Als nieuwbakken Amersfoorter doe ik steeds opnieuw een klein dansje wanneer ik leuke plekjes in de keistad ontdek. Maar wie je nóg beter de ins en outs van Amersfoort kan laten zien, is local Evelyne. Bekijk haar video en lees mijn aanvullende tips, en ontdek samen met ons tien van de leukste plekjes in Amersfoort die je niet mag missen tijdens een dagje uit of weekendje weg.

1. Onze Lieve Vrouwetoren

Je ziet de trots van Amersfoort al van mijlenver boven de stad uittorenen: de 98 meter hoge Onze Lieve Vrouwentoren die door locals ook wel ‘de Lange Jan’ wordt genoemd. Beklim de 346 treden (tussen maart en september) en geniet boven van een geweldig uitzicht!

2. Eemplein

Best wel een beetje trots ben ik dat het Eemplein (waar ik aan woon) op het favorietenlijstje staat van Evelyne. Een gezellig plein voor een hapje en drankje, een klein rondje shoppen of een bezoekje aan de bios. Sla ook de práchtige bibliotheek niet over. Je kunt gewoon naar binnen lopen om even een blik te werpen op de bieb die vanaf de begane grond in de hoge hal doorloopt naar boven, als een trap met grote, brede terrassen.

3. Mondriaanhuis

Mocht het nou geen stralend weer zijn tijdens je dagje Amersfoort, er is gelukkig ook genoeg leuks binnen te doen. Zet het Mondriaanhuis op je lijstje. Een museum over het leven en werk van kunstschilder Piet Mondriaan.

4. Muurhuizen

De Muurhuizen vind je om de binnenstad heen. Dit zijn huizen die gebouwd zijn met materiaal van de oude stadsmuur, langs de lijn waar de muur heeft gestaan. Zeker weten de meest leuke huizen van de stad!

5. Koppelpoort

Een van de bekendste bezienswaardigheden is de 14-eeuws stadspoort, een land- én waterpoort (de enige in Nederland) die deel uitmaakte van de tweede omwalling. Tip! Met een rondleiding van Gilde Amersfoort kom je langs de stadspoort, maar je kunt ook in dertig minuten alle geheimen ontdekken tijdens een complete rondleiding. Zo behaalde ik hier vorig jaar mijn ‘raddraaier’-certificaat toen ik in een tredmolen het schot mocht ophalen, net als vroeger.

6. Kamperbinnenpoort

De Koppelpoort is niet de enige poort die de show steelt: de Kamperbinnenpoort behoort tot de eerste stadsmuur en is een van de laatste overblijfselen hiervan. Een mooi doel om naartoe te wandelen wanneer je de gezellige binnenstad doorkruist.

9. Rondvaart

Bekijk Amersfoort ook eens vanaf het water tijdens een rondvaart door de grachten.Vrijwilligers van Waterlijn Amersfoort nemen je mee op een van de vier vaarten: de Westroute, de Oostroute, de Tweede Muurroute en de Heiligenbergerbeekroute. Toegangskaartjes zijn te koop in de Krommestraat.

8. Krommestraat en Mooierplein

Over de Krommestraat gesproken, dit straatje wordt niet voor niets ‘het leukste straatje van Amersfoort’ genoemd. Vermijd de grote ketens en ontdek hier juist alle unieke winkeltjes die je nergens anders vindt. Fan van authentieke winkels en verrassende horeca? Zet ook koers naar het Mooierplein.

9. IJsje eten bij San Marco

Loopt het water je al in de mond bij de gedachte aan tiramisu-ijs? Al dertig jaar lang is San Marco een klein stukje Italië in Amersfoort. Een plek waar je met liefde in de rij staat voor een ijsje om je vingers bij af te likken. Ze hebben zelfs suikervrij ijs! Op naar Langestraat 43 (midden in de winkelstraat).

10. Terrasje op de Hof

Sluit de dag af op een terrasje op de Hof, het grootste plein in de Amersfoortse binnenstad. Let op: op zaterdag is hier markt. Reuze gezellig, maar wat minder om lekker terras te hangen. Dan kun je beter uitwijken naar het Lieve Vrouwekerkhof of Mooierplein.

Laat Amersfoort je hart veroveren en trakteer jezelf op een nachtje in onze leuke stad. Dit zijn een aantal van onze favoriete accommodaties:

NH Hotel Amersfoort Hotel Mercure Amersfoort Centre
Hotel De Tabaksplant Bed and Breakfast In Negentienvijf
Leerhotel Het Klooster Hotel Randenbroek

Wat is jouw favoriete plekje in Amersfoort?

Volg Zoover ook op Instagram voor de mooiste vakantiefoto's en leukste winacties!

Uitgelichte berichten

Marloes