Zijn we er al? Een gevreesde vraag voor veel ouders! Autovakanties met het gezin hoeven niet uit te lopen op achterbankgekibbel en het ‘zijn-we-er-al-syndroom’. De truc is om verveling tegen te gaan en de kids bezig te houden. Zowel onderweg als op je vakantieadres. Met deze spelletjes in het achterhoofd of op zak, blijft iedereen lachen.

Roadtrip met kinderen

Red de roadtrip met deze autospelletjes

Wanneer je reisgezelschap gaat mopperen, probeer dan deze roadtrip-spelletjes die al menig vakantie hebben gered. Zo arriveren jullie allemaal met een glimlach op de vakantiebestemming, Poreč bijvoorbeeld.

Ik ga op vakantie en neem mee …

Al generaties lang wordt dit spel op de achterbank gespeeld. ‘Ik ga op vakantie en neem mee…’ kan een dolle boel worden. De dingen die je noemt mogen zo grappig en bizar zijn als je wilt, zolang je ze maar onthoudt. Het werkt als volgt: je zegt ‘Ik ga op vakantie en neem mee …’ en noemt het eerste item. Bijvoorbeeld een zonnebril. Speler twee zegt dan: ‘Ik ga op vakantie en neem mee …’ een zonnebril en voegt daar zelf iets aan toe, zoals een verrekijker. Je gaat door totdat iemand een item verkeerd zegt of er eentje niet kan herinneren. Het zou bijvoorbeeld zo’n gekke verzameling kunnen worden als: ‘Ik ga op vakantie en neem mee..’ een zonnebril, verrekijker, opblaasflamingo, Willem-Alexander, een pruik, kauwgom, de man van de Döner Kebap-tent, en ga zo maar door. Meligheid ligt op de loer!

Roadtrip met kinderen

Tekenen met je slechte hand

Dit is een leuk spelletje voor alle Picasso’s in de dop. En prima te doen met jonge kinderen. Voor dit spel mag je alleen je hand gebruiken waarmee je niet schrijft. Degene die rijdt noemt een ding (bijvoorbeeld een auto of een boom) en iedereen tekent dit, maar wel met de ‘verkeerde’ hand. En ho, stop. Je krijgt maar vijftien seconden. Met z’n allen bepaal je wiens tekening het best lijkt. Doe dit tien keer. Wie het meest gewonnen heeft, is de overall winnaar. Erg grappig omdat het bijzonder lastig is om met je verkeerde hand te tekenen en dan ook nog terwijl je in een rijdende auto zit.

Raad het liedje

Maak altijd voor je op vakantie gaat een vrolijke vakantieplaylist. Mooie herinneringen gegarandeerd! Maar ook voor ‘raad het liedje’ komt het goed van pas. Zet de nummers op shuffle zodat je niet weet wat er komen gaat, óf wissel tussen lokale radiozenders. De eerste die de titel van het nummer kan noemen, wint.

Bonustips: Wie ben ik?, het alfabetspel, celebrity, secret place race en het dierennamenspel zijn ook stuk voor stuk klassiekers die leuk zijn om te spelen tijdens je roadtrip. En hebben je kids geen zin in een gezamenlijk spel? Een tablet is voor veel vakantiegangers een redder in nood.

Spelletjes voor op vakantie

Gooi deze spellen in de koffer

Een kaartspel mag natuurlijk nooit ontbreken in de koffer voor een spelletje joker of pesten. Maar ook klassiekers als Yahtzee, vier op een rij, Jenga en memory doen het altijd goed. Net als 30 seconds, Kolonisten van Catan, Skip-bo, Take 5 en Machiavelli. Stuk voor stuk spellen die veel op vakantie worden gespeeld.

Vakantiedoeboeken

Met een vakantiedoeboek op zak, laten de kids de tablet wel links liggen. Verveling is er niet bij! Zo’n doeboek staat garant voor heel wat uurtjes lezen, spelletjes spelen en puzzelen. Zo kun je ieder jaar vakantie vieren met ‘de zware jongens’ in het Donald Duck-doeboek. Staat het Tina-vakantieboek vol knutseltips en meidenverhalen, en is Het Grote Kidsweek Vakantieboek ook razend populair.

#tipvanzoover: Maak ook van je reisdag een échte vakantiedag

Hebben jullie een lange weg af te leggen, naar jullie zomervakantie-bestemming bij het Gardameer bijvoorbeeld? Maak er twee reisdagen van en pak onderweg een leuk hotelletje of zet je tent op. Stop rond 15 uur met rijden zodat je eventueel zelfs nog iets leuks kunt ondernemen in de buurt. Zo maak je er toch een fijne, échte vakantiedag van en is het ook goed te doen voor de kinderen.

De hotels Sindersdorfer Hof en Brunnenhof (Beieren) vlakbij de Deutsche Autobahn worden door je medevakantieliefhebbers getipt als fijne hotels voor een doorreis.

Wat is jouw lievelingspel voor op vakantie? Deel jouw tips met medevakantieliefhebbers in een reactie of review.

Meer vakantie-inspiratie? Volg Zoover ook via Instagram, Pinterest en Facebook.

Uitgelichte berichten

Marloes