Mijn allereerste roadtripvakantie ging naar Portugal. Sindsdien is mijn liefde voor Portugal onvoorwaardelijk. Een prachtig land om te ontdekken en veel meer dan alleen de yummy port, mooie stranden of grappige souvenirs van kurk. Een land vol historische steden, fantastische uitzichten, mooie nationale parken en genoeg bacalhau om je buikje rond te eten. Ken jij deze originele, bijzondere bestemmingen al?

Évora

Évora is een van de prachtige (Romeinse) steden die je terugvindt op de UNESCO Werelderfgoed-lijst. Zorg er in elk geval voor dat je de Romeinse tempel, Praça do Giraldo en het nogal macabere Capela dos Ossos (kapel van de botten) bezoekt. Je souvenir van deze plek moet natuurlijk van kurk zijn gemaakt.

surfen in portugal sagres algarve

Sagres

Sagres strekt zich uit over het puntje van Zuid-West Portugal en is een van de meest fantastische kustgebieden in de regio. Of kunnen we beter zeggen meest dramatische? Wauw! Zorg ervoor dat je het fort bezoekt, ontdek de klifwandroutes en ga op zoek naar Kaap St. Vincent, naast Sagres Point – het zuidwestelijkste puntje van Europa.

Amarante

Niet ver van Porto, in het noorden van Portugal, ligt Amarante. Een geweldige uitvalsbasis om de regio te verkennen. Bezoek de prachtige boogbrug van Ponte São Gonçalo en wandel langs de rivier, waar je ongetwijfeld een paar keer wilt stoppen bij de leuke restaurants en cafés op de route. Al dat zoete lekkers kon ik in elk geval niet weerstaan.

Braga

Ook Braga ligt in de buurt van Porto en Amarante. Het is de perfecte bestemming om een goede blik te werpen op een aantal van de meest indrukwekkende gebouwen van Portugal en te luisteren naar de bijbehorende verhalen natuurlijk. Zorg er sowieso voor dat je de prachtige Bom Jesus do Monte bezoekt. En neem een flesje water mee. Al sloof je je drie keer per week in de sportschool uit, van de klim raak je buiten adem.

Sortelha

Sortelha is een ieniemienie dorp met een oud, indrukwekkend kasteel dat over de regio uitkijkt. Ga lekker op ontdekkingstocht op het kasteelterrein, maar zorg wel dat je goede schoenen aantrekt. Het hele dorp voelt alsof je terug in de tijd bent gegaan. Een plek waar de tijd heeft stilgestaan sinds de middeleeuwen.

Monsanto

Een dorp dat rondom een gigantische steen is gebouwd? Gaat dat zien! Monsanto, een klein plaatsje dichtbij de Spaanse grens, is zeker een van de meest unieke dorpjes die je op vakantie zult tegenkomen. Er wonen maar duizend mensen in Monsanto, maar toch moet je dit schilderachtige en landelijke plaatsje met eigen ogen zien.

Sintra

Je moet echt je best doen om niet direct smoorverliefd te worden op Sintra. Deze regio, gelegen in het Sintra-gebergte, heeft echt een aantal van de mooiste kastelen van heel Europa. Sintra ligt op ongeveer dertig minuutjes van het centrum van Lissabon. Ideaal dus voor een dagtripje. Op je lijstje moeten: Palácio da Pena, het paleis van Monserrate, Castelo dos Mouros en het paleis van Sintra. Deze UNESCO-werelderfgoed bezienswaardigheden zijn te mooi om te missen. Er is zoveel te zien, dat je prima twee daagjes bij Hotel Quinta Verde Sintra of Hotel Penha Longa kunt blijven.

Cascais

Cascais is me altijd bijgebleven als een van de meest idyllische plaatsen waar ik ooit ben geweest (als je alle andere vakantiegangers even wegdenkt). Vooral in het baaitje met de vuurtoren. Dit historische vissersdorpje, net voor de kust van Lissabon is de perfecte plek om te relaxen en te genieten van een paar dagen aan de Atlantische kust.

Hoeveel van deze originele, Portugese must-see bestemmingen kun jij van je lijstje vinken? Laat het ons weten in een reactie of schrijf een review over je favoriet.

Maak nu bij Zoover 2x kans op een vakantie in Frankrijk bij RCN Vakantieparken!

Uitgelichte berichten

Redactie