Afgelopen weekend was het warmste tropische weekend sinds 1976! We trokken massaal naar het water. Maar we waren niet de enige… Ook de mug zocht het water op, om zich voort te planten. Een muggenplaag lijkt op komst. Daarom wat tips tegen muggen. Om slapeloze nachten en jeukende rode bulten te voorkomen. Wist je dat je met stress minder kans hebt op muggenbeten?

Tips om muggen in en om je huis te weren

Muggen leggen hun eitjes in stilstaand water, welke na een week uitkomen. Zorg dat al het stilstaand water in en om je huis zoveel mogelijk verwijderd is. Dus kiep bloempotten, gieters, emmers, regentonnen om en open verstopte afvoeren van dakgoten. Wanneer je geen horren hebt is het raadzaam je ramen en deuren zoveel mogelijk dicht houden tijdens de schemering, dan zijn muggen namelijk het meest actief.

Stress als middel tegen muggen

Gestrest?  Om minder snel gestoken te worden door muggen is stress in je voordeel. De steekmug is kieskeurig en stress blijkt een goed afweermiddel te zijn. Muggen zijn gevoelig voor geurstoffen. Ze hebben niet zozeer een voorkeur voor lekkere geuren maar wel een afkeer tegen onaangename geuren. De afstotende geur werd in een Brits onderzoek omschreven als een mengeling van mierzoet fruit en nagellakremover. En blijkbaar komen deze geuren vrij wanneer we stress hebben.

Een ontspannen nachtrust

Ligt je partner ontspannen naast je te slapen en ben jij gestrest, dan zal je partner dus de voorkeur krijgen en ten prooi vallen aan de hongerige mug.  Maar hopelijk zijn jullie allebei stressloos deze zomer. Om muggenbeten tegen te gaan kun je de stressgeuren nabootsen met DEET of citroensap. Lees hier meer tips tegen muggen van Zoover bezoekers en  tips over hoe je muggen binnen en buiten bij je vandaan houdt.

Naast onze lichaamsgeur speelt ook onze lichaamstemperatuur een rol bij de keuze van de mug. Hoe warmer hoe lekkerder.

Heb jij al veel last gehad van muggen de afgelopen weken? Wat doe jij er tegen?

Hoe ziet jouw perfecte actieve vakantie eruit? Doe mee en maak kans op een actieve vakantie t.w.v. €1.500! Mede mogelijk gemaakt door Kras

Uitgelichte berichten

Redacteur