Redactie - 3 juni 2020

Redactie - 3 juni 2020

Zodra het hoogseizoen in volle gang is, wordt de tent opgezet en gaan de ramen wagenwijd open. Een tijd van veel buiten zijn. En wat is daar onlosmakelijk mee verbonden? Juist, de mug. Die mug krijgt weer vrij spel als de ramen opengaan en wij veel buiten zijn. Gewapend met deze 10 beste tips tegen muggen, kun je met een gerust hart de zomer in Nederland en ver daarbuiten tegemoet. Jou pakken ze dit jaar niet!

1. DEET
  8. Middeltjes uit grootmoeders kastje
  9. Bier
  10. Walnoten

De 10 beste tips tegen muggen

Nog niet gestoken? Top! Dan kun je één van onderstaande tips en middeltjes gebruiken om dat zo te houden. Onder de foto lees je meer over de toepassingen van deze tips.

Tips tegen muggen

Beeld: Armen Chlchatian via Unsplash

1. DEET

Het door jullie meest genoemde en waarschijnlijk ook het bekendste middel tegen muggen is DEET. Dit is een chemisch stof die verwerkt is in bijvoorbeeld een lotion of spray. Voorheen werd aangenomen dat de werking van DEET berust op het verwarren van de geursensoren van de mug: het insect zou de aanwezigheid van de mens niet meer detecteren. Uit onderzoek blijkt echter dat muggen de stof wel degelijk ruiken en proberen die stof te vermijden. Naarmate de concentratie van DEET hoger is, beschermt deze je langer tegen muggen. 30% DEET werkt ca. 4 uur en 50% beschermt je 8 uur. Bij concentraties minder dan 30% moet je je elk uur insmeren. Bij concentraties boven 50% is de werking nog steeds 8 uur. Let op: concentraties boven de 50% leveren geen extra bescherming op en kunnen zelfs gevaarlijk zijn voor de gezondheid. DEET wordt voornamelijk gebruikt op tropische bestemmingen.

Of je nu op Camping Reeëndal of Minicamping den Hoogen Berg in Nederland staat, of op een camping in Italië of Kroatië, ons advies is: neem altijd DEET mee op vakantie.

2. Vitamine B-pillen

Een vriendelijker middel dat door velen genoemd wordt is het nemen van vitamine B-pillen. Zo schrijft Jose: ‘De muggen steken mij niet als ik een week voor vertrek en dagelijks tijdens mijn vakantie een vitamine B-tablet neem, de muggen hebben een hekel aan bloed met een ‘luchtje’! Vaak genoeg geconstateerd dat de mensen om mij heen (op een heerlijk terrasjes ‘s avonds) letterlijk lek geprikt werden, en ik dus niet. Nadeel: je mag de inname van de tablet geen dag overslaan; de aanwezigheid van vitamine B is blijkbaar snel weg uit het lichaam…’

Tips tegen muggen: vitamine b-pillen

Beeld: Jonathan Perez via Unsplash

3. Lokaal anti-muggenmiddel

Wanneer je geen zin hebt om van te voren al bezig te zijn met het weren van muggen kun je ook gewoon op de plaats van bestemming een anti-muggenmiddel kopen. Onder andere Jan en Angelique adviseren dit: ‘Finland, het land van de duizend meren. Iedereen verklaarde ons voor gek dat we daar heen gingen, nog wel in de juli maand, tot ver boven de poolcirkel, we zouden opgegeten worden door muggen. Heb daar in een goede supermarkt een anti muggen spray gekocht, ’s ochtends een keer goed over je armen, benen, nek en gezicht sprayen en we zijn er voor de rest van de dag vanaf geweest.’ Angelique: ‘Op de Nederlandse Antillen hebben we ook altijd last van muggen, voorheen namen we een muggenmiddel met DEET uit Nederland mee, waar de muggen daar juist eerder op af kwamen, dan wegbleven. Vervolgens een anti muggenmiddel ter plekke gekocht (vraag de lokale bevolking wat zij zelf gebruiken), 2x per dag inspuiten en dat werkt perfect!’

Zorg er zeker voor dat je voor de schemering bent ingesmeerd met muggenlotion of -spray. De muggen zijn namelijk een stuk actiever in de schemering dan op klaarlichte dag. Gebruik als laatste ook een goede deo, dit dient ook als anti-muggenmiddel. Muggen zijn namelijk gek op natuurlijke zweetgeurtjes en die voorkom je op deze manier.

4. Ventilator

Een oplossing van groter formaat is de ventilator. Het ligt natuurlijk aan de accommodatie waarin je verblijft of je hier gebruik van kunt maken. Maar wanneer de voorzieningen het toelaten blijkt dit volgens veel reacties van jullie een goed middel te zijn om de irritante zoemers op afstand te houden. De reden waarom? Muggen houden namelijk niet van wind. Ditzelfde geldt overigens ook voor de zon. Kies dus bij voorkeur voor een zonnige en winderige plek. Lukt het niet om een ventilatie te regelen? Probeer dan ramen en deuren tegen elkaar openzetten om muggen weg te houden.

