Let’s talk Ljubljana. Lubwat? Ja, het is een tongbreker for sure, maar ook een van de leukste ontdekkingen tijdens onze roadtrip! Ljubljana is de hoofdstad van Slovenië en in 2016 verkozen tot de groenste stad van Europa. Hoofdsteden met een groen hart… dat lijkt niet altijd te rijmen, toch? In Slovenië kan het!

Fontein in Ljubljana

Wij zijn Paul, Katja en Lou. Het reizende gezin dat Europa heeft ontdekt in een camper. Op Zoover schrijven wij over onze avonturen en op Instagram zie je hoe we het hebben ervaren om met een dreumes zo’n lange reis te maken. Bekijk onze Travel Stories op het Instagramaccount van Zoover!

Auto’s? Waar?!

Goed, Ljubljana dus. Voor ons beiden nog onbekend terrein. We parkeren de camper naast de dierentuin – daarover later meer. We hebben namelijk gelezen dat er langs de gillende apen een fietspad is aangelegd dat je in één klap naar het centrum brengt. Onderweg fietsen we langs het grote Tivoli park en een rustige woonwijk voordat de activiteit op straat zichtbaar toeneemt en we de eerste winkelstraat spotten.

Volgende stop is het Prešerenplein, zoiets als wat de Dam voor onze hoofdstad is. Misschien dus wel het drukste punt van Ljubljana, maar zo voelt het helemaal niet. Want zelfs hier is het sfeertje opvallend relaxed. We kijken een beetje rond en ineens realiseren we hoe dit komt: er rijden helemaal geen auto’s!

Prešerenplein

Originele boetiekjes en cin cin aan de waterkant

Omdat op het Prešerenplein veel straten uitkomen, moeten we nu een richting kiezen en alles lijkt gezellig. We gaan rechtdoor en al op de helft van de straat passeren we een handvol unieke boetiekjes en leuke horeca. We willen de fiets af, de winkels ontdekken! Hoewel je niet direct in Ljubljana moet zijn om je garderobe aan te vullen, zul je wel relatief veel leuke spulletjes van Sloveense designers vinden op plekken als concept store Agent Panda.

De stad is trouwens niet zo groot. Je kunt er dan ook het beste gewoon lekker doorheen lopen. Een uitzondering kun je maken voor het kabelbaantje dat je naar een van de grootste bezienswaardigheden van Ljubljana brengt, namelijk het middeleeuwse kasteel Ljubljanski grad bovenop de heuvel. Heb je meteen een goede plek voor een uitzicht over de stad!

Ljubljanski grad

Ook niet te missen is het slenteren langs de Ljubljanica rivier die dwars door het centrum slingert. Langs de rivier staan de terrasjes rug aan rug. De meeste horeca is hier trouwens op een positieve manier een stuk uitgesprokener dan in de rest van Slovenië: net iets hipper, chiquer of alternatiever. Als wij er zijn schijnt in ieder geval de zon en de terrassen zitten bomvol. Wij ploffen neer bij Most voor een echt Sloveens wit wijntje. Cin cin!

Terrassen in Ljubljana

Het alternatieve Metelkova

Net iets buiten het centrum vind je het alternatieve, beetje ‘rafelige randje’ van de stad bij de vrijstaat Metelkova. Vroeger waren dit de barakken van het Joegoslavische leger, maar tegenwoordig is dit een ontmoetingsplek voor onder andere studenten, hippies & artiesten. ’s Avonds zijn hier feestjes, overdag kun je gewoon een rondje lopen en foto’s maken van de rare sculpturen en de street art. Slapen kan hier trouwens ook! Het Celica hostel is gevestigd in een oude gevangenis en dit zie je nog steeds terug in de kamers.

Ljubljana Zoo: een bijzondere dierentuin

De volgende dag hebben we een uitje voor Lou. We gaan naar Ljubljana Zoo en het is de eerste keer voor haar dat ze naar een dierentuin gaat. De zoo is niet zo groot, maar dat maakt voor ons niet uit, ziet er verzorgd uit en heeft veel leuke speeltuintjes.

Ljubljana Zoo speeltuin

Wat Ljubljana Zoo bijzonder maakt is dat je voor relatief lage meerkosten extra ervaringen kunt boeken. Leuk dus als je met kindjes bent! Zo kun je met de verzorgers mee naar hun favoriete dier. Zij laten je dan zien hoe je het kunt verzorgen, hoe je contact maakt en als het mogelijk is mag je het zelfs voeren. Op de website van Ljubljana Zoo staat zoiets als ‘je lievelingsdier zou nog weleens pissig kunnen zijn dat je dan gaat’. Hysterisch, toch?

Ljubljana Zoo

De zeboe’s zijn het laatste wat we in de dierentuin zien voordat we de motor starten en deze leuke hoofdstad uitrijden.

Het moge duidelijk zijn: wij zijn fan van Ljubljana! Heb jij deze ‘groene’ hoofdstad weleens bezocht? Of heb jij een andere favoriete Europese hoofdstad? Wij zijn benieuwd naar jouw ervaring(en)!

Uitgelichte berichten

Paul