Terrasjes pakken. We zijn er dol op. Onlangs publiceerde Misset Horeca een lijst met de 100 beste terrassen van Nederland. Leuk zo’n lijst maar welke terrassen zijn nu echt de moeite waard om naar af te reizen? Wij spitten de lijst door en kwamen tot de volgende 6 conclusies.

De trotse winnaar in Baarn

De trotse winnaar is Restaurant Eemlust in Baarn. Het pitoreske dorp krijgt op Zoover een 7,7. Geen hoogvlieger, maar voor wie weinig verwacht is alles veel. Astrid schrijft: ‘Baarn is klein, mooi en erg kindvriendelijk. Leuke winkeltjes op de Brink die nog in eigen beheer zijn,  leuk!’ In de eerste week van september vindt de Baarnse Feestweek plaats. Een mooie gelegenheid om Baarn te verkennen en neer te ploffen op het beste terras van Nederland.

Conclusie: Liefhebbers van ‘klein maar fijn’ en dorpse gezelligheid kunnen hun hart ophalen in het Utrechtse Baarn.

Uitwaaien met allure in Noordwijk aan Zee

Twee terrassen uit de top 10 liggen in Noordwijk aan Zee. Heerlijk uitwaaien en daarna relaxen. Het sfeervolle Beachclub O. (nr. 8) is een eyecatcher op het Noordwijkse strand. Het Palace hotel (nr. 10) krijgt op Zoover een 8,0. Wim noemt het ‘een mooi hotel met allure´.

Conclusie: Voor de terrasjespakker die van allure houdt is Noordwijk aan Zee een aanrader.

Verrassend gezellig in Ijsselstein

Ijsselstein krijgt een 9,1 wat erg hoog is voor Zooverbegrippen. Restaurant Marnemoende (nr. 13), heeft een groot terras aan de Ijssel. Sabine schrijft op Zoover over Ijsselstein: ‘Echt een leuk dorpje! Wij kwamen langs om even een kopje koffie te drinken en zijn meteen blijven hangen. Wij komen zeker terug in het gezellige IJsselstein. Naast fietsen en lekker dineren is er ’s avonds een hoop gezelligheid in de kroegen.’

Conclusie: ‘Ijsselstein is echt een toppertje!´ (aldus Sabine).

Stedelijk terrasjepakken in Rotterdam

Onze havenstad scoort goed, 3 terrassen komen hoog terug in de top 100. NAi Café (nr. 22) in het Nederlands Architectuurinstituut, Grand café Prachtig (17) met prachtig uitzicht op de Rotterdamse skyline, en Zalmhuis Brasserie & Salles (nr. 43) ook bekend als beste trouwlocatie in de regio. Leuk om ze allemaal eens uit te proberen tijdens een weekendje weg. Rotterdam krijgt een 8,0 op Zoover, met lovende reacties: ‘Super stad!’ ‘Veelzijdige stad.’ ‘Bijzondere stad!’

Conclusie: Wie toe is aan vernieuwende terrassen en uitzichten, moet in Rotterdam zijn.

Een ware ontdekking in Westenschouwen

Het strand van Westenschouwen scoort maar liefst een 9,0 op Zoover. Ann omschrijft het dorp en het omliggende natuurgebied als ‘een ware ontdekking’. Ook leuk om te ontdekken is het op het zuiden gelegen terras van Brasserie Zeelust (nr. 29). Naast de ‘dagvangst’ serveren ze ook originele gerechten en maar liefst 28 soorten wijn.

Conclusie: Westenschouwen is de ideale bestemming voor een zwoele terrasavond in Zeeland.

Terrastoppers in Amsterdam

Amsterdam heeft de meeste terrassen in de Top 100, zeven stuks om precies te zijn. Onze hoofdstad krijgt op Zoover een 8,3. Cultuur en uitgaansleven scoren het beste. Ga je op pad in Amsterdam? Dit zijn volgens ons de drie terrastoppers die je dan zeker even moet ‘pakken’:

• Het terras van ‘In de Waag’, het imposante en karakteristieke gebouw midden in het oude stadscentrum.
  • Het hippe en relaxte Westergasterras, op het terrein van de Westergasfabriek, in het groen gehuld.
  • Het terras van het mooie autenthieke Pulitzer Hotel aan de Keizersgracht, dat op Zoover een 8,9 krijgt. In het hart van het hotel vind je een prachtige binnentuin.

Conclusie: Of je nu een authentiek terras wil of een groen en duurzaam plekje, Amsterdam heeft voor elk wat wils.

Wat is jouw favoriete terras?

Bron: Missethoreca.nl

Hoe ziet jouw perfecte actieve vakantie eruit? Doe mee en maak kans op een actieve vakantie t.w.v. €1.500! Mede mogelijk gemaakt door Kras

Redacteur

30 augustus - 2012