Gratis uitjes in de kerstvakantie

Redactie - 25 november 2017

Gratis uitjes in de kerstvakantie

Redactie - 25 november 2017

December is al duur genoeg, dus als de kids twee weken vrij zijn rond de feestdagen, wil je leuke dingen doen voor weinig. Zoover tipt zes gratis dagjes uit met kinderen in de kerstvakantie. Daar kom je die twee weken vrij wel mee door!

Kerstmarkt gratis dagje uit

Ontmoet de Kerstman

Kerstmarkten zijn er genoeg in Nederland in de maand december. En vaak zijn er voor kids veel leuke dingen te doen. Denk aan marshmallows roosteren bij een vuurkorf en schaatsen op een ijsbaan. Of warme chocolademelk drinken en de Kerstman ontmoeten bij een kerstmarkt op een kasteel. De allerleukste kerstmarkten van ons land hebben we hier voor je verzameld.

Beeld: Rijksmuseum

Teekentour in het Rijksmuseum

Elke dag in de kerstvakantie tussen 14:30 uur en 15:30 uur kunnen kids (vanaf 6 jaar) op tekenles in het Rijksmuseum in Amsterdam. Samen met een kunstenaar wandel je door het museum en krijgen de kinderen tekentips. Er worden een paar kunstwerken bekeken om vervolgens zelf aan de slag te gaan met potlood en papier.

Overnachten in Amsterdam kan bijvoorbeeld in hotel Novotel Amsterdam City.

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/shopping/5x-gezelligste-kerstmarkten-kinderen/”]

Schaatsen op natuurijs in de kerstvakantie

We hopen natuurlijk dat de temperatuur net voor de feestdagen flink zakt. Dan hebben we dit jaar misschien een witte kerst én kun je schaatsen op natuurijs. Haal je schaatsen uit het vet en vermaak je een dag op bevroren water. Met een beetje pech moet je wel naar de ijsbaan, maar vaak kost dat niet meer dan een paar euro.

Beeld: Het Muizenhuis

Het Muizenhuis in Amsterdam

In de Openbare Bibliotheek Amsterdam op de Oosterdokskade (naast Centraal Station) staat het Muizenhuis. Neem vooral de allerkleinsten hier eens mee naartoe. Dit Muizenhuis is drie meter hoog en twee meter breed. Je kijkt je ogen uit bij de ruim honderd kamers vol kleine, hardwerkende muisjes. Van een taartenbakkertje tot een schildermuisje.

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/algemeen/beste-kerstmarkten-europa/”]

Knutselen met de natuur

Trek je warmste kleding uit de kast en vergeet je handschoenen niet voor een flinke boswandeling. Ga met je kinderen op zoek naar schatten in de natuur. Denk aan grote gekleurde bladeren. Of mooie takjes, dennennaalden en mos. Verzamel alles in en ga er thuis lekker mee knutselen. Met een dampende mok chocomel om bij op te warmen!

Middenin de natuur overnachten kan heel goed op Texel. Patricia genoot tijdens een vakantie met haar kids in bungalowpark Eldorado: ‘Prima locatie: dichtbij bos, strand en dorp De Koog. Maar ook een ruime tuin, waar onze oudste zoon van 3 jaar goed kon spelen. Het huisje is schitterend, met alles er op en er aan, echte luxe. Ook voor onze jongste zoon van 5 maanden was alles prima geregeld, een box en een goed campingbedje. Kortom: een heerlijk vakantiehuis. We komen zeker nog een keer terug!’

Beeld: Facebook Amsterdam Light Festival

Het Amsterdam Light Festival

Elk jaar vindt het Amsterdam Light Festival plaats in onze hoofdstad. Op verschillende plekken in de stad worden prachtige kunstwerken van licht geplaatst. Je kunt zelf je route uitstippelen en wandelen of fietsen van licht naar licht. Door de vele kleuren en vormen is dit superleuk voor kinderen. Wie als eerste een kunstwerk spot!

Heb jij een leuke tip voor een gratis uitje in de vakantie? Laat het ons weten in een reactie!

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren