Na al die jaren in Singapore heb ik zo mijn adresjes, waarvan ik weet dat ze in de smaak vallen bij mijn Nederlandse gasten.’ Michelle Witteveen vertelt wat je niet mag missen als je in de bijzondere Aziatische stadstaat bent.

Inmiddels kun je Michelle wel een Aziatische ‘local’ noemen. In totaal woont ze met haar man en kinderen al ruim negen jaar, sinds 2013 voor de tweede keer in Singapore. Heerlijk vindt ze: ‘Het is een schone, veilige, Engelstalige stad, heel internationaal, met goede scholen, goede infrastructuur, perfect openbaar vervoer en een tropisch klimaat. Ook het hebben van een inwonende huishoudelijke hulp is een grote luxe. Missen doe ik hier niet zoveel, behalve natuurlijk mijn oudste twee studerende kinderen en mijn ouders.’

Contrasten in Singapore

‘Tijdens m’n sight seeing neem ik gasten altijd mee langs de HDB flats, de flatgebouwen van de Housing Development Board (bijvoorbeeld bij Clementi Avenue, Holland Avenue of in Chinatown), waar het overgrote deel van de Singaporean woont. Ze hebben deze in eigendom. De oudste flats hebben geen eigen keuken, het was de bedoeling dat de bewoners beneden in de eetstalletjes zouden eten en samen zijn. Nog altijd worden ze zo gebouwd dat er beneden allerlei winkeltjes en bedrijfjes zijn en ruimte om te spelen voor kinderen. Daarna rijd ik dan naar een wijk met koloniale Black & White Houses, meestal die van Ridley Park om het contrast te laten zien. Die sfeer vind je trouwens ook in het wereldberoemde Hotel Raffles.’

Singapore Zoo

Eén van mijn grote favorieten is de dierentuin, omdat daar de natuurlijke habitat van de dieren is nagebootst, waardoor ze niet in hokken zitten. Heel bijzonder is ook de Night Safari, dan rijd je ‘s avonds met een treintje door een apart gedeelte van de dierentuin.’

Chinatown & markten

Verder vind ik Chinatown toch wel een must, en dan zeker ook de eetstalletjes op straat. Hygiëne is belangrijk voor Singapore, anders dan in de meeste andere Aziatische landen. Overal in Singapore zijn overdekte markten, waar de vloeren bij de vlees- en visafdelingen nat zijn, vandaar de naam ‘wetmarkets’. Ik kom het liefst bij de Tekka-markt in Little India.’

Boottochtje op de Singapore River

‘Een boottochtje op de Singapore River mag niet ontbreken. Je vaart langs de oude shophouses waar nu restaurants gevestigd zijn, langs (één van) de Merlion(s), het voormalige postkantoor waar nu het Fullerton Hotel  in zit en door de Marina met Marina Bay Sands en de Esplanade.’

Shoppen doe je op Orchard Road

‘Orchard Road is natuurlijk een winkelparadijs, en dan vooral de luxe shoppingmalls Ion, Paragon en Ngee Ann. Waar zie je zoveel luxe goederen en flagship stores bij elkaar? Sinds kort is er ook een heel mooie Apple store…  ’

Op Zoover lees je hier wat andere vakantiegangers van Singapore vinden. Heb jij ook tips? Laat ze dan hieronder achter.

Maak nu bij Zoover 2x kans op een vakantie in Frankrijk bij RCN Vakantieparken!

Uitgelichte berichten

Redactie