Goedkoop op wintersport: low budget tips

- 24 november 2009

Goedkoop op wintersport: low budget tips

- 24 november 2009

Uit onze poll bleek dat steeds meer mensen geïnteresseerd zijn in wintersport, maar dat steeds minder mensen het kunnen betalen. Wij vroegen jullie: “Wat zijn nu dé tips om een goedkope wintersportvakantie samen te stellen?” Bedankt voor jullie reacties! We hebben ze voor je op een rijtje gezet.

Eigen eten en drinken meenemen

Vooral afbakbroodjes zijn erg handig om mee te nemen naar de piste. Of neem gewoon voor de hele week eten mee net als Bea: “Met kant en klare ingevroren snert, macaroni of geseald biefstuk kun je zo 4 dagen vooruit!”.

Buiten het seizoen gaan

Erna: “In januari is het soms wel wat kouder, maar de laatst jaren hebben we mooier weer gehad dan de mensen die later gingen.” Je moet dus maar net geluk hebben. Check van te voren goed hoe het zit met de sneeuw in het gebied dat je wilt boeken. Of zorg dat je boekt met sneeuwgarantie zodat je de reis kosteloos kan annuleren als er geen sneeuw ligt wanneer je gaat. Nieuwsgierig of er al sneeuw ligt? WeerOnline heeft een speciale  wintersportweer pagina.
Als je toch naar een gebied wilt waar een hoge sneeuwzekerheid is kun je de prijs compenseren door een accommodatie te kiezen waarvan de ligging wat minder centraal is.

Goedkope bestemming

Kies je bestemming zorgvuldig. Kleinere gebieden zijn vaak goedkoper.

Hub tipt een leuk, niet te groot skigebied in Slovenië: Bohinj. “Het skigebied heet Vogel en ligt tussen de 1500 en 1900 m. Het is een zogenaamde Schneeloch. Er zijn erg goedkope pensions en niet te dure hotels, het is ook mogelijk om een leuk hutje op het skiterrein te huren voor weinig geld.  Er ligt zelfs een hotel aan de rand van de piste. Het enige nadeel is dat je met een skigondel vanaf 500m eerst naar die 1500 m gebracht moet worden.”

Naast de kleine skigebieden zijn ook Bulgarije en Tsjechië voordelige wintersportgebieden. Frank: “Tsjechië is een stuk goedkoper dan de Alpen en niet verder, je kunt er skiën, langlaufen maar ook heel goed schaatsen op het Lipnomeer!” Het kleine land Andorra heeft een hoge sneeuwzekerheid en de prijzen zijn er nog betrekkelijk laag doordat je er belastingvrij kan skiën. En als je familie of kennissen hebt die een verblijf hebben is dat natuurlijk helemaal mooi meegenomen.

Vergelijken op internet

Wanneer je even goed de tijd neemt om wintersportaccommodaties, -reizen en aanbiedingen met elkaar te vergelijken kan je dit veel geld besparen.

Après skiën in appartement

Wanneer je met een groep gaat is het net zo gezellig of zelfs nog gezelliger om in je appartement te après skiën dan in een overvolle kroeg. Wanneer je de drank bij de plaatselijke supermarkt haalt of van thuis mee neemt scheelt je dat heel wat euro’s! Maar let op want ook de prijzen in de supermarkten worden in het wintersportseizoen op veel plaatsen flink aangescherpt.

Appartement i.p.v. hotel

Appartementen zijn over het algemeen goedkoper dan hotels. Dit kun je van te voren vergelijken op internet.

Groepskorting

Nog een voordeel wanneer je met een groep gaat, je krijgt vaak korting op het skimateriaal. Check dit van te voren even en spreek af met je groep wie wat mee neemt, en wat er dan nog gehuurd moet worden. Ook hebben vrienden of kennissen vaak nog oude spullen die dan weer door anderen geleend kunnen worden. Wanneer op de website van de aanbieder niet duidelijk is of er groepskorting mogelijk is, kun je hierover het beste zelf contact opnemen. Je kunt vaak tot een overeenkomst over groepskorting komen met de aanbieder.  Vaak geven aanbieders aan dat de korting afhankelijk is van meerdere aspecten en vragen ze je zelf contact op te nemen.

Nieuwbouwhotels zijn goedkoop

“Boek een hotel of appartement dat nieuw gebouwd is. Vaak stunten ze ermee omdat nog niet bekend is wat de beoordeling is. De prijs is de eerste keer vaak enorm veel lager dan de jaren daarna. Op die manier hebben wij vorig jaar in appartement Lena in Gerlos een super vakantie gehad!”, vertelt Erna.

Boeken bij accommodatie zelf i.p.v. bij touroperator

“Wanneer je zelf op zoek gaat naar huisjes of appartementen scheelt dat echt 100-en euro’s”, tipt Karin ons. “Wij betaalden de afgelopen 2 jaar maximaal 500 euro (in de voorjaarsvakantie). We moesten dan wel 5 minuten met de auto rijden maar dat hadden we er wel graag voor over! Bovendien hadden we bij het huisje enorm veel speelruimte voor onze 3 kinderen.”, aldus Karin.

Van te voren restaurantjes uitzoeken

Duik niet zomaar het eerste de beste restaurant in maar inspecteer van te voren de mogelijkheden zodat je niet voor onvoorziene verrassingen komt te staan m.b.t. je diner-budget.