Reizen per trein geeft verdieping aan je vakantie. Zeker wanneer je onderweg ook nog eens de meest schitterende stations aandoet! Het is dan ook een van mijn favoriete manieren om een land te leren kennen. Op basis van mijn vakanties selecteerde ik een persoonlijke top-5.

1. Antwerpen-Centraal, België

Het station van Antwerpen kan zich moeiteloos meten met de mooiste treinstations ter wereld. Het beste bewijs daarvoor is dat er vrijwel dagelijks groepjes tekenaars en schilders te vinden zijn die het bouwwerk op eigen wijze vast proberen te leggen. Het station is recent grondig gerenoveerd, wat heeft geresulteerd in een prachtige combinatie van originele en moderne elementen. Hoogtepunt is absoluut de centrale hal waar een lichtkoepel het natuurlijke licht binnenlaat, maar neem zeker de tijd om ook de overige details te bewonderen. Zoals reviewer Ruud zegt: ‘Prachtig station, je moet echt even binnen hebben gekeken en ook de buitenkant is een plaatje.

2. Boedapest-Keleti, Hongarije

Een station dat je eigenlijk in geen enkel lijstje terug ziet komen is het Keleti Station in Boedapest. Wat mij betreft ten onrechte. Want zeg nu zelf: de statige aanblik van dit ruim honderd jaar oude gebouw zou zo op een ansichtkaart kunnen staan! In 2004 heeft het station een grondige make-over gekregen, waardoor het de aanblik heeft gekregen die je vandaag de dag nog altijd ziet. De immense hal is een van de indrukwekkendste die ik ooit heb gezien! Het geluid van binnenkomende treinen voert je mee naar vervlogen tijden waarbij je meteen een vakantiegevoel zult krijgen. Welkom in Hongarije! Boedapest-Keleti is van een klassieke schoonheid!

3. Kanazawa Station, Japan

Een beetje uit de route ten opzichte van de overige vakantiebestemmingen, maar wél een treinland bij uitstek is Japan. Op vakantie kom je soms op plaatsen waarbij je denkt dat er iets niet klopt. Zo deed de hypermoderne toegangspoort bij aankomst in Kanazawa mijn wenkbrauwen fronsen. Het vormde een bijzonder contrast met de nog altijd veelvuldig aanwezige oude tempels en andere historische bouwwerken. Maar bijzonder is het wel en ik moet eerlijk toegeven: ook ik heb meerdere foto’s genomen. Sterker nog: waarschijnlijk is dit het meest gefotografeerde stukje van Kanazawa. Alle schitterende tempels ten spijt.

4. Hua Hin Railway Station, Thailand

Het komt maar zelden voor dat een station meteen ook dé bezienswaardigheid van een stad vormt, maar in het pittoreske Hua Hin is dat wel het geval! Het Hua Hin Railway Station is het oudste station van Thailand en voert je gevoelsmatig een kleine honderd jaar terug in de tijd. In de rij staan om een kaartje te bemachtigen en ondertussen het gekrioel van de mensen bekijken is een ware belevenis. Bevalt de gemoedelijke sfeer van Hua Hin je goed? Dan kun je hier ook overnachten, bijvoorbeeld in het luxueuze Hotel Centara Grand Hua Hin. Je bent tenslotte op vakantie…

5. St. Pancras International Londen, Engeland

Je zou het St. Pancras International station in Londen kunnen herkennen aan de Victoriaanse stijl of moderne uitstraling, maar het échte unique selling point is toch wel perron 9¾ vanwaar de Zweinstein Express uit de Harry Potter boeken vertrekt. Maar het perron biedt meer: zo kun je in de prachtige stationshal zelf al uren doorbrengen in de winkels, gezellige koffietentjes en uitstekende eetgelegenheden. Een bezoek aan St. Pancras International is leuk tijdens een stedentrip. Na aankomst op het station kun je gelijk je koffer afgooien in Hotel The Grosvenor om vervolgens Londen City te gaan verkennen.

Dit mogen dan mijn favorieten zijn, er zijn natuurlijk nog veel meer prachtige stations die het vermelden waard zijn! Welke behoren volgens jou tot de mooiste?

Maak nu bij Zoover 2x kans op een vakantie in Frankrijk bij RCN Vakantieparken!

Uitgelichte berichten

Lees ook