Het is heerlijk vertoeven bij hotels als Hotel El Luxor of Hotel Sonesta Saint George, maar tijdens een vakantie in Egypte is een overnachting in de witte woestijn wel een must. Tenminste, als je je wilt laten verrassen door sprookjesachtig landschap vol kalkrotsen. Waarom? We hebben een aantal wauwmomentjes verzameld van vakantiegangers die je voorgingen.

Lekker zen

Stel je voor; een lekke band in de woestijn. Dat wordt wachten op een compressor of een reservewiel. Niet een scenario waar je per se van droomt. Het overkwam Tanja. ‘Zo’n situatie maakt me gewoonlijk paniekerig, maar in plaats daarvan merkte ik dat ik zat te genieten aan de kant van de weg, al starend naar de omliggende bergen en woestijn. Vrijwel iedereen die voorbij reed was zo vriendelijk om te stoppen en te checken of we in orde waren.’

Levensgrote zandkastelen en zandsculpturen

Het Oasis Heritage Museum is zeker een stop waard. Het museum is gewijd aan sculpturen en kunstwerken die het traditionele bedoeïenenleven in de woestijn weergeven. Leuk detail: niet alleen de sculpturen zijn gemaakt van zand, het museum ook. Misschien tref je hier zelfs een van de lokale kunstenaars, extra leuk als je nieuwsgierig bent naar het lokale leven in de woestijn.

Offroad rijden zoals je nog nooit hebt gedaan

‘Ik was zo enthousiast toen we de verharde hoofdweg verlieten en de oceaan van wit zand in reden. Het was alsof we de hele woestijn voor onszelf hadden. Het enige teken van leven dat we zagen, waren onze voetafdrukken en de tracks van de 4×4. Het offroaden was geweldig en ik wilde steeds uit de auto springen om sneeuw, eh, zandengeltjes in het zand te maken.’ – Lily

Fantastisch mooie oases

Zijn ze echt zoals in de films? Nou, eigenlijk wel, vindt vakantiefan Lily. Zij ging met haar vriend op excursie in de witte woestijn en stond versteld van hoe groen en mooi de oases zijn. En met een beetje geluk pluk je er ook nog de verste en lekkerste dadels die je ooit geproefd hebt.

Even weg van alles

Wakker worden en het zonnetje zien schijnen op de witte rotsformaties en het gouden woestijnzand; magischer wordt het niet. Het kost je misschien een seconde om je te realiseren waar je bent, maar daarna is het een en al genieten. Je wilt direct je tent uitspringen om foto’s te maken van de bijzondere zonsopgang. En check die sporen van vossen en vogels rond je kampeerplek! Wat heerlijk om even helemaal weg te zijn van het normale leven.

Woestijnstenen en -texturen

Als je goed om je heen kijkt, zie je pas echt hoe bijzonder de woestijn is. Neem nou bijvoorbeeld al die verschillende woestijnstenen en -texturen. Er mag dan wel zand, zand en nog eens zand zijn… stel je open voor al het moois om je heen. Vooral in delen van het Nationale Park zijn de zand- en rotstexturen uniek.

Rotsformaties

Wie had gedacht dat de wind zo goed kon beeldhouwen? De wind maakt van alle kalkrotsen ware kunstwerken. Zo staan er in de witte woestijn rotsformaties die op een sfinx en valk lijken, en kun je formaties zoals gigantische paddenstoelen en zelfs een rots in de vorm van een kip tegenkomen. Deze vormen zijn allemaal het resultaat van winderosie.

Het panoramische landschap

In de Egyptische woestijn zijn is volgens menig vakantieliefhebber een fantastisch gevoel. Je bent omringd door alleen maar zand en rotsen. Een bijzonder gevoel. Het panoramische landschap en de mooie vergezichten zul je niet snel vergeten.

Ben jij een van de lucky ones die onlangs vakantie vierde in Egypte? Deel je tips in een reactie of schrijf een review

Uitgelichte berichten

Lees ook