Tips tegen muggen: ventilator

Beeld: Radu Florin via Unsplash

5. Citronella, citroensap en -schillen

Naast het welbekende goedje Citronella valt ons op dat jullie ook vaak puur citroensap of citroenschillen gebruiken om muggen af te weren. Druppels op je huid of schillen in de buurt leggen. Ron pakt het nog steviger aan: ‘Pak een schil van je citroen uit je tropische drankje. Knijp de binnen kanten tegen elkaar dan springt/verstuift het sap uit de schil. Houd je aansteker bij deze verstuiving en je zal zien dat je een soort van ontvlamming krijgt die een geur afscheidt waar de muskieten van weg blijven. Je kan de schil ook nog even na schroeien en je zal zien dat het werkt. Let wel het duurt geen eeuwigheid. Maar plezier duurt maar even!’

Tips tegen muggen: citroenen

Beeld: Gala Rodriguez via Unsplash

6. Elektrische vliegenmepper

Dan staat op nummer 6 een minder diervriendelijk maar effectief middel. De elektrische vliegenmepper. Sommigen onder ons maken er een ware sport van: W.J.: ‘Gewoon een soort tennisracket kopen, met daarin twee batterijen, gewoon om je heen slaan, ze worden vanzelf geroosterd. Ik zou ze niet opeten. De kosten voor een elektrische vliegenmepper zijn rond de drie euro.’

7. Klamboe (ook als je eigen kleding)

Als je geen zin hebt om zo intensief te sporten en het muggenaantal dermate groot is dat je niet van je nachtrust kunt genieten is er de klamboe. Deze wordt echter vaak gebruikt in tropisch gebied om o.a. malariamuggen van het lijf te houden, maar kan ook geschikt zijn voor minder tropische vakanties. Je hangt hem op boven je bed en stopt de uiteinden onder je matras. Een heerlijk mugvrij bed is voor jou! Een klamboe laat helaas wel gewoon het gezoem door. Binnenkort naar Indonesië? Check zeker even of Hotel Pram Sanur Beach nog beschikbaar is. Een fantastisch hotel aan een van de mooiste stranden op Bali.

Trek daarnaast een lange broek en bovenkleding met lange mouwen aan zodra de schemering invalt. Het liefst lichte en loszittende kleding; muggen steken nog wel eens door zwarte, strakke kleding heen. Je kan je kleding zien als je persoonlijke klamboe zolang je er nog niet onder ligt.

8. Middeltjes uit grootmoeders kastje

Tot slot: de middeltjes uit grootmoeders kastje die ook door velen van jullie genoemd werden: azijn, wierook, lavendel, lavendelzeep, tijgerbalsem, (water met) kruidnagel, zakjes water bij de deur, basilicum en knoflook.

Tips tegen muggen: Lavendel

Beeld: Dorne Marting via Unsplash

9. Bier en 10. walnoten

Frank kwam met een wel hele aangename manier, die niet in de top 10 voorkomt maar toch het benoemen waard is: ‘Drink op zijn tijd een glas/fles bier, muggen zullen je na een glas of drie niet meer prikken. En bij een glas dat of een fles die open staat zullen ze niet snel in je buurt komen. Mocht dat niet helpen en je hebt het voor handen, neem dan wat walnoten mee op vakantie, eet er van en leg ze er een paar (gepeld) en de dop vlakbij je in de buurt, helpt 100%!’

Tips tegen muggen: walnoten

Beeld: felix Mittermeier via Unsplash

Extra tip (11.): Zorg dat er geen stilstaand water in de buurt is

Muggen leggen hun eitjes het liefst in plasjes stilstaand water. Een dakgoot die niet goed leegloopt na een regenbui, een regenton zonder deksel en vijvers zijn aantrekkelijke plaatsen voor de mug. Zorg dus dat er geen onnodig (tegen meren en sloten kun je immers niets doen) stilstaand water om je (vakantie)huis is.

5 tips tegen muggenbulten

Ben je al gestoken? Hoe kom je dan van muggenbulten af? Je kunt altijd nog de pijn verzachten met een aantal handige tips:

• Tandpasta met pepermunt op de bult smeren. Dit verzacht de pijn.
  • Aspirine fijnmalen en mengen met zout. Dit smeer je op je bult.
  • Met de binnenkant van een bananenschil over je muggenbult wrijven.
  • Leg een plakje citroen op je bult. Het sap verzacht de pijn.
  • Het is niet heel fijn, maar helpt uiteindelijk wel. Maak je muggenbult vochtig en scrub met zout.

Voorkom de muggenbulten de volgende keer door een muggenval te maken.

Benieuwd naar de beste campings in Nederland aan zee? Dit is onze top 23!

Heb jij ook tips tegen muggen? Laat ze hieronder in de reacties weten!