Het zijn de Zoover Vakantieweken! Tijdens deze campagne zetten we de populairste vakantielanden voor je op een rij. Deze week zetten we Duitsland in de spotlights. Extra mooi: jij maakt kans op een reischeque t.w.v. €400 bij het schrijven van een review.

Je weet toch dat onze oosterburen hartstikke leuk zijn? Duitsland heeft zóveel moois en tofs te bieden dat we na onze blog over dé ‘Duitsland in 5 must sees’ nog eindeloos kunnen doortypen. Wel vakantieplannen maar nog geen bestemming? Kies Duitsland. Dit zijn onze vijf doen-in-Duitsland-tips.

1. Romantische Strasse rijden

Hoe leuk is roadtrippen? Heel! En als je een supermooie route hebt die al voor je uitgestippeld is, is het helemaal een feest. Een Duits feestje in dit geval. De Romantische Strasse zorgt ervoor dat je – hoe toepasselijk – verliefd wordt op Duitsland. De route loopt van Wurzburg naar Fussen in het zuiden. Onderweg kom je een aantal van de mooiste plaatsen van Duitsland tegen. Het wordt best lastig om niet steeds te stoppen omdat je iets moois ziet – pittoreske steden, schattige dorpjes en de mooiste vergezichten. Maak sowieso een pitstop in Görlitz. Dit plaatsje is ontsnapt aan de bommen tijdens de Tweede Wereldoorlog en staat er dus nog in al haar pracht en praal bij. Blijf je slapen? Boek een kamer bij AKZENT Hotel Am Goldenen Strauss.

2. Langs de Berlijnse muur wandelen

Geen enkele vakantie in Berlijn is compleet zonder een bezoek aan de overblijfselen van de Berlijnse muur. Er staat nog een kilometer van het stenen bouwwerk dat de stad in tweeën deelde. Loop langs East Side Gallery aan de Spree en geniet van je vrijheid én de muurschilderingen van lokale artiesten. Ook bijzonder om te doen: er ligt een 160 kilometer lang pad – ook wel bekend als der Mauerweg – langs de grens van West-Berlijn voor wandelaars en fietsers.

Berlijn al gezien? Zet Keulen op je lijstje. Een andere coole stad waar je als de beste kunt shoppen en verrast wordt door creatieve architectuur. Oh en er is een chocolademuseum! Blijf minimaal één nachtje bij Hotel Lindner Dom Residence.

doen duitsland tips - Berlijn

Beeld: Budgetproof.nl.

3. Kasteel Neuschwanstein bewonderen

In de Beierse Alpen staat het voormalig huis van Ludwig II. De geluksvogel die kasteel Neuschwanstein zijn thuis mocht noemen. Het lijkt wel een sprookje! Zie je de witte torentjes? Een romantische knipoog naar de middeleeuwse periode. Er wordt ook wel gezegd dat Neuschwanstein dé inspiratie was voor het net zo iconische kasteel van Doornroosje. Dat kán geen toeval zijn toch?

Het grappige is dat Ludwig II zich hier graag terugtrok, weg van de drukte. Tegenwoordig is het juist één van de populairste bezienswaardigheden in Duitsland. Tip van Zoover: bezoek het kasteel tussen november en maart voor wat meer ademruimte en boek je tickets van tevoren online.

4. Bier drinken in München

De stad van het bier. De hoofdstad van Beieren. Dat is München. Het thuis van het beroemde Oktoberfest. München is één van de meest levendige steden van Duitsland en is ook nog eens heel mooi. Blijf dus niet alleen boven je bierpul hangen. Bezoek het hart van de stad – Marienplatz – , het Duitse museum, de Engelse tuinen én natuurlijk de Hofbrauhaus bouwerij.

5. Dresden bezoeken

Dresden is misschien minder bekend, maar het is één van de mooiste steden van Duitsland. De binnenstad is barok. Buiten de Altstad ervaar je meer de grungy, alternatieve vibe. Deze Duitse knapperd is de ideale combi met een bezoek aan Leipzig. Het zijn niet alleen de beroemde gebouwen zoals de Frauenkirche en Semperoper die indruk maken. Het landschap is ook zeker om over naar huis te schrijven. Of Instagrammen. Even aan de drukte ontsnappen? Maak een boottocht over de rivier de Elbe onder de bergen. Liefhebber van kastelen? Zet dan Pilnitz op je lijstje.

Schrijf een review en maak kans op een reischeque t.w.v. €400!

Marloes

Redacteur