Vakantietips van een pro: genieten onder de Spaanse zon

Redactie - 10 maart 2018

Vakantietips van een pro: genieten onder de Spaanse zon

Redactie - 10 maart 2018

Daisy Altelaar (26) reist al jaar en dag de hele wereld over voor haar reisblog My Travel Tricks. De mooiste kiekjes komen voorbij, vooral op Spanje is ze gek. Hoogste tijd dus, om haar aan de tand te voelen over haar twee favoriete steden: Valencia en Barcelona. Ook geeft ze twee tips waarmee je deze steden handig kunt leren kennen.

Valencia: stad om te leren kennen

Valencia ligt aan de oostkust van Spanje en heeft een mooi historisch centrum. ‘Ideaal dus, voor een cultureel uitstapje. Ben je meer een shopper, dan kan dat hier natuurlijk ook. Winkelen in Spanje is echt leuk en vaak net iets goedkoper. Mijn favoriete straatjes liggen in het leuke wijkje Barrio del Carmen: hier vind je veel boetiekjes’, vertelt Daisy. Ga je nog deze maand? Lucky you. ‘Als ik naar Valencia ga, probeer ik dit in maart te doen. Dan organiseren ze namelijk de Fallas: een festival ter ere van Sint Jozef. Dit jaar is dit van 15 tot 19 maart. Eigenlijk is dit gewoon één grote feestweek, met praalwagens, vuurwerk, (heel veel) paella, en overal gezelligheid. Je zou het kunnen vergelijken met carnaval, maar dan met een Spaans tintje.’

Goede lunchdeals

Daisy heeft nog een goede tip: ‘In Valencia stikt het van de kleine ontbijttentjes. Mijn favoriet: Dulce de Leche in het leuke wijkje Ruzafa. Daarnaast heb je zowel in Valencia als Barcelona overal heel goede lunchdeals, waarbij de maaltijden veel goedkoper zijn dan diners. Ga bijvoorbeeld naar Ingredients, ook in Ruzafa. Dit scheelt enorm in je portemonnee en als je dan ’s avonds nog een tapas en een wijntje neemt, is jouw dag helemaal compleet! ‘

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/in-beeld/vakantiefotos-van-valencia/”]

Tip 1: Huur een fiets!

Dat feest in Valencia klinkt als gezellig, maar ook druk. Onze tip: boek op tijd een hotel, want het is megadruk in Valencia tijdens de Fallas. Dit centraal gelegen hotel ligt in een rustig straatje vlakbij de wijken Xantiva en Colon. Reviewer Nick: ‘Hotel ligt in het autoluwe winkelgebied. Wij hebben de eerste dag een fietstocht geboekt bij Baja bikes, met Nederlandstalige gids. Was superleuk en je leert een hoop van de stad op een hele relaxte manier.’

En dit is ook de tip van Daisy: huur een fiets als je in een (grote) stad bent: ‘Fietsen is inderdaad stiekem ook mijn tip!‘, stelt Daisy. ‘Niet alleen voor Valencia, ook in Barcelona of Sevilla leer je zo in een korte tijd ontzettend veel over een stad. Met uitleg van een gids, en je maakt meer kilometers dan te voet. Een win-win, dus!’

[article href= “http://www.zoover.nl/blog/tips/checklist-zorgeloze-zonvakantie-check/”]

Tip 2: Download een kaart op je telefoon

Als een ‘echte toerist’ op je telefoon kijken is niet zo handig in een vreemde stad, vindt Daisy. ‘Zorg dat je je niet druk hoeft te maken en download al een kaart online. Er zijn tegenwoordig veel appjes, waarmee je gratis (of tegen een kleine betaling) een map van de stad kunt downloaden. Deze werkt dan zonder internet ook, erg fijn. Natuurlijk is internet inmiddels gratis in de meeste landen, maar met de offline map gebruik je minder data én hoef je niet zo te stoeien met een kaart. Fijne extra: zo voorkom je ook dat je een prooi bent voor zakkenrollers, waar er vooral in Barcelona veel van zijn.”

[article href= “http://www.zoover.nl/blog/tips-van-een-pro/vakantiefilm-maken-waarbij-familie-slaap-valt-tips-pro/”]

Barcelona: eet tapas in Poble sec

Daisy is dol op lekker eten en haar belangrijkste tip voor Barcelona is dan ook: ‘Ga naar de lokale restaurantjes. In Barcelona is er een heel leuk tapasstraatje, die Carrer de Blai heet – in de wijk Poble Sec. Hier betaal je bijna een kwart voor de lekkerste tapas, in vergelijking met de tapas-restaurantjes in het toeristische centrum. Straatjes als deze zijn ook nog eens veel gezelliger; je hapt hier lekker je tapas weg tussen de lokale mensen. Poble sec is sowieso een aanrader: het is een hele hippe, leuke wijk. Dus ook goed om iets anders te zien dan de Ramblas!’

Besparingstips van Daisy

‘Check wanneer musea gratis zijn, dit is in Spanje vaak op de eerste zondag van de maand. Nog een handige: het openbaar vervoer is op veel plekken heel goed. Zeker in Barcelona, je kunt bijvoorbeeld met de bus vanaf het vliegveld naar de stad voor maar één euro, terwijl de taxi dertig euro is! Het is ook een goede manier om de stad te ervaren, in een taxi zie je toch minder. Persoonlijk vind ik het altijd leuk om de stad te verkennen als een local en dit betekent voor mij dus het openbaar vervoer te gebruiken, te fietsen en in de lokale restaurantjes te eten.’ En heerlijk snurken? Dat doe je in het centraal gelegen NH Hotel Barcelona Centro of  in Hotel Gaudi.

Ook zin gekregen in zo’n stedentrip in Spanje? Vind, zoek en boek een hotel op Zoover!