- 8 december 2014

- 8 december 2014

Vliegangst staat in de top 3 van veel voorkomende angsten. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer één derde van de westerse bevolking boven de 18 jaar last heeft van deze angst. En het schijnt dus regelmatig voor te komen dat gezinnen zich beperken tot vakantiebestemmingen die bereikbaar zijn met de auto doordat vader of moeder het vliegtuig niet in durft. Zonde natuurlijk!

Vliegangst

Waar komt dat toch vandaan die vliegangst, want iedereen weet toch dat de kans in een auto-ongeluk betrokken te raken veel groter is? We hebben de feiten op een rij gezet. Heb jij ook vliegangst? Of iemand in je omgeving? Wie weet staat er iets bij dat jou kan helpen!

Het ontstaan van vliegangst

Sommige mensen hebben nog nooit gevlogen en zijn dus bij voorbaat al bang. Dit komt vaak door verhalen over vliegtuigongelukken of de bekende filmscenario’s.

Maar er zijn ook veel mensen waarbij hun vliegangst zich later heeft ontwikkeld. Soms ineens, door een ervaring waarvan ze geschrokken zijn. Maar meestal geleidelijk, door aanleg voor claustrofobie of het meemaken van een turbulente vlucht. Mensen gaan vaak steeds meer nadenken over vliegen, het feit dat ze nergens heen kunnen boezemt ze dan steeds meer angst in. Dennis Bergkamp gaf ooit een goede omschrijving van het ontstaan van zijn vliegangst:

Feit is dat de angst langzaam is opgekomen. In het begin vloog ik nog regelmatig. Naarmate ik vaker vloog, ging ik erover nadenken. Het is een soort optelsom van alle turbulentie en luchtzakken bij elkaar. De combinatie van opgesloten zitten en het gevoel van machteloosheid: ‘als er nu iets gebeurt, zitten we als ratten in de val’.Geleidelijk aan werd de angst massiever. Ik kon er niet meer van slapen. Misschien had het ook met een periode in m’n leven te maken, dat je minder goed met angst om kunt gaan. Het was een moeilijke beslissing om te zeggen: ‘vanaf nu vlieg ik niet meer’, maar ik heb er nooit spijt van gehad.’  Bron: Interview Vrij Nederland

Vliegangst

Wat kun je doen tegen vliegangst?

Dennis Bergkamp koos voor de gemakkelijkste oplossing: niet meer vliegen. Maarja, dat is natuurlijk geen oplossing maar het ontlopen van het probleem. Veel mensen zouden graag willen dat er een pilletje bestond wat je angst weg neemt. Maar helaas: er bestaan géén medicijnen tegen vliegangst. Je hebt weliswaar bepaalde angstremmers, maar deze zijn, net als kalmeringsmiddelen niet aan te raden. Vaak werken ze niet of je versuft ervan, wat juist gevaarlijk kan zijn wanneer er zich een situatie voor doet waarbij je alert moet reageren. Dus ook dit is geen oplossing. Maar wat dan wel?
Uit onderzoek is gebleken dat vliegangst zeer goed te behandelen is. Sommigen lukt het zelf hun angst te overwinnen, maar de meeste mensen kunnen wel wat hulp gebruiken. Er zijn verschillende methoden en instituten die gespecialiseerd zijn in het behandelen van angsten.

Mind Tuning

Dit is een methode die vooral effectief is bij mensen waarbij de vliegangst gepaard gaat met claustrofobie of een andere angst. Bij deze methode wordt uitgegaan van het snelle leervermogen van de hersenen. Voor meer informatie zie MindTuning.nl.

Stichting VALK

Deze stichting is een samenwerkingsverband tussen de universiteit Leiden, KLM, Schiphol en Transavia. Het is het eerste gespecialiseerde vliegangstinstituut in Nederland en omdat het een stichting is heeft het geen winstoogmerk. Zij helpen mensen van hun vliegangst af door het geven van trainingen. Deze trainingen worden afgestemd op de persoon door eerst een onderzoek te doen naar waar de vliegangst vandaan komt. Het unieke aan deze trainingen is dat naast het theoretische deel, gedragstherapie, angstinzicht e.d. ook een praktisch gedeelte bestaat. Daarbij wordt een bezoek gebracht aan Schiphol en een stilstaand vliegtuig. Ook dit blijkt een belangrijke rol te spelen bij het ‘genezen’ van vliegangst.

Het Fobie Spreekuur

Het Fobie Spreekuur is een consult, bedoeld voor de behandeling van duidelijke fobieën. Vliegangst is een duidelijke fobie als deze niet samenhangt met andere angsten of persoonlijke problemen. Vliegangst wordt in een sessie van 2 uur behandeld met in 90% van de gevallen succesvol resultaat. Er wordt gebruik gemaakt van een combinatie van diverse verantwoorde en wereldwijd toegepaste technieken en methoden. Van te voren wordt een analyse van je gemaakt om de methode te kiezen die het beste bij je past. Jos Verheijden, de oprichter, is al in verschillende media te zien of te horen geweest over zijn consult.

