Tips van een insider: Michele over Milaan

Redactie - 1 juni 2010

Tips van een insider: Michele over Milaan

Redactie - 1 juni 2010

Michele AggiatoCiao! Ik ben Michele Aggiato en deze maand is het mijn beurt om een stuk voor Insiders te schrijven. Ik ben de country manager van Italië en doe zo’n beetje alles voor Zoover Italië. Ik heb gestudeerd in Milaan en geef jullie hierbij de beste insider-tips over deze prachtige stad!

Reiservaring

Ik ben geboren en getogen in Zurich, heb gestudeerd in Milaan en een weekendje Berlijn duurde bij mij uiteindelijk tien jaar! Ik ben geen ontzettend grote reiziger op een paar uitzonderlijke ervaringen na.

Ik was in de Verenigde Staten met alleen een tent en een slaapzak, ik verbleef  op een boot in de Malediven met vier locale matrozen wat resulteerde in 24/7 groene curry, rijst en vis. Ook heb ik door de Tunesische Sahara gereisd met twee Berbers en een gekke kameel, als in een film!

Cultuur
Ondanks dat Milaan op cultureel gebied als een arme stad wordt gezien, verloochenen wij deze reputatie. Milaan is natuurlijk ook verbonden met andere sectoren zoals mode en design. Veel trends worden in Milaan geboren onder toezicht van Via Montenapoleone (zoals Armani, Versace en Gucci). Daarnaast kun je het nachtleven opzoeken, Aperitivo drinken en dansen.

Milaan1Beroemde bezienswaardigheden

Milaan biedt je beroemde bezienswaardigheden die het waard zijn te bezoeken. De Il Duomo, het Sforzesco kasteel en de Boog van de Vrede maar ook de minder bekende kerken Basilica of Sant’ Ambrogio of de kerk van Sant Alessandro zijn schitterend. Wat ik zeker aanraad is de kerk Santa Maria delle Grazie waar het meesterwerk van Leonardo Da Vinci ‘Het laatste avondmaal’ te bewonderen is, reserveer hier wel van te voren want het is er druk!

Theater

Ook moet je zeker een voorstelling in het La Scala theater met zijn prachtige akoestiek bezoeken. Voor bezoekers onder de 30 jaar zijn er vaak speciale kortingen op voorstellingen.

Menu Milano
Omdat we centraal in Europa liggen en een zeer geïndustrialiseerd gebied zijn trekt Milaan als een magneet mensen uit Italië en de rest van de wereld. Dus naast de typische Milanese keuken met gerechten als Risotto alla Milanese, Ossobuchi en Cotoletta, is er een breed scala van de beste internationale gerechten.

Exotische gerechten met lage prijzen

Een leuk aspect van de globalisering is juist het feit dat veel gebieden buiten de oude stad nieuw leven wordt ingeblazen door een culinaire invalshoek. Dankzij de multi-etnische karakter van deze wijken, kunnen we gemakkelijk genieten van overheerlijke exotische gerechten met lage prijzen.

Lokale markten

milaan2Als je liever zelf gaat kokkerellen, er zijn iedere week in elk district op vaste dagen lokale markten te vinden in de open lucht. Je vindt daar dan handelaren met allerlei nationaliteiten die schreeuwen om aandacht voor hun stand!

Nachtelijke cocktails

Cocktailliefhebbers kunnen een van de vele nachtclubs in de wijk Navigli proberen. Daar kun je proeven van de Negroni Sbagliato, een typische cocktail in Milaan. Deze cocktail is op basis van Martini, Campari en mousserende wijn. Je kunt ook direct naar waar ze de Negroni Sbagliato hebben verzonnen, in Bar Basso.

Ciao en veel plezier in Milaan! Laat je een review achter om anderen te helpen als je geweest bent?