Op zoek naar een bijzondere weekendtrip waarin al het moois van Duitsland samenkomt? De veelzijdige deelstaat Baden-Württemberg in het zuidwesten biedt alles wat je zoekt, en meer! Wij vlogen naar Stuttgart en verkenden Ludwigsburg, het noordelijke Zwarte Woud en het verrassend mooie Freiburg, om in Basel weer op het vliegtuig te stappen. Wát een gevarieerde week! Reis je met ons mee?

Pracht en praal in Ludwigsburg

Na een comfortabele vlucht zetten we per huurauto koers naar onze eerste bestemming: Ludwigsburg. Niet veel later is ‘wow’ het enige dat ik kan uitbrengen als ik oog in oog sta met het gelijknamige paleis van de stad. Het imposante bouwwerk is gebouwd in barokstijl en volledig omringd door prachtig groene tuinen. Aan alle vier de zijden van het paleis strekken de parken met verschillende thema’s zich uit, waaronder een heus sprookjespark dat aan de Efteling doet denken. Van romantiek tot kindvriendelijk: je kiest gewoonweg een park dat bij je past.

Maar waar ik buiten al onder de indruk ben, word ik binnen helemaal verrast tijdens een rondleiding door het paleis zelf. Wát een pracht en praal! We vergapen ons aan tientallen kamers, prachtige beschilderingen en gedetailleerde sculpturen terwijl onze gids vertelt over vroegere tijden. Wanneer we even later over het gezellige marktplein van historisch Ludwigsburg lopen, heb ik het gevoel de stad al een beetje te kennen. Ik kan me goed voorstellen dat de pleinen in de zomermaanden bruisen van gezelligheid tijdens de vele evenementen die jaarlijks worden georganiseerd. Ja, Ludwigsburg laat met de prachtige paleizen, weelderige tuinen en gezellige evenementen een blijvende indruk achter.

Into the wild: actief in het noordelijke Zwarte Woud

Het veranderende landschap tijdens de autorit van Ludwigsburg naar Bad Liebenzell verraadt onze volgende bestemming: het hart van de noordelijke kant van het iconische Zwarte Woud. De begroeiing wordt steeds dichter en de bomen lijken alsmaar groter te worden. En wij willen maar één ding: wandelschoenen aan en gaan! De verwachtingen worden onmiddellijk waargemaakt wanneer we ons al hikend in de sprookjesachtige Monbachkloof begeven. We stappen over boomstammen, doorkruisen meermaals de kabbelende rivier en ervaren totale rust en ontspanning. Wát een mooie wereld, en dat op zo’n korte afstand van Nederland!

Dat komt nogmaals in me op als we op de houten constructie van de Treetop Walk in Bad Wildbad lopen en ons op zo’n tien meter hoogte tussen de bomen begeven. Na de wandeling van een klein uur, ook zeer geschikt voor kinderen, komen we uit bij een indrukwekkende houten toren die met veertig meter het hoogste punt van dit gedeelte van het Zwarte Woud markeert. Wát een uitzicht en wat is het hier uitgestrekt! Wanneer ik even later tijdens een e-bike tocht uitkijk over de bosrijke omgeving weet ik één ding zeker: hier kom ik nog eens terug. Er is nog zoveel te ontdekken! Absolute aanrader voor de vakantieganger die op zoek is naar een gevarieerde en actieve vakantie.

Genieten in het pittoreske Freiburg

Vanuit het noordelijke Zwarte Woud bereiken we het eveneens door bomen omgeven Freiburg. Volgens locals speelt het leven van de stad zich grotendeels af op de Münsterplatz dus daar gaan we naartoe! Mensen bewegen zich in en rondom de iconische kathedraal, struinen over de lokale markt en ook alle terrassen zitten nagenoeg vol. Het is heerlijk om door de oude (grotendeels autovrije) binnenstad te slenteren en je te vergapen aan lokale boetieks, eeuwenoude gebouwen en mensen die zich rustig door de stad bewegen. Meer leren over deze bijzondere stad? De vele musea, waaronder het fraaie Augustinermuseum, is een bezoek meer dan waard.

Bourgondisch genieten

Cultuur proeven mag je in Freiburg best letterlijk nemen! De stad ligt midden in een wijnstreek en dat zie je ook terug op de menukaart. Ben je gek op lokale lekkernijen? Freiburg nodigt uit tot eindeloos experimenteren, zeker met restaurants op geweldige locaties. Zoals Greiffenegg-Schlössle, gelegen op de prachtige Schlossberg met misschien wel het mooiste uitzicht op de stad! Tip: probeer het diner te combineren met de schilderachtige zonsondergang. Voor mij was het de perfecte afsluiter van een heerlijke tijd in de Duitse regio Baden-Württemberg. Een regio met een ongekende veelzijdigheid. Ik weet het zeker: hier kom ik nog eens terug!

Ook enthousiast geworden over Baden-Württemberg? Hier lees je alles wat deze veelzijdige regio te bieden heeft. Veel plezier!

Schrijf een review en maak kans op een reischeque t.w.v. €400!

Uitgelichte berichten

Robin