Reacties

‘Vliegangst moet zeker op te lossen zijn met E.F.T. (Emotional Freedom technics). Aan de hand van acupunctuurpunten kan je je angsten, neen niet genezen, maar een groot deel overwinnen. Het beste is natuurlijk eerst een startcursus te volgen en je vindt zeker wel iets op internet. Met E.F.T. moet vliegangst zeker op te vangen zijn.’ M. De Smet

‘Mij heeft het boek ‘Over vliegangst en hoe je ervan afkomt’ van Lucas van Gerwen, directeur van Stichting VALK enorm geholpen. Een handleiding boordevol praktijkvoorbeelden, getuigenissen van lotgenoten, praktische tips en informatie. Je kan het bestellen bij de stichting VALK of bij bol.com.’ A. Duivenvoorden.

‘Mijn vrouw en mijn dochter hebben hun vliegangst overwonnen met de perfecte hulp van Sichting Valk. Hierdoor was het mogelijk om de bruiloft van onze andere dochter in Thailand zonder problemen bij te wonen.’ B. Buzeman

‘Ook mijn man had vliegangst. Van juli tot en met oktober 2007 is hij intensief behandeld door Stichting Valk. Met resultaat, ondanks het feit dat hij een gecompliceerd geval was. Het is niet alleen vliegangst die aangepakt wordt maar vaak ook andere zaken die hierin een rol spelen. Zoals hoogtevrees, niet in de trein of bus durven stappen, noem het maar op.
Mijn echtgenoot (inmiddels bijna 60) is helemaal opgebloeid. Hij durft nu alles aan, heeft totaal geen angsten meer en is veel opener geworden. Het juk is van zijn schouders. Sinds zijn behandeling in oktober 2007 hebben we al drie vluchten gemaakt en zijn we een inhaalslag aan het maken van wat we allemaal nog willen zien in de wereld.
Echt een aanrader Stichting Valk en het slagingspercentage ligt rond de 98%. Schroom niet gewoon doen. Ook voor de partners gaat er een nieuwe wereld open!!!!!
Stichting Valk is in Leiden gevestigd en werkt samen met de KLM en Universiteit Leiden.’ E. van Belkom

‘De oplossing van Dennis Bergkamp tegen vliegangst is helemaal niet ‘de gemakkelijkste weg’. Niet vliegen is prima. Hoe minder van die krengen de lucht ingaan, hoe beter. Heus, we hoeven voor een goede vakantie niet naar Turkije, Egypte of Verweggistan. De aarde vervuilt in een hoog tempo, mogelijk dat de economische crisis een heel goede keerzijde kent: niet of veel minder vliegen is prima!’ J.Rosbeek

‘Mijn vliegangst is ontstaan doordat ik jaren terug op Bali in een verfrommelde Telegraaf in de voorstoel bij een terugvlucht van KLM las, dat kennissen van me zijn omgekomen bij een crash in de Hymalaya waarbij 18 Nederlanders zijn omgekomen en wij binnen 12 uur boven hetzelfde gebied vlogen met gigantisch veel luchtzakken en turbulentie waarbij het vliegtuig stond te wringen in zijn karkas. Als ik ga vliegen heb ik één dag van te voren al angst en ben thuis niet te genieten. Een uur voor vertrek neem ik wel een tabletje oxazepam en vraag of ik bij het raam mag zitten. Meestal heb je het geluk dat je boven de wolken vliegt en ik focus me op een vergezicht of bij helder weer kijk ik naar een centraal door mij gekozen punt ergens op het aardoppervlak. Voor 98 % gaat het altijd goed, ook bij turbulentie daar mijn angstfantasie wordt afgeremd c.q. ik ben dan redelijk “vlak”. Ik probeer me ook in te beelden dat ik op een luchtbed op de zee of zwembad aan het dobberen ben.’ R. de Lange

‘Als vrouw van nu 62 jr. had ik al vliegangst vanaf mijn 17e levensjaar.
Die angst had ik opgelopen in een klein 2-motorig vliegtuigje met een rondvlucht boven Limburg. Daarna ben ik nooit meer in een vliegtuig durven gaan terwijl iedereen om mij heen veel vliegreizen heeft gemaakt. Tot 2007. Toen heb ik alle moed verzameld en ben naar Argentinië gevlogen waar wij 6 weken zijn geweest want sinds 2004 woont onze dochter in Buenos Aires en die wilden wij bezoeken. Van Brussel naar Atlanta alwaar wij 6 uur op het vliegveld moesten blijven alvorens verder te kunnen vliegen naar Buenos Aires.
Bij vertrek heb ik het eerste half uur stijf van spanning in het vliegtuig gezeten en de stewardessen waren op de hoogte van mijn angst. Daarna werd ik rustiger en begon de angst te verdwijnen. Na 1 week Buenos Aires wilden wij naar Patagonië en dus weer het vliegtuig in en over de Andes vliegen naar Calafate. Voor deze binnenlandse vluchten had ik het meeste angst maar hoorde dat deze piloten heel goed zijn juist omdat zij over de Andes vliegen en dat is moeilijk. Nergens last van gehad en na een week weer het vliegtuig in naar Ushuaia.
Na een week weer terug naar Buenos Aires en daarna met een slaapbus naar Salta de Andes in. De terugreis naar Nederland van Buenos Aires weer naar Atlanta, 10 uur op het vliegveld en weer het vliegtuig in naar Brussel.

