Zon, zee en zaligheid. Iedere zomer kijk ik weer uit naar het inmiddels traditionele weekje logeren bij mijn vriendin Margreet. Samen met haar man heeft ze een heerlijk huis iets ten zuiden van Marbella, aan de Costa del Sol van Andalusië. Al meer dan dertig jaar brengt ze haar vakanties hier door. Dus wie kan ons beter vertellen wat je zeker moet doen als je in de buurt bent?

Op de fiets door Malaga

In ieder seizoen: er is geen leukere manier om Malaga te leren kennen dan op de fiets langs alle highlights. Natuurlijk kan dat zonder gids, maar mét kom je veel meer te weten. Bovendien zie je dan ook dingen die je anders vast niet op zouden vallen. De stad is trouwens ook een prima uitvalsbasis voor (georganiseerde) dagtrips in Andalusië.

Flaneren in Marbella

Aanrader: aan het begin van de avond een paar uurtjes winkelen in alle leuke straatjes in het oude centrum van Marbella. Gezelliger wordt het wat ons betreft niet. Hoe mondain het imago van deze Spaanse stad ook is, hier is het gewoon knus. Na het shoppen lekker eten op een terras op straat of op een binnenplaatsje van een restaurant. Marbella als uitvalsbasis voor alle activiteiten? Appartement Marquès de Atalaya krijgt van jullie gemiddeld een 9,6.

Spannend Andalusië: Caminito del Rey

Als je zin hebt in een wandeling die je nooit meer zult vergeten, dan loop je de spectaculaire Caminito del Rey. Aan het begin van de twintigste eeuw gebouwd om mensen en materiaal te vervoeren tussen twee fabrieken die aan allebei de kanten van de kloof El Chorro lagen. Inmiddels is het vooral een adembenemend wandelpad, dat langs de randen van de hele kloof hangt. Het is één van de grootste attracties van Andalusië, zo niet van heel Spanje. Niet aan te raden voor mensen met hoogtevrees.

Orka’s spotten bij Tarifa

Als Malaga of Marbella je vakantiestandplaats zijn is het even een stukje rijden (honderd km, zo’n anderhalf uur) naar Tarifa , maar wat is dat de moeite waard! De Straat van Gibraltar,  tussen Zuid-Spanje en Marokko, is namelijk één van de beste plekken om dolfijnen, orka’s en walvissen te spotten. Van april tot oktober vertrekken er dagelijks whale watching tours. Wil je een nachtje blijven? Dat kan bijvoorbeeld hier.

Heb je nog meer fijne tips voor Andalusië? Schrijf dan een review op Zoover.

Maak nu bij Zoover 2x kans op een vakantie in Frankrijk bij RCN Vakantieparken!

Uitgelichte berichten

Lees ook