Eindeloos bijkletsen onder het genot van een kopje zoete appelthee, shoppen in de bazaar en je samen vergapen aan de prachtige historische architectuur. Istanbul in Turkije is een fantastische bestemming voor een moeder-dochtervakantie. En ik kan het weten, want ik had er een heerlijke week met mijn eigen moedertje.

Turkije Istanbul moeder-dochtervakantie

Ieder jaar een moeder-dochtertrip

Veel moeders en dochters doen het: gezellig met zijn tweetjes een weekendje weg of op vakantie. Het is dé gelegenheid om weer even goed bij te kletsen. En je creëert samen mooie herinneringen. Met mijn moeder ging ik onder andere naar Middelburg, Terschelling, Marrakesh en… Istanbul. Dat bleek de perfecte stad voor een good old moeder-dochtertrip. Deze enigszins puberale foto hierboven maakte mijn moeder in Marrakesh. Mijn Istanbulfoto’s ben ik helaas kwijt!

Turkije Istanbul Blauwe Moskee

Hoogtepunten op loopafstand

Slapen deden mijn moeder en ik in de wijk Sultanahmet. Waarom? Omdat dit het historische hart is van Istanbul! Vanuit ons hotel wandelden we zo naar de onbetwiste hoogtepunten van deze stad op de grens van Europa en Azië: de Aya Sofia (ook wel bekend als de Hagia Sofia), de Blauwe Moskee en het Topkapi Paleis. Al deze imposante gebouwen liggen vlak bij elkaar.

Turkije Istanbul Aya Sofia

De Aya Sofia als startpunt

De Aya Sofia is een goed startpunt voor een vakantie in Istanbul, omdat je er de lange geschiedenis van Turkije in een notendop ziet. Het indrukwekkende gebouw werd rond 500 na Christus neergezet als orthodoxe kerk en was lange tijd de grootste kathedraal ter wereld. Toen de Ottomanen de stad in 1453 veroverden, werd de Aya Sofia een moskee. Weer dik 500 jaar later besloot de Turkse leider Kemal Atatürk er een seculier museum van te maken. Bijzonder om te beseffen hoeveel dit gigantische gebouw heeft meegemaakt!

Turkije Istanbul Panorama

Struinen door Istanbul

Naast sightseeing is er nog zo veel meer te doen in de Turkse hoofdstad. Mijn moeder en ik vonden het heerlijk om simpelweg door de verschillende wijkjes te struinen. Een lekker stukje börek uit het vuistje eten en stappen maar. De verschillen tussen trendy buurten als Beşiktaş en Karaköy, de Aziatische wijk Kadiköy en het meer traditionele Eyüp maken Istanbul zo interessant. Soms zaten we gewoon een uur lang mierzoete appelthee te drinken en te genieten van alles wat aan ons voorbij trok. Dat is toch het ultieme vakantiegevoel!

Turkije Istanbul Grote Bazaar

Shop till you drop

Mijn moeder en ik zijn geen shoppers in hart en nieren. Toch begon het ook bij ons te kriebelen in de Grote Bazaar (de Kapalıçarş). In de talloze kleine winkeltjes worden de mooiste stoffen, sandalen, aardewerken bakjes en heerlijke zoetigheden verkocht. Als je van het spel van afdingen houdt, zit je hier goed. Reviewer Nicole vond het ook een geinige ervaring, maar ze heeft wel een goede tip: ‘Sfeer van 1001 nacht als je je niet stoort aan opdringerige verkopers haha. Veel te zien en te koop. Maar als ik écht iets wil kopen, dan ga ik naar de straatjes achter de bazaar.’

Turkije Istanbul hotel Sirkeci Konak

Koninklijk slapen in Istanbul

Waar jij en je moeder gaan slapen? Dat hangt natuurlijk af van jullie smaak en budget. Is geweldige service voor jullie heel belangrijk? Dan is hotel Sirkeci Konak een goede. Marjolein geeft het een 9 en schrijft: ‘Dit hotel heeft werkelijk alles, maar bovenal een geweldige service met een smile.’ Vanwege de fantastische ligging zijn vakantiegangers ook fan van hotel Celal Sultan. ‘Door de supercentrale ligging zijn veel bezienswaardigheden te voet of met de tram te bereiken’, schrijft Kim. Het 5-sterrenhotel Swissotel Istanbul The Bosphorus is perfect als je echt wilt uitpakken met je moeder!

Wat was de leukste vakantie die jij met je moeder beleefde? En waarom? Deel je verhaal hieronder in de comments!

Ook een moeder-dochter tripje plannen? Boek goedkoper bij GoEuro met deze vouchers, coupon- en discount codes!

Uitgelichte berichten

Renée