Beleef het in Bodrum

Redactie - 27 juli 2007

Beleef het in Bodrum

Redactie - 27 juli 2007

Bodrum havenNa een vlucht, met overstap in Istanbul, kom ik redelijk moe aan op de luchthaven van Bodrum. Het is even ingewikkeld in welke bus ik moet stappen, maar om bij mijn koffer te komen moet dat de ‘international’ bus zijn. Zelfs als je vanaf Istanbul, dus aldaar via national, reist. Heel snel verschijnt mijn koffer op de band en stap ik naar buiten.

Regende het in Nederland nog pijpenstelen, hier klapt de hitte in één keer op mijn lijf. Pfff, 35+ graden Celcius is best pittig met je lange broek aan. De bus met airco in, dat scheelt. Behendig, maar wel met de voet diep op de gaspedaal, brengt de chauffeur me naar Turgutreis. Dit ligt aan het einde van het schiereiland, als je vanaf de luchthaven komt.

Veel toeristen verkijken zich hier op. Je boekt ‘Bodrum’, maar zo wordt in Nederland het hele schiereiland genoemd. Je landt dan wel op luchthaven Bodrum, maar je reist dan nog – in sommige gevallen ruim een uur – naar je hotel. En dat blijkt vaak helemaal niet in de badplaats Bodrum te liggen. Maar bijvoorbeeld in Gümbet, Turgutreis, Gümüsluk of Akyarlar. Mijn bestemming bevindt zich op een dik uur rijden.

Een 7,8

De plaats Bodrum wordt door lezers van Zoover.nl met een 7,8 gewaardeerd. Opvallend is de lage beoordeling voor het strand, een 6,6. Met de kindvriendelijkheid en het uitgaansleven zit het duidelijk goed, een 8,1. Cultuur krijgt en 7,8 gemiddeld van de bezoekers op de site. Vreemd, want cultuur kun je hier – en zeker in de omgeving – genoeg snuiven. Neem alleen al de burcht van Bodrum. Deze torent boven de badplaats uit. Het kruisridderslot ligt ook op de punt, op een berg. Zo kon men de vijand van ver al zien aankomen. Dit monument is tussen 1402 en 1437 gebouwd door kruisridders. Er valt hier heel wat te zien, binnen de vestingmuren. Zo ontdek ik in een oud kerkje allemaal voorwerpen uit de bronstijd. Deze werden door schepen vervoerd en hier zijn er velen van vergaan. De kostbaarheden lagen op de zeebodem en zijn opgedoken. Oude kruiken, een enorme collectie glaswerk, sieraden en veel meer moois. Er is veel goed in tact gebleven! Je kunt verschillende torens en kamers in om de collecties te bekijken. Voor één kamer moet je nog extra betalen. Dit is de kamer ingericht met de vondsten uit een ‘prinsessengraf’, dat werd aangetroffen in het centrum van Bodrum. Interessant om te zien, maar waarom extra betalen?! Ik loop nu toch al in de burcht, doe die euro bovenop de entreeprijs… Enfin, ik vermaak me hier prima. Er zijn stalletjes met souvenirs te vinden in de burcht, en een terrasje. Ik koop wat te drinken en loop naar de hoge toren. Wat een uitzicht over zee! De Egeïsche kust, wel te verstaan. Ook wel de Lycische kust genoemd. Een kustlijn vol grint, kiezel en zandstranden met prachtige baaien. Aan het strand kun je geweldig genieten, maar ook als je een dagtripje maakt – zoals ik naar de burcht – is het genieten in optima forma.

Twee badplaatsen

Een blik op de site van Zoover.nl levert op dat Bodrum niet eens het meest wordt beoordeeld. Meest beoordeeld Turkije:

1. Marmaris (535)
  2. Alanya (508)
  3. Kusadasi (392)
  4. Side / Titreyengol / Colakli / Sorgun (327)
  5. Bodrum (265)
  6. Gümbet (bij Bodrum) (262)
  7. Dalyan (201)

Wel duidelijk is dat in dit rijtje van zeven bestemmingen, twee badplaatsen bij elkaar liggen. Gümbet en Bodrum zijn twee baaien die dicht bij elkaar liggen. Volgens Sander Damen van Turgutreis Tours het verschil:

“Gümbet ligt naast Bodrum. Het heeft zich ontwikkeld tot een gezellige en bruisende badplaats. In een schitterende baai, met heerlijke zandstrand, kun je genieten van al het goede dat Turkije te bieden heeft. Luieren in de zon, levendige beachclubs, winkels, restaurants, terrassen. Je hoeft je hier geen seconde te vervelen. In Gümbet is alles te voet bereikbaar en een bezoekje aan Bodrum, op 3 kilometer afstand, is zo te organiseren met het openbaar vervoer of een taxi. Het verschil met Bodrum? Met haar imposante burcht, haar nostalgische haven en het oude centrum is Bodrum een stad om meteen verliefd op te worden. In het centrum tref je een wirwar aan steegjes met gezellige winkels, en één van de zeven wereldwonderen: het Mausoleum.”

Over dit laatste raakt mijn gids niet uitgesproken. Tijd om het te bezoeken!

Wereldwonder

Er zijn zeven wereldwonderen uit de oude tijd. Sander, de gids, vindt dat iedereen dat moet weten. Dus hier komen ze nog een keer: de piramides van Gizeh, de hangende tuinen van Babylon, de tempel van Artemis in Efese, het beeld van Zeus, de Colos van Rhosos, de Pharos van Alexandrië en dus het Mausoleum van Halicarnussus.

Wil je meer over deze wonderen lezen? Kijk dan op Wikipedia of voor kids op Iselinge. Ik bezoek het mausoleum in Bodrum. Er is helaas nog erg weinig van over, maar na het betalen van entree, loop ik tussen ruïnes door. Ik zie dat het een vierkante vorm moet hebben gehad. Binnen… gelukkig schaduw en een ventilator!… is een maquette van het oude mausoleum. Het gebouw werd geplaatst op een voetstuk van 38 bij 32 meter. Hierop stond rondom een Ionische zuilengang. Een 24 laags piramide bekroonde het geheel. De totale hoogte van het bouwwerk was 45 meter en bedroeg maar liefst 1215 m2. Er valt veel over het mausoleum te lezen. Heel interessant! Maar je ziet er ter plaatse vrij weinig van. Wel zie ik nog een offertafel en een geweldig irrigatiesysteem om het bloed van de geofferde dieren weg te laten lopen. De zon brandt inmiddels heftig op mijn hoofd. Ik had een hoedje of op z’n minst een bandana mee moeten nemen. Tip dus voor de volgende bezoekers!

Handig om te weten:

Het Turks Verkeersbureau is gevestigd in Den Haag. Meer informatie is te vinden op www.welkominturkije.nl. Je hebt een visum nodig om Turkije binnen te komen. Hiervoor hoef je op zich niet veel te doen: alleen bij binnenkomst op de luchthaven 10 euro betalen en je visum af te laten stempelen. De Turkse munteenheid is de lira. Geld trek je vrij eenvoudig uit een pinautomaat – op de luchthaven of in de grotere badplaatsen. Dit is het meest verstandig om te doen. Want betaal je in euro’s – deze worden in de toeristische plaatsen zeker wel aangenomen – dan betaal je vaak meer.  Wil je flink op stap? Dat kan! Ga dan naar Halikarnas club. Hun slogan: You can not say you’ve been in Bodrum if you haven’t been in Halikarnas.

Productie: Marije Smit | www.schrijfster.com