Volop genieten in voormalige Oostbloklanden

Redactie - 7 januari 2008

Volop genieten in voormalige Oostbloklanden

Redactie - 7 januari 2008

Natuurlijk zijn er in de voormalige Oostbloklanden wel onderlinge verschillen. We waren zes jaar geleden in Oost-Polen en nu weer. De vooruitgang is duidelijk zichtbaar; meer mooie auto’s, de mensen zijn beter gekleed en je ziet minder braakliggende landbouwgrond. Het prijsniveau gaat langzaam omhoog, maar voor westerlingen is het nog steeds zeer goedkoop. Qua natuur zijn Roemenië en Slowakije bergachtig, terwijl Noord-Oost Polen met z’n glooiend landschap en ontelbare meren een fantastisch fietsgebied is. Het valt ons op dat steeds meer Nederlanders naar Tsjechië komen. Roemenië en Polen – en zeker de gebieden die wij bezochten- zijn vrij van buitenlandse toeristen. Zo zagen wij in twee weken Noord- Oost Polen geen enkele keer een niet-Pools nummerbord!

Meestal boeken we een vakantiehuisje en trekken er dan met de fiets of auto op uit om de omgeving te verkennen. Naast de prachtige ongerepte natuur, zijn ook oude steden als Gdansk, Krakow en Pecs een bezoek meer dan waard. Of er ook mindere kanten kleven aan de Oostbloklanden? Nouja, als het slecht weer is heb je weinig mogelijkheden voor vermaak. Je kunt een stad bezoeken, maar voor kinderen wordt het een stuk moeilijker. Kastelen, musea en nationale parken zijn schitterend, maar slechts een enkele keer wordt er uitleg gegeven in het Duits of Engels. Het wegen- en fietsnet is ook niet zoals we dat hier kennen. Veel kuilen en gaten, met name in Roemenië. Dat schiet niet echt op, maar heeft voor ons wel z’n charmes!

De lage prijzen maken de voormalige Oostbloklanden eveneens aantrekkelijk. We zijn net terug uit Polen. Hebben nog een weekje in het gebied de Tatra gezeten, om precies te zijn in Zakopane, dè toeristenplaats van deze streek. Voor een zeer compleet diner, inclusief de nodige drank, waren we met z’n tweeën nog geen 30 euro kwijt. In de supermarkten is echt alles verkrijgbaar tegen prijzen die de helft lager liggen dan in eigen land. We zijn nog lang niet uitgekeken in het voormalig Oostblok. Bulgarije staat eveneens hoog op het verlanglijstje.” “We gaan al jaren naar het oosten. De rust en ruimte, de prachtige natuur en lage prijzen maken deze landen zeer aantrekkelijk. Wat de vermeende criminaliteit betreft. Daar kunnen we kort over zijn; nog nooit iets van gemerkt. In delen van Polen, Roemenië en Slowakije is zeker sprake van armoede. Met name in de afgelegen gebieden waar Roma-zigeuners wonen kan het er zeer triest uitzien. En wat de stugge bevolking betreft? Ach, het ligt vooral ook aan je eigen houding. Ben je open dan zijn de reacties niet anders dan in Frankrijk of in eigen land. Het is waar dat je tijdens een fietstocht niet door iedereen begroet wordt. Dat heeft niets met stugheid te maken, maar met de volkscultuur. Als je diezelfde mensen de weg vraagt zijn ze bij wijze van spreken bereid je een lift te geven of je zelfs naar de plaats van bestemming te brengen.

Lees voor meer vakantieverhalen het boek Het is hier geweldig… van auteur Raph Schouten. Deze opmerkelijke vakantiebelevenissen zijn gebaseerd op de beoordelingen op Zoover. Lief en leed, top en flop wisselen elkaar af. De vijftig verhalen zijn geïllustreerd met vakantiefoto’s die door de geïnterviewden zelf zijn gemaakt.

Bestel het boek Het is hier geweldig… op www.bol.com.