Leuk Londen!

Redactie - 3 juli 2007

Leuk Londen!

Redactie - 3 juli 2007

De bus brengt ons goedkoop en relatief snel (met de ferry) naar Londen. Een leuk, lang weekend Londen kan beginnen. Als de avond valt rijdt onze bus langs de vele highlights van Londen. We genieten van de vele gebouwen in de schijnwerpers: House of Parliament, de beroemde klokkentoren Big Ben, St. Paul’s Cathedral, de London- én Tower Bridge, Buckingham Palace. Dát hebben we alvast gezien… na een goede nacht kunnen we er tegenaan. Londen telt heel veel hotels, van hele kleine kamertjes tot luxe hotelkamers. Even je hotel checken op Zoover.nl kan dus echt geen kwaad. Zoek je iets gemiddelds dan is bijvoorbeeld Alexandra Hotel iets, gezien de beoordelingen van 14 mensen. Ze geven het een gemiddelde van 6,1. Luxer en duurder én dus hoger beoordeeld met een 8,8 is Hotel Chelsea Village. Maar in principe maakt het niet zo héél véél uit, want op onze kamer zijn wij alleen om te slapen. Er is zo veel te doen in Londen!

Buckingham Palace

Op naar hét paleis, de officiële residentie van de Queen. Buckingham Palace was oorspronkelijk gebouwd als een landhuis voor de ‘Duke of Buckingham’. Meestal kun je het paleis niet bezoeken, mits je officieel uitgenodigd bent… Maar de wisseling van de wacht kun je wel altijd zien! Dat doen we dus ook. Wat een spektakel! Het trekt altijd veel toeristen… maar het gebeurt niet dagelijks. Dus check even of je niet voor niets naar Buckingham Palace Road gaat! De ceremonie begint na 11.00 en duurt zo’n half uurtje. Wat je ziet? Heel simpel… het wisselen van de wacht, een militair ‘toneelstukje’. Er komt een blaasorkest voorbij, gevolgd door de nieuwe wacht. Inclusief rode kostuums en zwarte ‘mutsen’. Zij nemen de wacht aan de voorzijde van het paleis over. Een geweldig leuke traditie in Engeland.

Links of rechts?

Na één keer bijna een ongeluk met oversteken komt één van de vriendinnen met dé tip: “Ik kijk altijd wat er op de straat staat”. Dus ‘look left’ en ‘look right’ blijken voor ons erg nuttig. Al nemen we nog zo regelmatig de metro of de bekende rode stadsbus, oversteken doe je ook steeds. Want als je iets van de stad wilt zien, loop je veel. Goede schoenen aan, en gaan. Wij gaan naar ‘de geheime tip’ Borough Market. Een overdekte markt, alleen in de ochtenduren, met kraampjes vol taart, kaas, brood, groente, bloemen, vis, vlees, verse sapjes, chocolade truffels én chocolate brownies. De Ultra Chocolate Brownies van Flour Power City Bakery blijken favoriet. VisitLondon beschrijft nog veel meer beroemde markten, zoals de markt op Portobello Road. “Deze is gevestigd in het hart van het modieuze Notting Hill en dit is terug te zien in de kwaliteit en de verkoopwaren van de stalletjes. Je vindt hier kwaliteitsantiek, vintage kleding, accessoires en organisch etenswaar. Elke vrijdag en zondag is het plein drukbezocht door zowel mensen die op zoek zijn naar de hipste kleding als toeristen.” Als wij er lopen straalt de zon en ziet alles er prachtig uit. De witte en gekleurde huizen staan te pronken. Wat een wijk, dit Notting Hill. Het eerste terras is voor ons. We genieten van verse jus d’orange met cappuccino. Natuurlijk bezoeken we The Travel Bookshop uit dé romantische film met Julia Roberts en Hugh Grant: Notting Hill.

Over de Thames

We boeken een excursie varen over de Thames. Zo ervaar je de stad van een heel andere kant. Als we later over The Tower Bridge lopen zien we weer het water van de Thames. We bezoeken de Experience, waar je meer leert over het verhaal achter Londen’s meest bekende oriëntatiepunt. De Tower Bridge Experience stelt bezoekers in staat om helemaal boven op de brug te gaan staan. We bevinden ons 140 voet boven de rivier de Thames. Wij genieten van het uitzicht en moeten erg lachen om alle mogelijkheden met de interactieve computers. De souvenirwinkel kan ook op ons bezoek rekenen!

Tate Modern

Het indrukwekkende Tate Modern, het Britse nationaal museum voor moderne kunst, kan ook op ons bezoek rekenen. We flaneren eerst over de promenade langs de Thames. Eerst passeren we nog een boekenmarktje onder de brug en komen dan bij het hoge bouwwerk, het voormalige Bankside Power Station. Nu vinden we er de grootste collectie Britse kunst, maar ook belangrijke werken van Matisse en Picasso. De hedendaagse werken spreken ons ook erg aan! Gratis bekijken we Britse kunst waaronder werken van Hodgin, Constable, Gainsborough, Moore, Gilbert en George, Hockney, Hogarth en Turner. Van dat slenteren langs kunst word je wel moe, dus zijn we erg blij als we het restaurant in de top vinden. Hier drinken we met recht koffie met een view! We besluiten er ’s avonds ook te eten. We genieten niet alleen van het eten, maar zeker ook van het uitzicht over de verlichte gebouwen. Later die avond duiken we één van de vele cocktailbars in, want Londen is gewoon echt hip. We zien op de klok van de Big Ben dat het al laat is en we over een paar uur alweer met de bus terug gaan naar huis. Maar we komen terug!

Meer informatie over London, kijk eens op Visit Britain en Visit London.

Tekst en fotografie: Marije Smit | www.schrijfster.com