Gevaarlijke steden top-5

- 3 februari 2011

Gevaarlijke steden top-5

- 3 februari 2011

Op vakantie wil je zorgeloos en in alle rust kunnen genieten van je trip. Na zonsondergang geen stap meer buiten de deur zetten, non-stop op je portemonnee letten en lastiggevallen worden door plaatselijke drugsbendes komt het vakantiegevoel niet ten goede.  Behoefte aan een zorgeloze en plezierige tijd overzee? Mijdt dan in ieder geval de steden uit Zoover’s Top 5 Meest Gevaarlijke Vakantiebestemmingen.

1) Durban, Zuid-Afrika

Op het eerste gezicht een stad met mooie stranden en een aangenaam klimaat. Knipper je nog een keer met je ogen dan zie je één van Zuid-Afrika’s gevaarlijkste steden. Al 30 meter van het hotel werd Ton geadviseerd om camera’s, sieraden en portemonnee in de kluis te laten. ‘Later werden we er nogmaals op geattendeerd door een serveerster om onze fotocamera vast te houden en niet op de tafel te laten liggen.’ Ook het straatbeeld heeft Ton een onbehaaglijk gevoel gegeven. ‘Veel lijm snuivende jongeren die met, echt lijkende, speelgoedpistolen over straat lopen; al met al gaf dit een onbehaaglijk gevoel.’, aldus Ton.

2) Rio de Janeiro, Brazilië

Deze Zuid-Amerikaanse wereldstad staat bekend om de criminaliteit en corruptie. ‘Ik kom hier nooit meer terug’, is de stellige conclusie van Jeroen van den Bos. ‘We werden in de buurt van Ipanema met een pistool bedreigd en beroofd van ons geld, onze zonnebrillen en tennisschoenen. Ook de politie gaf ons echt geen veilig gevoel. Toeristen worden uitgebuit door taxi’s en restaurants.’

3) Nairobi, Kenia

Grote kloven tussen armoede en welvaart bepalen het straatbeeld van de hoofdstad van Kenia. Gezellig ‘stappen’ is er niet bij volgens Bert. ‘De omgeving Nairobi is mooi, alleen de plaats zelf is zo crimineel als wat. je kunt dan ook ’s avonds het best overal met taxi of begeleiding naartoe’, adviseert Bert.

4) Playa el Agua, Isla Margarita

Deze populaire kustbestemming wordt met de dag onveiliger. Berovingen voeren de boventoon in het criminele circuit op dit eiland. ‘Met sieraden of een camera lopen kan echt niet. En dat wil je toch op vakantie?’, zegt Priscilla Versteegh na terugkomst van een vakantie waarop ze zich erg onveilig gevoeld heeft.

5) Caracas, Venezuela

De vredig ogende natuur van Caracas is een illusie van wat er zich in de stad afspeelt. Berichten vanuit de hoofdstad van Venezuela gaan bovenal over armoede met berovingen, geweld en een vijandige sfeer als gevolg. ‘Ik werd beroofd met een pistool tegen mijn hoofd, waardoor mijn vrouw flauw viel.’, schetst Ton Oosterwaal zijn onplezierige ervaring in Caracas.