Vakantietips van een pro: ontdek Elba met Marco

Redactie - 10 oktober 2018

Vakantietips van een pro: ontdek Elba met Marco

Redactie - 10 oktober 2018

Wie Toscane zegt, zegt Florence en Pisa. Maar tot deze Italiaanse streek behoren ook nog enkele schitterende eilandjes zoals Elba. Geboren en getogen local Marco leidt naast zijn baan als chef-kok al vele jaren vakantiegangers langs de mooiste plekjes van Elba. En nu deelt hij zijn leukste tips met ons!

Waarom Elba

‘Misschien ben ik een beetje bevooroordeeld, ik ben hier immers geboren, maar Elba is een geweldig gevarieerde vakantiebestemming voor actieve vakantiegangers, zonaanbidders en voor gezinnen met (jonge) kinderen. Vanuit Nederland is het eiland eenvoudig te bereiken. Je kunt het beste vliegen op Pisa, waarna je per huurauto naar de haven van Piombino rijdt. Dagelijks vertrekken meerder veerdiensten, waardoor je in no-time op het eiland bent. Waar je het beste naar toe kunt gaan en wilt verblijven, hangt af van je wensen. Wel geef ik het advies om tijdig om vooraf een accommodatie te boeken en ter plaatse teleurstellingen te voorkomen.’

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/algemeen/op-eiland-elba-vind-beste-italie/”]

Eilandgevoel op Elba

‘Wie het échte eilandgevoel wil ervaren, verblijft natuurlijk aan, of in ieder geval dichtbij de azuurblauwe wateren van Elba. Het prettige trage leven in pittoreske dorpjes als Morcone of een levendige stad als Portoferraio is typerend voor Elba. Die laatste is overigens een echte aanrader. Naast de fijne stranden is er veel te zien, waaronder de Medici-toren, een haven vol luxe jachten en vissersboten, een klooster en een levendig stadscentrum. Wanneer je van plan was om verse vis te bestellen in een restaurant, is er bijna geen betere plek om dat te doen. Om te verblijven kan ik een accommodatie als Camping Rosselba le Palma van harte aanbevelen. Je zit hier écht midden in de natuur!’

Uitstapjes met uitzicht

‘Zelf kan ik nog altijd geen genoeg krijgen van het schitterende uitzicht over de bergachtige binnenlanden en de schilderachtige zee. Een van de beste manieren om hiervan als vakantieganger te genieten, is bovenop Monte Capanne, de hoogste berg van Elba. Je bereikt het hoogste punt eenvoudig met de kabelbaan. De getrainde wandelaar kan de berg ook te voet bedwingen. Daarnaast wil ik graag als tip meegeven: kijk om je heen! Wanneer je op weg bent naar Port Azzurro of het heuvelachtige Capoliveri staan er wonderschone vergezichten tot je beschikking.’

(Diep in de) zee en strand

‘Wist je dat Elba over ruim honderd stranden been baaien beschikt? Je zult dus geen probleem hebben om een mooi plekje te vinden. Stranden als Cavoli en Marina del Campo zijn brede zandstranden, beschikken over goede faciliteiten en het is er altijd levendig. Heb je het liever iets rustiger, dan zijn stranden bij bijvoorbeeld Pomonte of Morcone ideaal. Wanneer je graag duikt of je dat altijd al hebt willen doen, heb ik maar één advies: ga duiken in Elba! Het kleurrijke onderwaterlandschap met nemo’s, zeepaardjes en bijzondere slakjes laat je kennismaken met een ander, maar zeker niet minder mooi aspect van het eiland. Elba kent zo’n veertig duikscholen, dus maak van de gelegenheid gebruik!’

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/in-beeld/in-beeld-wegdromen-bij-vakantiefotos-van-elba/”]

Cultuur proeven op Elba

‘Tja, als chef-kok mogen culinaire tips natuurlijk niet ontbreken! En die deel ik graag, want Elba heeft een heel eigen draai gegeven aan de Italiaanse en Toscaanse keuken. De eilandbewoners zijn trots op hun wijnen en dat zie je ook terug op de menukaarten. Probeer maar eens een internationale wijn te vinden, haha! Wat betreft het eten moet je natuurlijk de verse vis hebben geproefd. Enkele smaakmakers zijn de risotto met inktvis of champignons die in de bergen worden geplukt. Of bestel voor een echte groenten- boost guguglione, een mix van gestoofde paprika’s, aubergines en andere groenten. En natuurlijk mag een goede kop Italiaanse koffie ook niet ontbreken!’

Nog een tip van Marco voor toeristen die Elba bezoeken: huur een auto! Zo kun je veel zien en haal je alles uit je bezoek aan Elba. Kijk voor autohuur op Elba hier naar de mogelijkheden bijvoorbeeld.

Ben jij al eens op Elba geweest? Wij zijn benieuwd naar jouw ervaringen!