ToiletHet komt regelmatig voor dat Nederlanders op hun vakantieadres na een paar dagen last krijgen van buikgriep of andere infecties. Vaak zoeken we de oorzaak in het ongewone eten in het buitenland, de beperkte keukenhygiëne of de kwaliteit van het drinkwater. Toch blijkt vaak het toiletbezoek onderweg naar het vakantieadres de veroorzaker van het ongemak.

Weinig besef en bescherming bij gebruik openbaar toilet

Onderweg naar onze vakantiebestemming worden we geconfronteerd met zeer druk bezochte toiletten die niet even vaak worden schoongemaakt. Hierdoor worden ze een kern bij de verspreiding van bacteriën. Doordat het besef hiervan te laag is en we niets doen om ons tegen deze bacteriabronnen te beschermen lopen we onnodig infecties op. Om meer aandacht te krijgen voor het juiste gebruik van drukbezochte toiletten onderweg lanceert 123toilet de landelijke campagne: “Slim op reis, gezonde vakantie” en geven ze deze 7 handige toilettips!

7 toilettips voor op reis

De kans op infecties en besmetting neemt aanzienlijk af door de volgende praktische tips toe te passen:

Tip 1: Raak  zo min mogelijk aan

Kranen, knoppen en deurklinken bevatten de meeste bacteriën, tot wel honderd keer meer dan de toiletbril. Als de kraan en omgeving onhygiënisch uitziet kun je ook overwegen je handen ergens anders te wassen.

Tip 2: Gebruik geen ‘open zeep’ in openbare toiletten

Vooral in het buitenland kom je nog wel eens een gewoon stuk zeep tegen dat in de warmte door misschien wel honderden mensen gebruikt is. Spoel in zo’n geval je handen alleen goed af met water.

Tip 3: Draai de kraan dan dicht met een papieren handdoek

Als je je handen hebt gewassen, draai dan de kraan dicht met een papieren handdoekje. Iedereen heeft immers ook de kraan aangeraakt met vieze handen. Open bij het verlaten van de toiletruimte de deur bij het liefst ook met een papieren handdoekje.

Tip 4: Neem een antibacteriële handgel mee op reis

Dit is ideaal om regelmatig je handen mee te ontsmetten, onafhankelijk of er schone sanitaire voorzieningen beschikbaar zijn. Je hebt geen water nodig en het wordt vaak verpakt in kleine handige flesjes. Gebruik het regelmatig, zeker als je veel in het openbaar hebt aangeraakt en in ieder geval na elk toiletbezoek.

Tip 5: Neem geen etenswaren mee in een toiletruimte

Het zal u verbazen hoe vaak mensen een toilet bezoeken met een appel, broodje, koffiebekertje of drinkflesje in de hand. Bedenk dat u (waarschijnlijk) een bacterierijke omgeving gaat bezoeken.

Tip 6: Draag geen open schoenen

Voorkom dat je een openbaar toilet bezoekt op blote voeten of met open schoenen (slippers). Het liefst ook niet bij toiletten op het strand. De reiniging van deze toiletten is over het algemeen zeer minimaal. Bacteriën nestelen zich tussen je tenen en nagels en verspreiden zich daarna door bijvoorbeeld je auto, caravan of je vakantieverblijf.

Tip 7: Laat kinderen nooit ‘even’ alleen in een toiletruimte

Laat kinderen nooit ‘even’ alleen in een toiletruimte bijvoorbeeld als je zelf het kleine kamertje bezoekt. Kinderen raken in een korte tijd heel veel aan waardoor de verspreiding van bacteriën razendsnel gaat. Omdat kinderen ook nog minder weerstand hebben en vaker in hun ogen wrijven dan volwassenen kunnen buikgriep en ooginfecties het gevolg zijn. Laat  kinderen ook geen knuffels meenemen naar het toilet.

Meer informatie over ‘goed handen wassen’ vind je op 123toilet.nl

Wat vind jij van deze tips?

Ga je ze gebruiken, gebruikte je sommige tips al of vind je het onzin? Reageer hieronder op dit bericht!

Meld je aan voor de Zoover nieuwsbrief: iedere week bomvol vakantie-inspiratie!

Uitgelichte berichten

Redacteur