Zoover Travel Lounge 9 – Internet en vakantie

- 14 maart 2011

Zoover Travel Lounge 9 – Internet en vakantie

- 14 maart 2011

Afgelopen vrijdag vond de achtste editie van de Zoover Travel Lounge plaats met als onderwerp ‘Vakantie in Nederland’. Om 15.00 uur gingen we van start met het plaatsen van de eerste vraag/stelling op Twitter. De discussie kwam goed op gang en vele Twitteraars deden mee (alle deelnemers staan onderaan de pagina).

Ik heb hieronder een samenvatting gemaakt. Mocht je alle tweets willen nalezen dan kun je ze hier in chronologische volgorde zien (van beneden naar boven ): http://chirpstory.com/li/916

Welke websites en sociale netwerken gebruik jij bij het vinden en boeken van een vakantiebestemming/accommodatie?

• Als de twitteraars nu geen twitter zeggen weet ik het ook niet meer 😉
  • Voor vluchten: de.kayak.com Campings: www.campingreview.nl of zoover.nl Hotels: direct op hotelwebsite. Gebruik geen soc netwerken
  • Zoover.nl uiteraard en op twitter + facebook doe ik ideeën op omdat ik daar geconfronteerd wordt met ervaringen van anderen
  • De websites zoover.nl, vakantie.nl, 30pluskids.nl en die van de reisaanbieders zijn voor mij inspiratiebronnen
  • Ik gebruik overigens ook nog veel gedrukte reisgidsen en campinggidsen. Je weet nog wel: die uit de boekhandel
  • www.zoover.nl natuurlijk 😉 maar ook gewoon Google, voor een Goedkoophotel ook Booking.com
  • Ik vind sociale netwerken (nog) niet geschikt om bestemming info te zoeken.

Het oriënteren op en het plannen en boeken van mijn vakantie doe ik geheel online.

• Ja, ik doe alles online. Al een hele tijd ook
  • Bij mij komt er geen boek/reisgids meer te pas 😉 alles gaat via het geweldige internet
  • Privé reizen boek ik 100% online. Zakelijk (bv groepsboekingen of speciale programma’s) doe ik meest per telefoon en email.
  • Ja, alles gaat bij mij helemaal online, van oriënteren tot boeken!
  • Oriënteren en plannen doe ik overigens grotendeels van papier: Ik lees veel reisgidsen. Ook onderweg lees ik deze veel

Ik vind het prettig om tijdens mijn vakantie ook op internet te kunnen want…

• Dan kan ik goed geïnformeerd blijven over o.a.a het weer, activiteiten en lokale aanbiedingen..
  • Ja en nee, ja: handig voor bijv. navigatie / tube maps / restaurant apps . nee: niemand stoort je-> ultieme vakantiegevoel
  • Op zakenreis vind ik toegang tot web onmisbaar. Op vakantie kan ik prima zonder.
  • Ja ik wil mijn ‘bestemmings apps’ kunnen gebruiken
  • En wil ook graag foto’s uploaden van wat ik meemaak
  • Dan kun je eventueel belangrijke zaken toch afhandelen en contact houden met het thuisfront, Dit hoeft overigens niet 24/7

Tijdens mijn vakantie heb ik altijd wel een apparaat bij waarmee ik online kan.

• Ja, ik heb wel mijn telefoon bij me, dus kan online, maar gebruik het dan alleen in geval van nood. Zoek anders een internetcafé op.
  • Nee, niet altijd. Zakelijk altijd GSM en laptop. Privé wel telefoon (zonder data toegang), maar meestal niets anders.
  • Mijn telefoon gaat wel mee, maar die blijft de hele vakantie op mijn nachtkastje liggen.
  • Altijd wel een apparaat om online te kunnen. Wie heeft dat met de smartphones tegenwoordig niet. Alleen wie heeft roaming aan?

Mijn beste tip om online te kunnen gaan op vakantie zonder de hoofdprijs te betalen is..

• Bij Vodafone kun je nu per dag voor 2 euro online in het buitenland
  • Een (offline) reisgids kopen en een gratis stadsplattegrond pakken. 🙂
  • Wifi in hotel of in restaurants / bar.
  • Nu ook al gratis wifi op veel campings. Belachelijk dat veel hotels (vooral de dure) nog 15 Euro oid per dag rekenen voor wifi.

Zou je tijdens je vakantie al ervaringen online willen plaatsen?

• Tijdens mijn vakantie niet, tijdens zakenreizen soms wel. Beoordelingen ook beter als je ze even kunt laten ‘zakken’
  • Ik zou het wel willen, maar ben toch wel een beetje bang door misbruik door onwelwillende: te zichtbaar dat je niet thuis bent…
  • Vanaf de helft van mijn vakantie en later ongeveer. Eerder niet. Of gelijk bij terugkomst zoals de deal met Transavia.com!
  • Snel oordelen komt de kwaliteit en objectiviteit vaak niet ten goede. Ik heb op Zoover niets aan 1en, 10en en oneliner beoordelingen
  • MyZoover heb ik het inderdaad weleens meteen gedeeld, met wifi op de hotelkamer. Maar dat account is niet zo openbaar als bv Twitter
  • Ik nodig mijn gasten vaak uit om een reactie op Zoover achter te laten. En afgelopen jaar is dat redelijk gelukt
bvanputten rossholidays luukroestenberg
timmermansr sammy_0888 hansmosselman