Tips van een local: Bellissima Campania volgens Alessandro

Redactie - 25 juli 2017

Tips van een local: Bellissima Campania volgens Alessandro

Redactie - 25 juli 2017

Letterlijk één van de smakelijkste plekken op deze aarde is Campania, Zuid-Italië. Zo’n beetje alles is hier van goud: de verse buffelmozzarella, de geurige pasta’s en smaakvolle pizza’s, de betoverende Amalfikust en het mysterieuze Pompei. Alessandro (40) is er geboren en getogen en heeft de leukste tips!

Alessandro met een vriendin

Maak je trip met de trein

‘Campania bereis je uitstekend met de trein. Natuurlijk pak ik nu zelf de auto, maar toen ik vroeger in Napels studeerde, reisde ik elk weekend met de trein naar mijn ouders in Capaccio. Ik genoot echt van die rit!’ Vanaf Napels rijden er verschillende treinen richting het zuiden. Wil je de kleine stadjes en dorpjes aandoen, dan pak je de boemel. Alessandro: ‘Let bij het kopen van je kaartje goed op voor welke trein je neemt, voor de snellere exemplaren betaal je een toeslag.’ De treinreis van Napels richting het zuiden van Campania is adembenemend mooi: langs heftige kliffen, groene bergen vol citroenbomen en langs de smaragdblauwe zee.

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/ontdekken/fact-check-italie/”]

Bezoek een buffel(mozzarella)boerderij

Het wemelt van de buffels in Campania. De vriendelijke, zwarte waterbuffels die oorspronkelijk op rijstvelden in Azië leefden, vermaken zich ook prima in deze zuidelijke streek van Italië. Ze geven heerlijk vol romige meld die als de basis geldt voor de beroemde buffelmozzarella uit de streek. Alessandro:‘Het is echt de moeite waard om een Caseificio te bezoeken: een buffelboerderij. Bij de grotere boerderijen zoals Vanullo of Rivabianca kun je een rondleiding krijgen en hoor je alles over het proces van melk tot kaas. De buffels worden er gemasseerd en je ziet ook de kaasmakers aan het werk. Natuurlijk krijg je ter afsluiting een verse bol mozzarella. Ondanks dat ik al mijn hele leven mozzarella eet vind ik het nog steeds buonissimo!’

Doe de Amalfikust per mountainbike

Vanaf de kustplaats Salerno is het 25 kilometer tot het toeristische dorpje Amalfi. Waarom het toeristisch is? ‘Zoiets moois heb je nog nooit gezien! Amalfi lijkt uit de dramatische rotspartijen gehouwen en de pasteltinten van het dorpje staan prachtig bij de lichte kleur van de zee.’ Feit is dat het met name in de zomermaanden erg druk is richting de prachtige kustdorpjes, waaronder Amalfi. Alessandro: ‘Des te meer reden om een mountainbike te huren in Salerno en de kust per fiets te trotseren. De kronkelige weg, met prachtige vergezichten over de Middelandse Zee leidt je langs schattige dorpjes en lieflijke kerkjes. Een goede work-out is het zeker!’

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/ontdekken/is-zuid-italie-het-nieuwe-ibiza/”]

Overnachten aan de Amalfikust? Bekijk onze tips!

Bed and Breakfast Villa Rina
Hotel Miramalfi
Bed and Breakfast Residenza Luce

[article href=”http://www.zoover.nl/blog/ontdekken/bezoek-de-mooiste-kunstschatten-van-italie/”]

Zwem en eet in de romantische baai van Punta Licosa

In het natuurreservaat Cilento bevindt zich Punta Licosa: een romantisch baaitje waar je heerlijk kunt snorkelen, zwemmen, luieren én eten. ‘Ik ben hier iets te vaak geweest met iets te veel dates, haha! Het is hier zó romantisch en het eten van het restaurant is zó lekker… Je kunt niet anders dan je date of vriendin hier een dagje mee naartoe nemen. Ik kom meestal op een zondag. Mijn huidige vriendin vindt het hier ook geweldig. Dan lunchen we met verse vis, pasta, schaaldieren én een fles wijn. Om daarna lekker te luieren in de schaduw en soms huren we een bootje.’

Al eens in Campania geweest? Help anderen en schrijf een review op Zoover!