Parijs, Venetië of Praag mogen dan bekendstaan als een aantal van de meest romantische vakantiebestemmingen in Europa: België kan er ook wat van. Ik nam mijn vriend een weekend mee naar de Ardennen. Hartstikke romantisch! Van hand in hand de mooiste wandelroutes ontdekken tot uitgebreid dineren, kajakken over de Lesse of biertjes proeven in de Abdij van Maredsous. Dit zijn mijn tips voor een romantisch weekend België.

Een knus verblijf bij Vallée Les Etoiles

Een romantisch weekend begint natuurlijk met een fijn verblijf. Wij kozen voor Vallée Les Etoiles in Blaimont (Wallonië): een perfecte uitvalsbasis voor een combinatie van cultuur en natuur, met charmante huisjes die wel een pietsie oubollig zijn (qua inrichting). Maar daar hebben we ons geen moment aan gestoord. Met alle faciliteiten en services zit het namelijk wel snor. Denk pizzaservice, een goed restaurant op het terrein, een uitgebreid ontbijt, sauna om de hoek en fiets- en wandelroutes of leuke steden op een steenworp afstand.

Samen in een kajak over de Lesse

‘Zeg, Marloes .. al kajakkend een stedentripbestemming binnen peddelen. Ben je wel helemaal lekker?’ Zeker! Dit wil je. Plan je stedentrip Dinant in combinatie met een afvaart over de Lesse (een zijrivier van de Maas). In 2,5 uur vaar je door de beboste natuur, waar kastelen, rotsen, stenen en strandjes elkaar afwisselen. Aan romantische omgeving geen gebrek in de Ardennen! Onderweg stort je je nog (in alle veiligheid) van twee kleine watervallen en je dag kan niet beter beginnen! Té leuk toch om samen spannende of nieuwe dingen te doen.

Parkeer je auto in Anseremme, maak gebruik van de pendeldienst en start de toch in Gendron. Dit is de korte tocht van twaalf kilometer, maar prima in combinatie met een dagje stad (of twee).

Bezoek aan Namen of Dinant

Zowel Namen als Dinant zijn onwijs knusse Waalse steden. Slenter samen door de mooie straatjes, kus met de mooiste uitzichten en maak misselijkmakend lieve selfies samen met deze mooie stad op de achtergrond. Ik vond Dinant echt een leuke verrassing. Lekker compact en met tal van mogelijkheden. Bezoek de citadel, ga ondergronds in de Grotte La Merveilleuse, shop cadeautjes voor elkaar bij de leuke winkeltjes en deel lokale lekkernijen, zoals de couque de Dinant.

Romantisch uit eten

Over smikkelen en smullen gesproken: reserveer voor een romantische lunch (of diner) bij La Table d’Antonio in Dinant. Trakteer jezelf en je grote liefde op een etentje inclusief knusse ambiance, chique gedekte tafels en mooi opgemaakte borden. En niet geheel onbelangrijk: de gerechten – zoals eend, groentespaghetti met biefstuk en vis met asperges – zijn niet alleen mooi, maar ook lekker! Prijzen beginnen pas bij een euro of 25, maar de porties zijn lekker groot. Een driegangenmenu is relatief goedkoper voor 36 euro.

Maar, eerlijk is eerlijk… Bij restaurant La Bonne Heure – op het terrein van Vallée Les Etoiles in Blaimont – hebben we minstens zo lekker gegeten! De carprese-salade, carpaccio, biefstuk, groenten, crème brûlée en lokale walnotentaart: stuk voor stuk waren ze om je vingers bij op te eten. En de eigenaren van het Waalse restaurant zijn Nederlands, dus je kunt meestal gewoon lekker in het Nederlands bestellen. Handig!

Abdij van Maredsous of Maison Leffe

Andere culinaire aanraders zijn Maison Leffe of Abdij Maredsous. Bezoek Maison Leffe in Dinant voor een interactieve beleving van honderden jaren brouwerstraditie, waarbij een proeverij een must is. De Abdij van Maredsous is een klooster in het kleine plaatsje Maredsous, waar het helemaal leuk is om de bieren, kazen en broden van de abdij samen te proeven. Heel knus is het er niet, maar wel de moeite waard.

Actief: wandelen, fietsen

Een romantisch weekend bestaat voor mij uit dingen samen ondernemen en écht tijd voor elkaar nemen. De natuur intrekken werkt dan heel goed voor ons. Of je nu op de bonnefooi gaat of perfect voorbereid bent met de routes die je bij de receptie kunt ophalen: je komt altijd op de mooiste plekjes uit. Vanaf het park loop of fiets je zo de natuur in. Door dichte bossen, langs snelstromende riviertjes, grotten en lieflijke dorpjes.

Samen relaxen

In de Maasvallei kom je helemaal tot rust aan het water. Neem de trap (met 180 treden) vanuit het park naar de rivier, of relax in het zwembad en de sauna van het park. Een must voor wellnessfans is een dagje wellness in Les Bains de Dinant: een oud klooster dat is omgetoverd tot kuuroord. Maar ook ’s avonds lekker een Netflixje aan en een pizza van La Bonne Heure bestellen is toch ultiem relaxen?

Ook een romantisch weekend weg in Wallonië? Profiteer nu tot 30 mei 2020 van € 30 extra korting op een verblijf van drie dagen of meer bij Vallée Les Etoiles

Schrijf een review en maak kans op een reischeque t.w.v. €400!

Uitgelichte berichten

Marloes