Dus alles bij elkaar 7 keer opgestegen en geland en mijn vliegangst is helemaal weg.
Mijn advies is nu, na al die vluchten, gewoon doen.’ Mevr. Frenken

‘Hier mijn reactie op jullie (leuke) onderwerp vliegangst. Ik ben het eens Dennis Bergkamp: waarom nog proberen om er vanaf te komen ? Ik ben erg gelukkig met mijn vakanties (trein, fiets, lopen) en verlang absoluut niet naar verre resorts met palmbomen en luxe zandstranden. Oké, ik vind het ook leuk om verder weg eens te kijken maar dat doe ik met de trein, een prachtige manier van reizen waarbij ik veel meer beleef en zie. Bovendien veel beter voor het milieu om niet met het vliegtuig te gaan, tenzij je klimaatneutraal vliegt, wat geen mens bijna doet tenzij je toch geld genoeg hebt. Kortom: voor mij alsjeblieft geen cursussen, hulp en suggesties, ik ben zo dik tevreden.’ M. van ’t Hoogt

‘Graag wou ik laten weten dat ik vliegangst heb gehad tot mijn 47ste, ik heb nl chlaustrofobie (ga niet in liften of ondergrondse parking). Toen mijn eerste vakantie met de auto naar Menton ging (zuiden van Frankrijk) moesten we veel tunnels passeren waar ik dus ook zo een angst voor had. En wat bleek, ik had er geen last van, toen heb ik tegen mijn man gezegd, nu ga ik een vliegreis maken, ik ben thuis gekomen van Frankrijk, heb me aan de pc gezet en een reis geboekt naar Kreta. Ik heb dan ook geen enkel ogenblik angst gehad, raar maar waar. Ik heb al die maanden voor de reis tegen mijn eigen gezegd, ik ga vliegen en ik heb geen angst meer. De dag dat we vertrokken was ik als eerste op het vliegtuig, sinds die keer heb ik al dikwijls gevlogen zonder angst. Ik wil zeggen,dat mensen met chlaustrofobie ook wel kunnen vliegen. In een vliegtuig heb je daar echt geen last van, ik neem wel een pilletje om beetje kalm te zijn, dat lukt heel goed. Nu weet ik pas wat ik al die jaren gemist heb, en ook….het zit allemaal tussen je oren, er gebeuren minder ongevallen in de lucht dan op de grond. Groetjes Greta’

Ik heb 32 jaar zo’n vliegangst gehad dat ik ook daadwerkelijk al die jaren met geen stok een vliegtuig in te krijgen was. Ik kreeg het al benauwd als ik in de buurt van een vliegveld kwam.
Als kind had ik wel een keer of 12 gevlogen. In die periode maakte ik een paar keer vervelende dingen mee, zoals het uitvallen van een van de vier propellermotoren, een luchtzak e.d. Maar aangezien je dan met je ouders bent en mijn ouders niet bang waren dan ben je dat als kind ook niet. Toen ik echter volwassen was realiseerde ik me wat er allemaal gebeurd was en durfde ik dus echt niet meer te vliegen. Door omstandigheden besloot ik 6 jaar geleden dat ik er nu toch echt iets aan wilde doen en gaf me op bij Stichting Valk. Ik ben daar heel erg goed door geholpen. Eerst werd ik gebeld door een oud piloot van de KLM die me bijna 5 kwartier aan de telefoon heeft gehad en aan wie ik alles over mijn vliegangst heb moeten vertellen. Hij gaf antwoord op al mijn vragen. Aan het eind van het gesprek adviseerde hij me om het boek “Help ik vlieg”aan te schaffen, dat goed te lezen en als ik dan nog steeds bang was kon ik me opgeven voor de cursus vliegangst. Maar het wonder geschiedde, het gesprek met deze man én het lezen van dit zeer duidelijke boek was voldoende om al mijn moed bij elkaar te rapen en een vliegreis te boeken.
Sinds die eerste reis heb ik inmiddels 20 keer gevlogen en het gaat geweldig. Ik kan iedereen aanraden werk van zijn of haar vliegangst te maken een contact op te nemen met de Stichting Valk! Mijn wereld is een stuk groter geworden. Bernadette Dautzenberg, Beek-L