‘De Peel en de Kempen en de Meierij, maar het mooiste aan Brabant ben jij, dat ben jij!’ Nou, daarover ben ik het dus niet eens met onze Guus. Want wat zijn ze mooi, die natuurgebieden, dorpjes en steden van Brabant. En ik kan het weten, als geboren Brabantse. Ga je dit jaar op vakantie in Nederland? Check dan deze toptips voor Noord-Brabant!

Tip 1: de Loonse en Drunense Duinen

Oneindig veel uur heb ik als kind gespeeld in het Brabantse natuurgebied de Loonse en Drunense Duinen. Het blijft bijzonder, zo’n Sahara-achtig duingebied midden in het land. Jullie kunnen het ook waarderen, want het natuurgebied krijgt een 8,7 op Zoover. Lia noemt het een prachtig gebied: ‘Mooie fietspaden door een afwisselend bos, duin- en zandgebieden. Veel plekken om te genieten van de natuur: hei, waterplas, zand, bos, duinen.’

Ook nog even twee slaaptips:

Camping De Schaapskooi ligt aan de rand van het park. Heel handig: ze hebben er ook groepsaccommodatie voor veertig man, vertelt Yvonne. En Pension Herberg D’n Dries in Drunen heeft niet alleen een heerlijke Brabantse naam. De eigenaren weten ook precies hoe ze het voor hun gasten Brabants gezellig moeten maken.

Tip 2: beregezellig Breda

We blijven even bij de Brabantse klassiekers: ‘Als we gaan, dan gaan we met zijn allen, hier in ons mooi Breda!’. Iedereen die ooit een dansje heeft gewaagd in een van Bredaas vele danscafés, kent deze lokale hit.

De Grote Markt met de Grote Kerk en al die fantastische kroegen en restaurants. Het is niet voor niks dat Breda jaar na jaar wordt gekozen tot mooiste binnenstad van Nederland. Hoewel Den Bosch, Tilburg en Eindhoven allemaal hun charme hebben, blijft Breda voor mij toch de nummer één.

Logeren in Breda? In Stadshotel de Klok ben je overal dichtbij. Bernadette noemt het een ‘fijn hotel in hartje Breda’. En Linda en Priscilla weten dat ze er ‘zeker vaker terug gaan komen’.

Tip 3: varen in de Biesbosch

Geweldige herinneringen heb ik aan de keren dat ik en mijn ouders een fluisterbootje huurden in de Biesbosch. Eten en drinken (en goede zin) mee en varen maar. Je kunt in dit grootste zoetwatergetijdengebied van Europa ook heerlijk wandelen en fietsen.

Kamperen in de buurt kan op Minicamping Oud Drimmelen. Die camping krijgt van jullie een 8,5. Inge en Jos Akkerman vierden er vakantie met hun 2 puberzonen. De jongens waren blij met de wifi en Inge en Jos genoten van de rust en ruimte.

Vincent van Gogh-huis in Zundert

Tip 4: volg Van Gogh

Naast Guus Meeuwis heeft Brabant nog een grote artiest om trots op te zijn: schilder Vincent van Gogh. Hij woonde en werkte het grootste deel van zijn leven in Brabant. Volg zijn sporen via z’n geboortedorp Zundert, via Nuenen en dan door naar de Van Gogh Kerk in Etten-Leur. In Zundert bezoek je het Vincent van Gogh-huis. Dat staat precies op de plek waar hij is geboren. In Nuenen wandel je langs 23 gebouwen en plekken die Van Gogh schilderde. En in Etten-Leur leer je over een bijzondere en doorslaggevende periode in Van Gogh’s leven.

Wil je in de Van Gogh-sferen blijven? Dan kies je in Nuenen natuurlijk voor hotel Auberge Vincent. Annette vond het er prachtig: ‘Een klein hotel midden op een gezellig pleintje in Nuenen. De kamers waren schoon en de bedden perfect. Goed ontbijt en Brabantse gastvrijheid.’

Hotel Het Turfschip in Etten-Leur krijgt veel positieve beoordelingen. Reviewer A. van Dijk somt de pluspunten op: ‘Zeer ruime kamers en vriendelijk personeel. Uitstekende bedden, goede ligging en ruime douche met een goede straal warm water. Lift aanwezig.’

Ben jij ook dol op vakanties in Noord-Brabant? Welke tip moet er volgens jou dan op dit lijstje? Deel het met ons in de reacties!

Uitgelichte berichten

Renée