Rome-Colosseum

Oude gebouwen, nog oudere ruïnes, leuke restaurantjes, scheve straten en bewoners die de straten inrijden als gekken. Een stad met een rijk verleden en een schitterend heden, Rome.

Ik was nog nooit in Rome geweest en 9 juli was het dan zover. Ik ging met twee vrienden op pad om dit stukje Italië te verkennen. We landden met het vliegtuig op vliegveld Ciampino en vanuit daar zouden wij naar ons Hotel Magic gaan.

We hadden de pech dat de metro staakten die dag en dus moesten we in de bus om ongeveer een uur naar station Termini te rijden. Termini is het grote station van Rome waar je vele winkels vindt net als de trein en de metro. Ons hotel lag op nog geen minuut lopen van Termini en na ingecheckt te zijn bij een oud Italiaans vrouwtje dat geen Engels sprak gingen we op pad.

SandyOp zoek naar het Colosseum
We hadden uitgezocht waar we graag naar toe wilden om zoveel mogelijk te zien. We liepen de straat in waar van we dachten dat we bij het Colosseum uitkwamen. De trip naar dit stadion was iets langer en omslachtiger dan verwacht maar het was het waard. We zagen onderweg Piazzza della Repubblica met de ‘Via Nazionale’, haar schitterende winkelstraat. Wat erg leuk was voor de shopaholics onder ons.

We liepen de straat uit en kwamen uit bij een werkelijk innemend enorm wit gebouw met vele trappen. Het Monument van Victor Emanuel II was ook een eerbetoon aan de onbekende soldaat. Een Amerikaanse voorbijganger omschreef dit geweldige gebouw nogal simpel met: Isn’t that the building with some dudes on top of it?  Nou, wij vonden het wel meer dan dat.

Na een omweg kwamen we dan eindelijk uit bij het Colosseum. Het was groot, druk en schitterend! Daar sta je echt even stil want het is heel gaaf. We besloten de dag erna dit bekende gebouw van binnen te gaan bekijken en nu met de metro terug naar het hotel te gaan.

Trevi-fonteinWarm in Rome
De dag erna gingen we al weer vroeg naar het Colosseum en hebben we een tour gevolgd met een grappige Italiaan die zo vlug Engels sprak dat we het maar amper konden volgen. Maar het was het waard. Als je in Rome bent, moet je dit amfitheater van binnen gaan zien wat het is werkelijk indrukwekkend. Je beseft je maar al te goed dat hier duizenden jaren geleden veel mensen zijn gestorven voor een spel en dat maakt het gebouw toch iets angstaanjagender.

Er was op dat moment een tentoonstelling met gladiatoren-kleding en het was leuk je een beeld te kunnen vormen over hoe iedereen erbij heeft gelopen duizenden jaren geleden. Die dag hebben we veel water gedronken en fruit gegeten aangezien het zo’n 36 graden was in Rome. Ik ga de volgende keer in het voor- of najaar.

Tip: Ga niet in de heetste maanden naar Rome want het is overdag erg warm, zo’n 36 graden.

De rest van de dag hebben we de Spaanse Trappen gezien, Piazza del Popolo, de Trevifontein en vele andere gebouwen en kerken. Je moet wel gespierde benen meenemen naar Rome want het is trap op en trap af. Aan het eind van de dag wilde we graag nog naar het Vaticaan en dat was bijna nog indrukwekkender dan het Colosseum.

Sint-Pietersplein
Zaterdag waren we al even in het Vaticaan geweest maar zondag zou onze katholieke dag worden. Om 12 uur zou de paus komen spreken maar helaas was hij op vakantie en zagen we hem alleen op de grote schermen die stonden opgesteld op het Sint-Pietersplein. Het is heel erg mooi daar en op mij maakte het heel erg veel indruk.

We zijn de Sint-Pieter ook in geweest maar die kerk is zo mooi en groot dat het moeilijk te beschrijven is. Ook zijn we boven in de Sint-Pieter geweest en er helemaal bovenop. Een lift, 36 graden, 320 kleine scheven trappen en zo’n 50 andere gekken die naar boven wilde maar dan heb je ook wat. Het uitzicht over het Vaticaan, heel Rome en nog een beetje daar buiten is magnifiek!

Je kunt in Rome heel erg goed eten maar je moet gewoon ergens in een zijstraatje wat gaan eten en niet dichtbij de grote toeristen attracties want dan betaal je dubbel. Rome is zeker de moeite waard en anderhalf uur vliegen van Nederland vind je deze schitterende stad die je sowieso één keer in je leven moet bezoeken. Wij hebben niet alles gezien want 3 dagen is voor Rome echt te kort, ga minstens 4 of 5 dagen. Maar ik ga er zeker nog eens terugkomen. Ciao!

Anita

Redacteur