er weinig mensen meer die het middeleeuwse zilverstadje verkiezen boven de hoofdstad. En toch heeft het nog altijd veel te bieden. Meer dan genoeg voor een dagtrip, in ieder geval! We beginnen de dag in de zilvermijnen van zilvermuseum Hradek. In het mysterieuze en donkere gangenstelsel maken we kennis met de plek waar mijnwerkers ooit uren achtereen doorbrachten om zilver uit te hakken.

Dat al dat zware werk niet voor niets was, bewijst het oude centrum van Kutná Hora. De straten vol mooie gebouwen en de gigantische gotische kathedraal van Sint Barbara dateren grotendeels van de tijd dat de zilvermijnen van Kutná Hora hun topjaren beleefden. Inmiddels staat het centrum in haar geheel op de werelderfgoedlijst. Na een traditionele lunch van wildzwijn vervolgen we onze dag in het museum van moderne kunst GASK. Voor alle ouders die moeite hebben hun kinderen over te halen voor een bezoekje aan een kunstmuseum, is dit een absolute must-see. Tekenen op de muren, klimmen in een levensgroot kunstwerk van Mondriaan, het mag hier allemaal!

Wat zijn voor jou de mooiste dagtripjes vanuit Praag? Deel je tips in de comments!

Maak nu bij Zoover 2x kans op een vakantie in Frankrijk bij RCN Vakantieparken!

Redactie

Redacteur